ketting onderhoud

pth

Die hard MF'er
13 jan 2006
314
5
oke oke heeft vast al tig keer in het forum gestaan maar kan zo gauw er niets over vinden....dus :} :} :} :}
Mijn ketting word roestig, wel elke 500km opnieuw in het vet gezet maar ja pekel he.Is hier een oplossing voor, onderhoud vind ik niet erg maar het moet wel helpen. Kan ik gewoon met een staalborstel het roest verwijderen of gaan de o-ringen er dan aan en geld dit ook voor ontvetters?
 
ik pleeg best wat onderhoud aan de ketting met pekelrijden. goed vet houden sowieso en eens in de zoveel tijd met kwast, tandenborstel en petroleum m helemaal schoonmaken. laten drogen, stukje rijden dat het restant vervliegt en ketting warm wordt en dan weer dun inspuiten. de buitenkant m.u.v. de rollen houd ik schoon met doekje. lijkt en is wellicht overdreven maar setje gaat een goeie 30k mee :)
 
Evt roestspikkels haal ik er altijd af met een messing draadborstel op de accuboormachine.Zolang de borstel niet onder dezelfde hoek als je tandwielen houdt hun je de O,x,z,y blabla ringen ook niet beschadigen.
Naderhand even met een doek met wat olie de boel lekker vet maken en hij blijft tijden roestvrij.


Ketting van 15 jaar oud en 20 dkm

IM002467md.jpg

IM002468.jpg



Frans
 
Laatst bewerkt:
Evt roestspikkels haal ik er altijd af met een messing draadborstel op de accuboormachine.Zolang de borstel niet onder dezelfde hoek als je tandwielen houdt hun je de O,x,z,y blabla ringen ook niet beschadigen.
Naderhand even met een doek met wat olie de boel lekker vet maken en hij blijft tijden roestvrij.


Ketting van 15 jaar oud en 20 dkm

(Afbeelding)
(Afbeelding)


Frans

Hoeveel uur per jaar poets jij? In ieder geval meer dan je rijdt denk ik.
 
Ik rij ergens tussen de 15 en 20dkm per jaar.Meestal op vrijdag de boel als het nodig is even schoonmaken. Bij het gebruik van het juiste kettingvet wordt zowel de ketting al de velg niet extreem smerig.

OFFTOPIC

Blok ook al even gepoetst

IM000321.jpg


en weer in elkaar gezet

IM000390.jpg


IM000396.jpg


Eigenlijk zonde om hem onder de motor te hangen.De helft zie je niet en hij wordt er alleen maar smerig van.




Frans
 
Laatst bewerkt:
Geen flauw idee.Het is een RK ketting en die komt waarschijnlijk van een sloper af. Ik kreeg hem 2 jaar terug als extra bij de motor.(samen met een als nieuwe bandenset) De motor waar ie afkwam zou een paar km vanaf een motorzaak geprakt zijn door een auto.

Frans
 
het beste voor de ketting is gewoon een scott oiler monteren.
de ketting gaat veel langer mee, gebruik al jaren een scott oiler op al mijn motoren, nu op men huidige motor (fazer) zit de ketting er al 42000 km op en kan nog heel wat kilometers mee,
 
Evt roestspikkels haal ik er altijd af met een messing draadborstel op de accuboormachine.Zolang de borstel niet onder dezelfde hoek als je tandwielen houdt hun je de O,x,z,y blabla ringen ook niet beschadigen.
Naderhand even met een doek met wat olie de boel lekker vet maken en hij blijft tijden roestvrij.


Ketting van 15 jaar oud en 20 dkm

(Afbeelding)
(Afbeelding)


Frans

Zo dan...impressive Frans ;) :} :} :}


Maar hoe houd jij die accuboormachine dan ... kan mij er even geen indruk van maken?
 
Ik rij ergens tussen de 15 en 20dkm per jaar.Meestal op vrijdag de boel als het nodig is even schoonmaken. Bij het gebruik van het juiste kettingvet wordt zowel de ketting al de velg niet extreem smerig.

OFFTOPIC

Blok ook al even gepoetst


Frans

@Frans

Alleen gepoetst? Geloof ik niks van... ;)
Je zal het ook wel gerepareerd hebben. Wat voor blok is het?
Wat heb je gedaan en hoe (plaatjes?).

Ziet er allemaal perfect uit :}
 
Bij mij werd de ketting ook erg gauw weer roestig. Voorheen gebruikte ik dat S100 spul, maar sinds ik kettingspray van Xeramic gebruik heb ik er geen last meer van en blijft het vet véél langer zitten (nu al 8 weken i.p.v. 1 week).
Dan bedoel ik de wat duurdere variant van Xeramic, waar keramische toevoegingen in zit.
 
Laatst bewerkt:
:^

Kan ik me helemaal in vinden. Ik poets m'n ketting nooit maar zorg wel dat hij altijd goed in het vet staat en doe gemiddeld 30.000-35.000 km met een kettingsetje :)

Volgens mij bedoelt topic starter de roest op de zijkant van de ketting. Vooral al de achterkant van de ketting wil dit nog wel eens gebeuren.Het schoonborstelen van de zijkanten heeft dan ook niets te maken met het Ritzen verhaal.

Frans
 
Terug
Bovenaan Onderaan