Ketting goed geklonken?

Contstant

Rookie
28 jul 2022
2
1
Hoi, beginnend motorklusser hier die zichzelf leert sleutelen!

Ik zag dat er al heel wat van deze vragen zijn gesteld, maar ben als de dood dat ik het niet goed heb gedaan dus wilde toch wat foto’s plaatsen.

DID ketting op m’n Honda CB-1 gezet en met een goedkoop klinker tooltje geklinkt. Ziet het er zo goed uit?

Thanks!
 

Bijlagen

  • A10CF508-900F-4192-ABAF-704743AE6D93.jpeg
    A10CF508-900F-4192-ABAF-704743AE6D93.jpeg
    172 KB · Weergaven: 167
  • 8339D2B5-CF5F-4019-8337-ED1A3385A4AC.jpeg
    8339D2B5-CF5F-4019-8337-ED1A3385A4AC.jpeg
    164,7 KB · Weergaven: 164
  • AA124505-28F5-4C81-AEB7-FD71A7AED56D.jpeg
    AA124505-28F5-4C81-AEB7-FD71A7AED56D.jpeg
    234,5 KB · Weergaven: 161
Ik heb de dikte van de schakels gemeten en die lijkt gelijk te zijn aan de rest. Verder beweegt ie gewoon soepel! Bij eentje (onderste op de foto) hoorde ik een soort plofje met heel klein beetje rook, de ander niet..
 
Een plofje met rook? :?

Mijn ervaring met goedkope ketting klink tools is dat het allemaal prut is.
Liever iets goeds kopen. Er is veel verschil in materiaal. De originele van did bijvoorbeeld.

Het ziet er niet slecht uit, maar misschien kun je toch beter even bij de motorzaak laten checken.
 
Mijn ervaring met goedkope ketting klink tools is dat het allemaal prut is.
Liever iets goeds kopen. Er is veel verschil in materiaal. De originele van did bijvoorbeeld.
:^
Ik heb ook een ketting geklonken met zo'n universeel tool en dat was niet echt je-van-het om zo te zeggen.
Toen extra klinkschakel gekocht, die erop gezet met officiële DID tool en is perfect.
[...] maar misschien kun je toch beter even bij de motorzaak laten checken.
Wel ff een dikke tiewrap meenemen voor onderweg naar de zaak toe :+
 
Ik vind het geklonken gedeelte ook niet echt 'egaal' geklonken. Ik zou zowiezo de schakel er weer tussenuit halen en de rubberen ringetjes aan de goede kant ertussen zetten zoals hierboven aangegeven.

En mocht je in de buurt zijn, kom. Langs dan zetten we de nieuwe schakel er samen op met een DID tool.
 
Ik vind het geklonken gedeelte ook niet echt 'egaal' geklonken. Ik zou zowiezo de schakel er weer tussenuit halen en de rubberen ringetjes aan de goede kant ertussen zetten zoals hierboven aangegeven.

En mocht je in de buurt zijn, kom. Langs dan zetten we de nieuwe schakel er samen op met een DID tool.
advies nieuwe klinkschakel .
en eerst de nieuwe klinkschakel op meten (schijfmaat ) de diameter van de klinkschakel pen .
na het kinken moet klinkgedeelte 10% in doorsnede groter geworden zijn .
 
Volgensmij zie ik op de 1e foto een ringetje aan de "buitenkant" van de schakel...
Bekijk bijlage 1787637
De rubbertjes horen as far as I know aan de binnenkant....
Bekijk bijlage 1787638 Bekijk bijlage 1787640
scherp gezien,
zelfs als ik het weet vind ik het moeilijk met zekerheid te zeggen, maar de pin lijkt wel langer dan normaal, die natuurlijk meer uitsteekt zonder aan weerszijden de oring.

@Contstant als dit zo is, opnieuw doen en met een nieuwe schakel lijkt mij, omdat de uiteindes nu al geklonken zijn.
 
Volgensmij zie ik op de 1e foto een ringetje aan de "buitenkant" van de schakel...
Bekijk bijlage 1787637
De rubbertjes horen as far as I know aan de binnenkant....
Bekijk bijlage 1787638 Bekijk bijlage 1787640
Ik zag het ook ja; rubberringetje aan de verkeerde zijde.
Wat @Dendro zegt, en de anderen ook, goedkoop tooltje is shit, helaas. Nieuwe klinkschakel kopen, goed in elkaar zetten, en goed afklinken. Met schuifmaat meten wat de diameter is van de originele geklonken schakels. Vergt best wat kracht om goed te klinken.
 
TS zelf heeft nog niet gereageerd, die kan met zekerheid zeggen waar de ring geplaatst is ipv speculeren over wat pixels.

Is de x-ring aan de binnenkant geplaatst dan kan je hier prima mee rijden.
 
Gezeur over goedkope tooltjes... je moet inderdaad geen goedkope imitatie kopen, maar ik kan zeggen dat de Afam Easyriv toch gewoon perfect werkt voor de thuisklusser. Doet waarvoor hij ontworpen is en dat goedkoop en makkelijk hanteerbaar.

Daarbuiten, de geklonken pennen opmeten! DID heeft een overzicht met de maten, hoe dik moet de pen zijn na het klinken. Als hij in die marges valt, prima. Ook trouwens een handige check als je je afvraagt of het allemaal goed gaat, meet de breedte van de ketting. De klinkschakel moet na aandrukken en klinken even breed zijn als de rest van de schakels. Is hij breder? Dan sluiten de X-ringen niet goed af, is hij smaller? Grote kans dat de X-ringen kapot lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan