Zomoeilijk
MF'er
- 20 nov 2012
- 67
- 1
Ketting speling, of ketting spanning? Of horen die 2 bij elkaar
Aan de andere kant: speling zie ik als het deel tussen kettingwiel en ketting. Of in de schakels.Daar zeg je wat... We hebben het altijd over kettingspanning, maar alleen bij gasgeven en decelereren staat er spanning op de ketting...
Lijkt me op zich wel kloppen. Als er -kleine- vrije ruimtes ontstaan, dan komt er ook telkens een metaal op metaal tik bij belasting en ontlasting. En daar kunnen delen niet tegen.Dag Mensen,
Ik las laatst in een motor artikel of stukje (weet niet meer precies welke, vandaar mijn vraag hier) dat als er "te veel speling" op een ketting zit (uitgerekt en/of volledig versleten) er zelfs problemen in de bak kunnen ontstaan. Denk aan speling op lagers, tandwielen die elke keer een klap krijgen. En eventueel schade wat nog zelfs door kan lopen tot het big end van de krukas.
Ik durf niet precies hier een mening over uit te spreken. Het lijkt me sterk dat door een uitgerekte ketting, er zelfs schade op je vertandingsbak kan komen, maar toch vraag ik het. Ben benieuwd naar jullie meningen/ondervindingen.
Ik hoor graag van jullie.
Bedankt!
Lijkt me op zich wel kloppen. Als er -kleine- vrije ruimtes ontstaan, dan komt er ook telkens een metaal op metaal tik bij belasting en ontlasting. En daar kunnen delen niet tegen.
Ja. idd.definieer "kleine ruimtes" eens ?
want via de secundaire bak-as gaat het over de schakelnokken van de tandwielen naar de primaire as, en tussen die nokken kan "behoorlijk wat speling" zitten (lees halve cm).
Aan de andere kant: speling zie ik als het deel tussen kettingwiel en ketting. Of in de schakels.
Als ik mijn motor aan het bijhouden ben, zet ik zo nu en dan de ketting goed. Recht zetten, strakke punten zoeken, en dan zou ik het de 'spanning' noemen. De mate waarin de ketting doorhangt in rust.
Ik was alleen even benieuwd hoe eea nu aangeduid wordt.
Even hierop reageren: Vandaag even de ketting laten stellen en de monteur had het over een strak punt, maar heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen danwel of het een probleem is dat gefixt moet worden of zelfs vervangen moet worden.
Even hierop reageren: Vandaag even de ketting laten stellen en de monteur had het over een strak punt, maar heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen danwel of het een probleem is dat gefixt moet worden of zelfs vervangen moet worden.
Dan had m dat ff gevraagd
Strak punt, onregelmatigheden qua spanning etc duiden erop dat vervanging tzt op komst is
Dan bedoelt de monteur waarschijnlijk dat 2 of meer schakels niet meer goed bewegen cq. vast zitten. Het wordt dan wel raadzaam om een nieuwe ketting set te monteren
loskomen zal misschien tijdelijk lukken maar het is een teken van ver gevorderde slijtage en die verdwijnt niet zomaar met een beetje vet en schoonmaken. of het is corrosie tussen de schakels of de schakels zijn ingevreten in de pennen maar beiden verdwijnt niet met schoonmaken en smeren. als het corrosie is en de beschermlaag weggesleten en roest hij zo weer en als de schakels ingesleten zijn in de pennen gaat vet niet helpen dat wordt er zo weer uitgeperst als je het er al in krijgt.Is er geen kans dat de boel weer los komt met schoonmaken en smeren? Er werd gevraagd of ik het merkte tijdens het rijden, maar kan niet zeggen dat er iets ongebruikelijks te voelen was.
Een strak punt? Hij bedoelt wrs dat er schakels zijn die niet of slecht bewegen.Even hierop reageren: Vandaag even de ketting laten stellen en de monteur had het over een strak punt, maar heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen danwel of het een probleem is dat gefixt moet worden of zelfs vervangen moet worden.
loskomen zal misschien tijdelijk lukken maar het is een teken van ver gevorderde slijtage en die verdwijnt niet zomaar met een beetje vet en schoonmaken. of het is corrosie tussen de schakels of de schakels zijn ingevreten in de pennen maar beiden verdwijnt niet met schoonmaken en smeren. als het corrosie is en de beschermlaag weggesleten en roest hij zo weer en als de schakels ingesleten zijn in de pennen gaat vet niet helpen dat wordt er zo weer uitgeperst als je het er al in krijgt.
merken doen de meeste mensen door trillingen in de voetsteunen maar als je niet weet dat je er op letten moet en je niet echt gevoel hebt met techniek kan het je ook prima ontgaan.
Een strak punt? Hij bedoelt wrs dat er schakels zijn die niet/ slecht bewegen.
Je ziet dat aan knikjes in de ketting die niet meer netjes terugkomen in een rechte lijn die het zou moeten zijn.
Bij mijn FZ begint nu ook dat in de ketting een enkele schakel niet netjes meer terugkomt.
Duidelijk gevalletje (bijna) einde levensduur vd ketting. Smeren helpt niet. (meer)
Met Osco en soms met spray heeft deze set nu 45.000km gedraaid. Dus vervanging kan nu wel een keer.
Tijd voor vervanging. Geen grote ritten meer!
Niet huilen, maar gewoon spoedig een nieuwe set monteren!
Ketting wordt om het kleine tandwiel gedwongen om een scherpe hoek te maken.Nou, hij draaide met de hand het achterwiel en daar zat er een aantal omwentelingen wat speling in de ketting, maar de volgende stond de ketting ineens wat strakker. Het was niet alsof een schakel in een hoek stond ofzo.
Als je ketting niet de allerbeste is, je gedurig in de regen rijdt, en je smering is niet altijd op tijd, dan is 19dkm op zich best mogelijk dat ie nu is versleten.Nu had ik al twijfels bij de nieuwe kettingset in januari toen ik hem kocht, waar de verkoper zei dat er een nieuwe op zat, ben nu 19dkm verder.