heb nog snel wat voor je opgezocht, misschien heb je er wat aan:
Uitvoering:
1. Begin bij het voortandwiel. Meestal moet hiervoor de voetsteun, schakelpook (merk de juiste positie) en een deksel verwijderd worden. Zet voor de zekerheid de motor in de eerste versnelling. Voor het loshalen van het voortandwiel, is het handig wanneer de motor in de eerste versnelling staat. Vraag degene die helpt de achterrem in de drukken. Op deze manier kan het voortandwiel losgehaald worden.
2. Wanneer je geen gebruik kunt maken van een bokstandaard, houd er dan rekening mee dat een zijstandaard en achterbrug-ondersteuner niet gebruikt kunnen worden voor deze klus. Het achterwiel loshalen gaat als volgt: demonteer de kettingcover en een eventuele Tailguard. Wielas losdraaien en met een plastic hamer voorzichtig lostikken. Eventueel een stalen pijp of een oude lange schroevendraaier gebruiken om de as helemaal uit het wiel te tikken. Houd gedurende deze actie wel goed het wiel vast. Wanneer de as eruit is, voorzichtig het wiel op de grond laten zakken. Let op alle afstandbussen en onthoud goed waar deze behoren te zitten.
3. Je kunt nu het achtertandwiel van het achterwiel loshalen. Let op eventuele borgmaterialen. De borgmaterialen en/of zelfborgende moeren moeten vernieuwd worden. Het achterwiel kan nu mooi schoon gemaakt worden! Het nieuwe achtertandwiel kun je nu op het wiel plaatsen. Vergeet de nieuwe borgmaterialen niet. De moeren dienen kruislings vastgedraaid te worden, eventueel met behulp van een momentsleutel. Buig nu de borgmaterialen voorzichtig in de juiste vorm. Controleer nog even het complete wiel, zijn alle lagers nog goed, zijn alle keerringen nog O.K.?
4. Nu komt het lastige deel: het uitbouwen van de achterbrug. Allereerst moet het remsysteem van de brug gehaald worden. Het is niet nodig hydraulische systemen open te maken! Remklauwen kunnen in een doek gewikkeld onder de motor gelegd worden. De achterbrug zit nu nog vast aan de veering en de motorfiets zelf. Bij motoren met twee achterveren hoeft alleen de onderkant van en veren losgehaald te worden. Bij motoren met een mono-shocksysteem moet de achterbrug losgehaald worden van eventuele hefboomsystemen in het veersysteem. Neem hier rustig de tijd voor! Het is zonde onnodig verkeerde bouten en moeren los te draaien. Het is belangrijk de volgorde van het losschroeven te onthouden. Als laatste kan nu de grote as losgehaald worden. Voorzichtig tikken met een plastic hamer. Let op: de as is meestal goed ingevet, dus niet laten vallen, zeker niet in zand.
5. Nu kun je de nieuwe ketting plaatsen. Wanneer het nieuwe voortandwiel vastgezet wordt, let er dan wel op dat de ringen en borgsystemen op de juiste manier geplaatst worden. Alleen de juiste montage zorgt voor een correcte kettingloop. Gebruik nieuwe bouten/moeren en borgmaterialen voor het vast zetten van het voortandwiel. Het definitieve vastdraaien gebeurt later met een momentsleutel.
6. Reinig met de doorvoor bestemde middelen de achterbrug en alle onderdelen van de vering. Vet alle bewegende delen ligt in. Wanneer er op de achterbrug een beschermstrook zit tegen 'slaan' van de ketting, vernieuw deze dan wanneer de strook echt dun geworden is. Voordat de achterbrug weer ingebouwd wordt, moeten de lagers van de brug ingevet worden. Gebruik hiervoor de aanwijzingen uit het serviceboekje. Voor het inbouwen van de achterbrug is het handig wanneer er iemand helpt: wanneer de achterbrug in de juiste positie in het frame gehouden wordt, kan de as door het frame en de brug geschoven worden. Vervolgens kan het achterwiel ingebouwd worden. Let erop dat het remsysteem en alle afstandsbussen op de juiste wijze gemonteerd worden. Alle bouten en moeren moeten vastgedraaid worden volgens de in het werkplaatsboek vermelde momenten. Wacht nog even met de wielas en de kettingspanners.
7. Het is nu bijna klaar. De ketting kan nu op de juiste spanning gebracht worden. Tevens kan het wiel recht in de achterbrug afgesteld worden. Nu kan ook de wielas volgens het juiste moment vastgedraaid worden. Borg het liefst met een nieuwe splitpen. Geef de ketting spanners nog even een klein draaitje mee, zodat deze ook vast zitten. Het voortandwiel kan nu ook vastgedraaid worden. Het is verstandig nog een laatste check op alle bouten en moeren uit te voeren, voordat de laatste kapjes en de schakelpook gemonteerd worden. Na 300 kilometer is het verstandig de spanning van de ketting nogmaals te controleren en, wanneer nodig, af te stellen. Nieuwe kettingen 'rekken' in het begin sneller. Vergeet niet regelmatig te smeren!
In deze tekst staat dat de achterbrug er moet afgehaald worden, maar dat lijkt mij onnodig tenzij je de ketting er in zijn geheel (zonder klinken) wil overleggen. Dan is het niet echt eenvoudig meer en het nut zie ik er niet van in. Een schakel die goed geklinkt is is (bijna) even stevig als een andere.