Ketting ruimte tussen rollen

26 nov 2019
56
44
Noord-Brabant
Hallo,

Ik heb op mijn Ninja 1000sx ineens ruimte tussen schakels en rollen, ketting zit er nu zo'n 14k (1 jaar) op en heeft een scottoiler.
Nou ben ik ermee langs gereden bij de garage, en die zegt dat dit komt door teveel smeren en zand. Maar ik rij er nooit mee off road, en smering staat op 1/3 met officiële scottoiler olie (nu rood, buiten de zomer blauw).

Als ik nu op de foto's kijk, lijkt het wel of de o-ringen gewoon weg zijn, en dat de breedte van de schakels ook anders is.
Hoe kan dit komen ?
Is hier nog wat mee te doen ? Of wordt het vervangen ? En welke ketting (merk/type) is dan een betere dan ik nu heb (Tsubaki).
 

Bijlagen

  • 20220914_134212.jpg
    20220914_134212.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 248
  • 20220914_134142.jpg
    20220914_134142.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 252
ok dan onvoldoende smering aan één kant als je nooit zelf erbij smeert? Een typische ketting smeer systeem geeft nooit een 50/50 links/rechts smering. Ik heb een Pro-Oiler (dat heeft een echt 0.8 bar elektro magnetisch pompje), en met wat diy werk breng ik de olie aan binnenkant aan in het midden van de ketting op de rollers NA het achter tandwiel. Heeft best wel wat voordelen, olie wordt mooi verdeeld over ketting voordat het centrifugale krachten op tandwiel ziet. En dankzij centrifugale krachten voor die 3x achter zijn loopt alle troep er voor af en velg blijft redelijk netjes.
 
Maar ik zal bij de komende set geen risico nemen. Om elke keer >200 euro uit te geven per 15k vind ik ook wat fors.

Dus zal deze wel bestellen:

Maar nog voorkeuren voor merk/type ketting(set)?
 
Ik vind 14k niet zo heel gek als ik terug kijk maar mijn ervaring met jaarrond rijden. En wellicht had ik dan goedkope kutkettingsets en/of weet ik het, maar ik deed volgens mij ook zoiets met een ketting, al weet ik niet of de o-ringen dan slecht waren.
 
dat het vet uit de rollen weg is is geen onoverkomelijk probleem. dat vet zit er om te smeren in een dichte omgeving. nu de omgeving open is kan er makkelijk olie in komen en dat smeert ook en het wordt continu aangevuld en omdat de olie dun is en niet erg kleverig blijft er ook niet veel zooi aan kleven die als schuurpasta kan gaan werken. als de ketting echt versleten is merk je dat omdat je dan heel vaak de ketting moet gaan stellen. als dat het geval is snel een nieuwe set er op.
 
Niet een keer schoongemaakt rondom met remmenreiniger en/of remvloeistof gelekt in de buurt? of een ander goedje? Als de bio olie niet goed zou zijn had ik verwacht dat er veel meer te zien was en zo ook aan beide kanten. Heb je de voorkant ook los? zit daar niet dikke plakken vet en troep waar die doorheen gaat? Persoonlijk zou ik er niet verder mee rijden, al is het maar voor het gevoel dat het niet helemaal pluis is.

Ik gebruik deze met een tanden borstel , ik was er klaar mee met al die vette troep rondom het wiel.
 

Bijlagen

  • 963F5112-B6A4-4FF2-B6F8-4DDB96A8E26D.jpeg
    963F5112-B6A4-4FF2-B6F8-4DDB96A8E26D.jpeg
    257,6 KB · Weergaven: 32
En toch zou ik vooral eens kijken naar de uitlijning. Zijwaartse krachten staan normaal gezien niet op de ketting, dus waarom de binnenplaatjes naar buiten lopen is me een raadsel, dit is een perspassing.

Op de foto's is wel duidelijk te zien dat aan de onderkant van je kettingwiel de ketting rechts tegen het kettingwiel aan loopt, en bovenaan links.
 
1663228478838.png


Eigenlijk is dit een ketting die niet zo sterk is. Er zijn kettingen te koop waar de “tensile strength” groter is dan 45kN.
Deze motor (Ninja 1000sx) heeft dusdanig veel vermogen dat ik denk dat deze ketting gewoon stuk gereden is.

A525XHR3-G Tensile strength 48,9 kN
DC525MZX3. Tensile strength 48,9 kN
DID 525 VX3. Tensile strength 45,2kN

Ik denk dat als je de ketting er afhaal en deze eens goed bekijk, je verbaasd zal zijn hoe versleten deze is.
 
Laatst bewerkt:
dat het vet uit de rollen weg is is geen onoverkomelijk probleem. dat vet zit er om te smeren in een dichte omgeving. nu de omgeving open is kan er makkelijk olie in komen en dat smeert ook en het wordt continu aangevuld en omdat de olie dun is en niet erg kleverig blijft er ook niet veel zooi aan kleven die als schuurpasta kan gaan werken. als de ketting echt versleten is merk je dat omdat je dan heel vaak de ketting moet gaan stellen. als dat het geval is snel een nieuwe set er op.
het is nu alleen vaker smeren, omdat het sneller weggaat die vet. of het al versleten is? en gevaarlijk? doe een meting of test. Kijk of de schakels teveel speling hebben. Als je nu vaker smeert, gaat de ketting echt niet sneller slijten omdat de 0-X ringen weg zijn. Kost je alleen meer vet. omdat het continue weggeslingerd word.
 
Persoonlijk zou ik die ketting nu ZSM vervangen. Balans tussen kosten om te vervangen en eventuele schade zit mij teveel aan de ongelukkige kant.

db
Ik heb net als jij een sevenfifty, als mijn ketting sticker aangeeft dat het versleten is, en ik doe de optil methode om te kijken hoever die is versleten, dan is de ketting zowat als nieuw nog.....meten is weten......niet gokken.... --> halve tand hoogte de ketting op kunnen tillen is versleten. Ik leef nog steeds en de ketting is nog nooit gebroken. Gebruik DID of andere A-merk.
 
Ik heb net als jij een sevenfifty, als mijn ketting sticker aangeeft dat het versleten is, en ik doe de optil methode om te kijken hoever die is versleten, dan is de ketting zowat als nieuw nog.....meten is weten......niet gokken.... --> halve tand hoogte de ketting op kunnen tillen is versleten. Ik leef nog steeds en de ketting is nog nooit gebroken. Gebruik DID of andere A-merk.

Lees je bericht nog eens, maar dan goed en langzaam.
 
het is nu alleen vaker smeren, omdat het sneller weggaat die vet. of het al versleten is? en gevaarlijk? doe een meting of test. Kijk of de schakels teveel speling hebben. Als je nu vaker smeert, gaat de ketting echt niet sneller slijten omdat de 0-X ringen weg zijn. Kost je alleen meer vet. omdat het continue weggeslingerd word.
hij wordt continu gesmeerd door de scott oiler hoeveel vaker wil je smeren als continu.
 
Misschien is het niet de juiste manier? Tijdens rijden wordt de olie meteen van de ket afgeslingerd ipv ketspray dat de kans krijgt bij stilstand tussen de rollen te trekken terwijl het oplosmiddel eh.. oplost?
 
Ik ben het helemaal eens met ZoEchtWaar .

Op de eerste foto waar de o-ring eruit wordt gedrukt is de schakel al naar buiten gedrukt , dus de oorzaak van het verdwijnen van de o-ringen is het uit elkaar gaan van de schakel .
Dat mag volgens mij eigenlijk niet gebeuren , ik zie bij mijn ketting na 20k ook wel o-ringen die weg zijn maar de schakel zit nog gewoon tegen elkaar .
Dus of een slechte productie of toch iets met de uitlijning wat makkelijk te controleren is .
 
Terug
Bovenaan Onderaan