Ketting smeren .

Tourtiger

Rookie
5 aug 2006
14
0
Capelle aan den IJssel
Hi there,

Paar vragen over de ketting smeren;
a) per hoeveel km's moet de ketting (wee)r van vet worden voorzien?
b) met welk middel is dat het beste te doen zonder wegvliegend vet?
c) hoe netjes opbrengen als je geen bok hebt?

De één adviseert een kettingspray, de ander wil mij met potje en tandenborstel aan de slag zien! :]

Graag jullie ervaringen en dus goed advies.
 
Ik doe het thuis uit een potje duckhams, dat rode spul, met een kwastje. Dat blijft beter zitten dan spuitbus spul. Achter in de buddy heb ik een spuitbus S100 voor onderweg dan wel noodgevallen. Voor met de kwast gebruik ik een bok, spuiten doe ik "Viccie-style", dus duwen, spuiten, duwen, spuiten, etc.
Waar kun je dat s100 halen voor de ketting???
 
Smeren moet je zo vaak mogelijk doen. Er wordt vaak 500 km aangehouden, maar dat is te weinig, zeker als het regent (spoelt de olie weg) of juist erg droog is (stof etc. blijft plakken)

Probleem voor kettingvet: als het lekker lang houdt smeert het niet genoeg en blijft alle troep er aan hangen. Dan wordt het een soort polijstpasta....
Als het lekker dun is, smeert het goed en slingert de meeste troep er ook weer af met de olie. Nadeel is dat je blijft smeren....

Mooiste oplossing blijft een kettingsmeersysteem. Rijd je af en toe, dan is de spuitbus prima te doen. Rijd je elke dag dan zou ik aan een smeersysteem gaan denken. Ik rijd elke dag, zomer en winter en heb er nu 36000 km op zitten. De ketting is nog niet één keer bijgesteld. Geen vaste punten, tandwielen zien er nog goed uit. Maar ik heb dan ook een smeersysteem.
 
Motor op de bok. Starten. Eerste versnelling. Ff ter hoogte van de kettingeleider op de achterbrug op de ketting spuiten met Putoline Tech Chain (alleen op de rolletjes, dus niet op de O-ringen of de zijkant van de plaatjes). Nog ff laten draaien op de bok zodat het vet zich verspreid. Klaar, 20 seconden werk.

Dit alles nádat je gereden hebt zodat de ketting nog warm is. Om de 300-500km en na iedere regenrit. Gewoon ff na iedere rit de ketting bekijken. Zijn de rolletjes matgrijs, dan zit er nog vet op. Beginnen ze blank te worden, is ie aan smeren toe.

Heb ik eerder gehoort :Y

Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je ketting :N
Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt en hij gaat nu een dikke 30000km mee. Dat vind ik mooi zat. Of ie nou 35000, 40000 of 45000 haalt, zo... Op die aantallen ga ik er echt niet een hoop tijd insteken om 'm schoon te maken om er bnog een paar km extra uit te halen.

En nooit op de bok zetten en in de versnelling zetten met draaiende motor.
Hij draait dan wel lief rond, maar dat blijft ie doen ook al zitten er vingertjes tussen. :X
Waarom zou je in vredesnaam met je vingers in de buurt van de ketting komen? :?
 
Geen idee, Je kan het eens aan hem vragen :X

Smeren om de 300 km en bijna altijd ff op de rolletjes zetten, zonder moeite kan je dan het achterwiel met de hand draaien.

(Afbeelding)
:o kut dat doe ik dus wel met stationair ronddraaien. Ik dacht laatst al een keer is dit nu wel slim maar tot nu toe altijd goed gegaan dus zal wel mee vallen..

Niet dus moest ik maar eens mee kappen :X

Waarom je dat zou doen. Lekker makkelijk linkerhand aan de koopeling en rechter spuitbus en dan er aan de binnenkat tussen spuiten. Nu ik dit schrijf voreger deed ik dat aan de buitenkant dat is opzich veel minder gevaarlijk. Mischien moest ik dat maar weer gaan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan