Bladerer
MF'er
- 18 dec 2018
- 72
- 33
Hoi allemaal,
Ik heb laatst een tweedehands BMW F650GS uit 2012 gekocht met 28000km op de teller. Volgens het onderhoudsoverzicht is de ketting nog geen 6dkm geleden vervangen maar hij staat vrij slap en de stelschroeven staan al zo goed als op hun einde.
Ik heb de kettingspeling en de slijtage volgens het WPH nagekeken en volgens dit boek zou de lengte van de ketting gemeten over 9 schakels niet meer dan 14,7 cm mogen zijn. Ik kom echter niet verder dan 13,2 cm. De ketting en de tandwielen zien er ook nog als nieuw uit.
Hoe kan het dan toch dat de stelschroeven al bijna op de max staan? Zou een ketting te lang kunnen zijn? En valt daar nog wat aan te (laten) doen door er een schakel tussenuit te halen, of moet ik dan direct een hele nieuwe kettingset plaatsen?
Enkele foto’s
Ik heb laatst een tweedehands BMW F650GS uit 2012 gekocht met 28000km op de teller. Volgens het onderhoudsoverzicht is de ketting nog geen 6dkm geleden vervangen maar hij staat vrij slap en de stelschroeven staan al zo goed als op hun einde.
Ik heb de kettingspeling en de slijtage volgens het WPH nagekeken en volgens dit boek zou de lengte van de ketting gemeten over 9 schakels niet meer dan 14,7 cm mogen zijn. Ik kom echter niet verder dan 13,2 cm. De ketting en de tandwielen zien er ook nog als nieuw uit.
Hoe kan het dan toch dat de stelschroeven al bijna op de max staan? Zou een ketting te lang kunnen zijn? En valt daar nog wat aan te (laten) doen door er een schakel tussenuit te halen, of moet ik dan direct een hele nieuwe kettingset plaatsen?
Enkele foto’s