Ketting té gesmeerd?

Faunstleroy

Rookie
3 mei 2006
3
0
Amsterdam
De ketting van mijn motot is inmiddels voorzien van een dikke laag smeer. Dit komt doordat ik hem trouw elke 500km. heb ingevet. Is het verstandig dat eraf te halen en zo ja, hoe doe je dat? Nadeel is dat ik geen bok heb.
 
Áls je 'm schoon wilt maken, kun je dat doen met een doekje met diesel of petroleum. Persoonlijk zie ik er de zin niet zo van. Mijn ketting is inmiddels zo'n 30000km moddervet en doet het nog best.

Je moet hem niet trouw elke 500 km smeren, je moet hem smeren wanneer dat nodig is :N
Ach... Beter te veel dan te weinig.

[me]Orpheus smeert de ketting iedere 300km ofzo en nadat ik in de regen heb gereden.[/me]
 
die drek aan de buitekant kun je er best vanaf halen. blijft alleen maar meer stof zand en rommel aan plakken, daarnaast is smering enkel bedoeld voor de rollen en niet voor de schakels aan de buitenkant :)
 
Áls je 'm schoon wilt maken, kun je dat doen met een doekje met diesel of petroleum. Persoonlijk zie ik er de zin niet zo van. Mijn ketting is inmiddels zo'n 30000km moddervet en doet het nog best.Ach... Beter te veel dan te weinig.

[me]Orpheus smeert de ketting iedere 300km ofzo en nadat ik in de regen heb gereden.[/me]
:^ Gewoon ongeveer na iedere tankbeurt smeren :)
 
Beter vaak met dun smeersel invetten dan b.v. ieder kwartaal in dikke drab verstoppen die je er bij wijze van spreken (ik zeg 't maar even) met hamer en beitel moet afbikken. Aanhangend vuil kan de dichtringen kapotschrapen en dan is het snel over met je ketting. Als je geen dichtring ketting hebt kun je beter wel een beter hechtend middel gebruiken.
En natuurlijk met regen (veel) vaker de ketting smeren, en liefst eerst even zand en vuil afspoelen.
 
Ben ook van het principe beter een keer teveel dan een keer te weinig wat kettingsmeren betreft. Mijn velg en kettinghuis zit dan ook behoorlijk onder het vet. Maar als het vet zó goed op je ketting zelf blijft hangen wil ik wel es weten welk merk kettingsmeer je gebruikt O-)
 
Áls je 'm schoon wilt maken, kun je dat doen met een doekje met diesel of petroleum. Persoonlijk zie ik er de zin niet zo van. Mijn ketting is inmiddels zo'n 30000km moddervet en doet het nog best.Ach... Beter te veel dan te weinig.

[me]Orpheus smeert de ketting iedere 300km ofzo en nadat ik in de regen heb gereden.[/me]

:^ maar als je hem schoon wil maken met petroleum is het beter met een borsteltje, en dan moet het er af zeiken, dan spoelt de drab weg, anders duw je met een doekje de drab tussen de schakels, en da's ook nie goe :N
 
Ff de drap bij het voortandwiel weg halen, ketting flink invetten, ketting warm rijden, flink stukkie volgas rijden en weer de drap bij het voor tandwiel weghalen.
Het vuil slaat er bij het voortandwiel echt wel vanaf :Y
 
als je een stuk gereden heb een je komt thuis ,is de ketting nog lekker warm ,dan kan je um beste smeren met s100 (sorry reklame ) smelt zo heerlijk weg
en rond de 4-500 km smeren mits dat het geregend heb ;( doe ik het eerder .
enjoy :] :]
 
Als ik het geluid van de rupsbanden van een russische tank onder me hoor smeer ik weer es, voor de rest loopt wat er uit het blok lekt wel over de ketting, tot het blok leeg is. Doe al 6 jaar met een bus kettingvet
 
Iemand had in een andere topic iets gepost over vet voor kettingen :Y

Weet iemand toevallig nog over welk kettingvet dit ging :? (was een topic van ongeveer 2 maanden geleden ,en het vet was roodkleurig)

MAC D gebruikt voormaal kettingspray maar wordt hiervan een beetje moedeloos '( door het constant terugkeren van roest B| op de ketting

'K wil dus dat vet eens proberen ,hopen dat de roest dan wel wegblijft

Heb al via de zoekfunctie gezocht en .... nou ja iedereen weet hoe de zoekfunctie tegenwoordig is |( :(

PS:
Ja ik weet dat ik lekker duidelijk ben B|
Daarom vraag ik het ook hier wel vet dit was
 
@mac d

Ik denk dat je Pennzoil 'Red Grease' bedoeld..

Mits bij warme ketting opgebracht goed spul (volgens mij).
Geen idee meer waar ik het ooit gekocht heb, maar er is vast iemand hier die je een leverancier kan noemen.

groet,
Martin
 
@mac d

Ik denk dat je Pennzoil 'Red Grease' bedoeld..

Mits bij warme ketting opgebracht goed spul (volgens mij).
Geen idee meer waar ik het ooit gekocht heb, maar er is vast iemand hier die je een leverancier kan noemen.

groet,
Martin


Laatst bij safe gekocht.

Gebruik die red grease alleen voor slecht weer (regen etc)

en die dunne valvoline high pfte in de zomer. Maakt de velgen wel smerig maar als je hem direct schoon maakt na de 1e rit met ingesmeerde ketting valt het wel mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan