Kerkenjagers Topic

Kathedraal van Aglona in Letland.
 

Bijlagen

  • Voor de kathedraal van Aglona in Letland 2019.jpg
    Voor de kathedraal van Aglona in Letland 2019.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 13
Weet niet of dit een restant van een kerk is...???? Was in elk geval een leuk torentje. 8-)
Was inderdaad kerktoren. De kerktoren van het verdwenen dorp (zoals zo vele in Zeeland) Koudekerke op Schouwen. Toren staat net binnendijks (pal naast de Oosterschelde). De 23 m hoge toren kan worden beklommen, waarna je met een daar geplaatste verrekijker een zeer goed beeld krijgt van de natuur, zoals watervogels, maar ook zeehonden...
 
Organist en motorrijder. Dan is "loud pipes save lives" dubbel toepasselijk. De eerste foto is daar waar het kerkorgel in België wordt bespeeld?


Zou wel willen, maar én mijn motor én het orgel dat ik bespeel op 1 foto te krijgen is wel praktisch onmogelijk _O-
Oefen voornamelijk thuis op elektronisch orgel, en op de orgels van de Sint-Trudokerk in Peer of de Sint-Gummaruskerk in Lier.
Op die laatste afgelopen zomer nog BWV 552-1 gespeeld tijdens een zomerbespeling, maar dat orgel gaat nu voor jaren op slot gedurende de renovatie van de kerk ;(

Heb wel nog maar een dikke week een motor, en rij met voorlopig rijbewijs. Kan echter niet wachten om met de motor naar de kerk te rijden en de kwezels aldaar eens goed te laten schrikken. Motorrijders, dat zijn toch allemaal criminelen met een doodswens!!! Verberg het zilver!
Om dan lekker wat preludes en fuga's van Bach te gaan spelen in motorpak 😍
De blik op het gezicht van de mensen gaat zalig worden.
 
De kerk waar het orgel wordt bespeeld met motor is natuurlijk al voldoende. Als je een werk van Bach op een zaterdag speelt, kom ik zeker luisteren. Bach is mijn favoriet. Ik kom met mijn motor. Ik ben dan een kwezel die dan mijn motorpak aanhoud!
 
Zou wel willen, maar én mijn motor én het orgel dat ik bespeel op 1 foto te krijgen is wel praktisch onmogelijk _O-
Oefen voornamelijk thuis op elektronisch orgel, en op de orgels van de Sint-Trudokerk in Peer of de Sint-Gummaruskerk in Lier.
Op die laatste afgelopen zomer nog BWV 552-1 gespeeld tijdens een zomerbespeling, maar dat orgel gaat nu voor jaren op slot gedurende de renovatie van de kerk ;(

Heb wel nog maar een dikke week een motor, en rij met voorlopig rijbewijs. Kan echter niet wachten om met de motor naar de kerk te rijden en de kwezels aldaar eens goed te laten schrikken. Motorrijders, dat zijn toch allemaal criminelen met een doodswens!!! Verberg het zilver!
Om dan lekker wat preludes en fuga's van Bach te gaan spelen in motorpak 😍
De blik op het gezicht van de mensen gaat zalig worden.
Heb wel eens geprobeerd pedaal te spelen met mn motorlaarzen.. was geen succes :p
Dat ziet er uit als mooie instrumenten, klopt het dat er weinig opnames van te vinden zijn op youtube?
 
Laatst bewerkt:
De kerk waar het orgel wordt bespeeld met motor is natuurlijk al voldoende. Als je een werk van Bach op een zaterdag speelt, kom ik zeker luisteren. Bach is mijn favoriet. Ik kom met mijn motor. Ik ben dan een kwezel die dan mijn motorpak aanhoud!

Bach is ook mijn favoriet hoor 😍

IMG_3068.JPG


De complete orgewerken hier liggen, uiteraard veel te veel want het is maar een hobby van mij, dus tot nu toe beperkt tot enkele van de grotere werken zoals BWV 531, 535, 538, 542, 543, 548, 562, etc. Al die koralen van Bach spreken me minder aan. De Passacaglia & fuga BWV 582 is ook een heel mooie om te spelen. Maar die zitten allemaal niet meer in de vingers, momenteel eigenlijk alleen het preludium BWV 552, wat natuurlijk ook een fantastisch stuk is.

Zou terug meer moeten spelen, ben het wat uit het oog verloren met die rijlessen motor.

Je bent altijd welkom in de kerk van Peer (BE)!
 
Heb wel eens geprobeerd pedaal te spelen met mn motorlaarzen.. was geen succes :p
Dat ziet er uit als mooie instrumenten, klopt het dat er weinig opnames van te vinden zijn op youtube?

Haha, nee dat lukt helemaal niet. Veel te breed en te weinig bewegingsvrijheid in de enkels.
Moet zeggen dat ikzelf verkies om gewoon met alleen sokken te spelen ipv. orgelschoenen. Dan kan je de pedalen veel beter voelen vind ik. Alleen opletten voor splinters.

Klopt dat er weinig opnames van die orgels zijn. Spijtig genoeg zijn we in BE veel minder begaan met orgels dan in NL, en vele zijn onbespeelbaar wegens gebrek aan interesse en geld.

Er is wel een goede website over het orgel in Peer met geschiedenis, de restauratie, huidige dispositie etc.

Het orgel in Lier is veel groter maar de kerk gaat voor jaren in restauratie dus het orgel zal zwijgen.
Beste info is te vinden op de Nederlandse orgelsite:

Maar orgelspelen is dus enkel een hobby van mij, ik ben momenteel niet actief tijdens diensten ofzo. Ook gewoon als amateur, niet naar het conservatorium geweest ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan