Ketting te hard gespannen???

Atreyu

MF'er
21 nov 2002
101
0
Beringen
Heb enkele dagen geleden mijn Hornet 600 binnen gedaan op onderhoud (6000 km).
Toen ik hem weer ging halen voelde hij anders aan in de bochten, vooral als ik optrok in een bocht.

Toen ik vandaag mijn ketting ging smeren bleek deze heel gespannen te staan (motor op bok zonder gewicht erop). Anders had deze zo'n 3 à 4 cm speling, nu enkel maar 0.5. Hebben ze waarschijnlijk in de garage bijgespannen.

Is dit niet te hard en zoja wat kan er gebeuren? Is dit ook de oorzaak van het rare gevoel in de bocht?? '( '(
 
de boel kan dan springen, je ketting schiet af! met veel geluk loopt ie mooi van de tandwielen, als het tegenzit vliegt ie op een hoopje vooraan aan de carter, en is je motorblok voor de vuilbak! Je dealer is een prutser! Zo'n mannnen moet je echt op de vingers gaan tikken, ze spelen daar met je leven...

het beste is op de motor gaan hangen met je buik en de achterbrug vastnemen en naar je trekken, als je dan dat klein beetje speling overhebt is het goed...
 
Thanks.
Zit nu wel met een groot dilemma. Wilde morgen een stuk gaan touren met kameraad maar dat gaat dus niet met de ketting gespannen. Kan proberen hem wat te ontspannen maar dan kan ik het niet meer aan de dealer laten zien.

Heb het nog eens gemeten: gaat zo'n 1.3 à 1.5 cm op en neer in het midden onderaan. Wat denken jullie kan er nog een dagje mee of beter niet? '(

Kan hem natuurlijk ook aan gort rijden en dan van mijn klote maken bij dealer!
Ook een leuk alternatief :(
 
echt niet mee rijden. Knappen van de ketting zou een lelijke schuiver kunnen veroorzaken. En schade aan tandwielen en ketting of zelfs lagers verhalen op dealer zal toch al moeilijk worden, denk ik. Zeker als blijkt dat je er 100den kilometers mee hebt gereden. Zelf zien dat je 'm wat slapper kunt zetten en anders... er komen nog genoeg mooie dagen, beter dan rijden dan nu alles in puin draaien.
 
ff iets slapper zetten.

moet in principe iedereen kunnen, gewoon het aantal slagen wat je de linkse kettingspanner verdraaid rechts ook verdraaien. (wel eerst je moer van het wiel los draaien, en voor het vastzetten ff het wiel naar voren duwen)
 
Schijnt normaal te zijn bij veel motorzaken. Ze verkopen graag ketting en tandwiel setjes. En nieuwe motoren. :?

Ik ga er altijd op zitten als ik ge meten of ie strakker moet of losser (meestal strakker, anders zou ie niet slijten...(of komt net terug van de dealert))

Bij een allroad vergeten ze dat als deze op de brug op een bok staat er een slordige 13 cm of meer veerweg aanwezig is. Dus die kettingen hoor je kraken als je wegrijdt (en gelijk weer terug om te vloeken :( )
 
als je een te strakke ketting zo laat staan dan rekt hij heel erg op waardoor hij zwakker word. op een gegeven momen 80 PK er op en hup een ketting in je nek.
als hij breekt breekt hij waarschijnlijk precies midden op een schakel.
 
...
Want als je het wiel los laat hangen heb je kans dat je ketting strakker gaat staan.

Onzin, het strakste punt is als de tandwielen en het scharnierpunt van de achterbrug in 1 lijn staan.

Dit is ook eigenlijk het punt waarop je je kettingspeling moet meten. Motor in de vering trekken totdat de tandwielen en het scharnierpunt op 1 lijn staan ( een spanband doet hier wonderen), dan de kettingspeling afstellen tussen 3 en 5 centimeter, spanband weer los en je weet voor de volgende keer hoeveel speling de ketting in onbelaste toestand heeft.
 
Onzin, het strakste punt is als de tandwielen en het scharnierpunt van de achterbrug in 1 lijn staan.

Dit is ook eigenlijk het punt waarop je je kettingspeling moet meten. Motor in de vering trekken totdat de tandwielen en het scharnierpunt op 1 lijn staan ( een spanband doet hier wonderen), dan de kettingspeling afstellen tussen 3 en 5 centimeter, spanband weer los en je weet voor de volgende keer hoeveel speling de ketting in onbelaste toestand heeft.

Eerste punt heb je gelijk, maar tweede niet.

Je stelt je ketting juist af met speling, zodat je ruimte heb om wanneer de motor inveert, je ketting niet TE strak komt te staan, op jouw manier staat je ketting dus je slap.
 
Op zondag 23 maart 2003 23:14 schreef Gizzmo het volgende:maar tweede niet.
volgens de cros-mannen is dat wel de manier om af te stellen... maar voor een weg-motor is dat niet nodig.

ja, die uitgaande as krijgt het erg zwaar... als het je rijgedrag al beinvloed dan heb je een probleem.... carter kan ook nog scheuren...

geef die dealer een draai om de oren... en zelf ff afstellen volgens het boekje...
 
volgens de cros-mannen is dat wel de manier om af te stellen... maar voor een weg-motor is dat niet nodig.

ja, die uitgaande as krijgt het erg zwaar... als het je rijgedrag al beinvloed dan heb je een probleem.... carter kan ook nog scheuren...

geef die dealer een draai om de oren... en zelf ff afstellen volgens het boekje...

Speling gewoon meten als je erop zit. En dan afstellen op voldoende speling.
 
De centimeters vliegen je om de oren in dit topic. :P


Doe maar volgens 't boekje. Elke fiets heeft z'n eigen bouw & dus z'n eigen ideale afstelling.


Waarschijnlijk ook de fout van betreffende dealer. Gewoon bijvoorbeeld 2a3 centimeter genomen bij onbelast, wat voor deze motor dus te weinig is. In plaats van de moeite nemen ff in 'n boekkie te kijken. |(
 
Ben terug geweest naar dealer. Deze heeft het nog eens gecontroleerd en zegt dat alles in orde is.
Hij zegt dat als de motor onbelast is dat je de ketting mag op en neer bewegen zodat hij net niet tegen de onderkant van de brug komt?????
Dat is wel het geval maar hij heeft slechts 1.5 cm speling onbelast en 1 cm belast!
Ik zal hem zelf wel wat ontspannen want..................

WAT JE ZELF DOET................ DOE JE ALTIJD BETER! :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan