Keuzes, keuzes , eerste motor

haha:P ik vond dit nog wel aardig nederlands dacht ik (A) , deed mn best te minste:P , maar wat voor motor had je zelf in gedachten om te kopen of nog nie echt wat e zien?
 
Laatst bewerkt:
Overweeg ook eens een Honda VFR 400. Veel motor voor weinig geld. Ik zou het wel weten als ik moest kiezen tussen een GS en een VFR. Stuurt zeer strak op rijbewijsvriendelijke snelheden.
 
Laatst bewerkt:
vfr ziet wel top uit, maar dat is al direct een sportfiets. Dus je zit waarschijnlijk veel voorover gebogen ? En met die kuip, ... dat gaat stukken en kosten geven :p
 
Lijkt me een goeie keuze, maar hou er rekening mee dat de meeste tweecylinders die allroad genoemd worden absoluut niet geschikt zijn voor bospaadjes..

Transalp, VStrom dat soort motoren.

Wellicht dat de Yamaha Super Tenere 750 nog een alternatief is. Is een 2 pitter, en met een beetje goed zoeken moet die binnen dat budget misschien net te vinden zijn. Die op 2 cilindergebied denk ik toch wel de enige echte allroad in die prijsklasse.
 
Laatst bewerkt:
damm die yamaha tdm 850 is ook een mooie fiets. Wel ietsje boven die 500 cc die ik eerst in gedachten had, maar kom :p

iemand daar een gedacht over ?

Trouwens hoe erg is roest onder aan de buizen van een fiets ? Te 'repareren' ?
 
damm die yamaha tdm 850 is ook een mooie fiets. Wel ietsje boven die 500 cc die ik eerst in gedachten had, maar kom :p

iemand daar een gedacht over ?

Trouwens hoe erg is roest onder aan de buizen van een fiets ? Te 'repareren' ?

Ligt eraan, er zijn grofweg 3 soorten corrosie:

-putcorrosie: diepe corrosie waarbij je een soort 'blaasje' ziet

- scheurcorrosie: van bijvoorbeeld een kras

-oppervlaktecorrosie op bijvoorbeeld een heel frame

het is eigenlijk afhankelijk van de diepte van de corrosie of dit te herstellen valt. Het gevaarlijkste is putcorrosie waarbij een vrij heftige reactie is ontstaan op een klein oppervlak. Deze roest zit meestal diep. Scheur-en oppervlakte corrosie is meestal nog goed te behandelen.(bij scheurcorrosie wel goed opletten of dit niet gecombineerd is met putcorrosie)

Zorg ervoor dat de roest goed weggeschuurd wordt en gebruik direct erna een roestbehandelaar. Daarna uiteraard spuiten.
 
ik bedoel zo iets als bijvoorbeeld hier in de link. Roest door winterweer onderaan de motor. Oppervlakktecorrosie ?

http://www.2dehands.be/motoren/moto...tml?qq=cb500&pcpl=&pc_id=&afd=motoren/motoren

Oh dat zijn je kachelpijpen. ja dat kan je idd als oppervlaktecorrosie zien. Maar je uitlaten zijn meestal wel onderhevig aan roest.

Mijn ervaring is dat je deze wel na bloed zweet en tranen wel weer mooi krijg maar binnen no time is het weer raak. Gewoon proberen om je motor regelmatig te poetsen. Als het aan je frame is, zou ik er wel werk van maken.
 
Allemaal geen verkeerde start motoren. Het zijn geen motoren die je zullen verrassen is positieve of in negatieve zin. Vind hierbij de CB500 of eigenlijk liever nog een CB600 de opstap machine bij uitstek. Voeld vertrouwd en zijn uiters betrouwbaar. Worden mede daarom veel als lesmotor gebruikt.
Latere modellen zijn voorzien van ABS maar dat zal gezien het budget zeker niet haalbaar zijn.

Hoop wel dat het bedrag dat je noemd niet inclusief motorkleding is. CB500 is al niet zo heel goedkoop 2e hands dus dat geld heb je echt wel zo ongeveer nodig.

bigscale
 
budget is 1700 max voor moto en dan nog 300 a 400 voor kledij en helm. Wat overschiet is voor de benzine ;)
 
damm die yamaha tdm 850 is ook een mooie fiets. Wel ietsje boven die 500 cc die ik eerst in gedachten had, maar kom :p

iemand daar een gedacht over ?

TDM is op zich een leuke motor, maar niet echt geschikt voor terreinrijden. Het is meer een toermotor die wat hoger op de poten staat, maar is zeker niet te vergelijken met een Tenere of iets in die richting.
 
tdm is dus eigenlijk een sport/tourer die lijkt op een allroad ? Een beetje willen maar niet kunnen ? :p
 
Zal misschien alle TDM rijders hier tegen me in het harnas jagen, maar inderdaad is dat eigenlijk gewoon een toermotor en niet geschikt voor offroad. Het is wel een allroad, want hij valt gewoon in dat segment en je kan er prima een gravel of licht onverhard pad mee nemen, maar echt offroad is hij niet geschikt voor.
 
Laatst bewerkt:
budget is 1700 max voor moto en dan nog 300 a 400 voor kledij en helm. Wat overschiet is voor de benzine ;)

Ik zou eerst kijken naar kledij/helm/handschoenen/laarzen.

Is tenslotte je laatste "line of defence" bij een valpartij/aanrijding. Dus wil je wel goed spul hebben.
Ook spendeer je er veel uurtjes in, dus moet het comfortabel zitten.
 
Ik heb zelf als eerste motor een Transalp uit 1990 gekocht, en er geen spijt van gehad. Hij is niet geschikt om off-road te rijden, maar een zandpad moet op zich kunnen. Ik rijd zelf alleen op de verharde weg.

Met z'n 50 pk (ong.) zeker geen kanon, maar wel een motor die vergevingsgezind is, laat weten of je niet te ver gaat en makkelijk om te gooien is.
Motorblok is beresterk, alle techniek is goed bereikbaar mocht je zelf willen sleutelen en hij zal je geen klauwen met geld kosten.
Heb 'm nu bijna 2 jaar en ik ga 'm eigenlijk steeds leuker vinden.

Oh ja... De Alp uit 1990 en eerder heeft 1 remschijf voor, en trommelrem achter. Ik raad aan om goed afstand te houden. Heb een keer goed het hart in de keel gehad in de regen op nieuw wegdek! Dat was toch wat anders dat de ABS-remmen van de Fazer waar ik op gelest had!
Latere Alpjes hebben 2 schijven voor, of minstens een schijf achter.

Succes met de keuze.
 
merci polar bear: als ik voor een TA zou gaan, dan zal het zo ie zo eentje vanaf 1994 zijn met de twee schijfremmen en vernieuwde kuip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan