Keuzes, keuzes , eerste motor

ohja, om je keuze even wat moeilijker te maken. Kijk eens naar een Honda cb1, mijn vriendin heeft er een dus ik heb daar ook een aantal keer meegereden, maar wat een gaaf apparaat is dat! :)

4 cilinder, lage (zeg maar klein) motor, wendbaar en vlot
 
cb1 is dat nie gewoon een cb400 ?

en zzr 600 heeft een kuip, het geen ik niet zo mooi vind en waaraan ook sneller stukken zijn lijkt me zo. En een 4 cilinder moet je al hoog in de toeren jagen, lijkt me dus ook niet zo ideaal om te beginnen
 
ohja, om je keuze even wat moeilijker te maken. Kijk eens naar een Honda cb1, mijn vriendin heeft er een dus ik heb daar ook een aantal keer meegereden, maar wat een gaaf apparaat is dat! :)

4 cilinder, lage (zeg maar klein) motor, wendbaar en vlot

Kan ik beamen! Ik heb nu ook een 3 maandjes m'n a'tje en meteen een CB-1 aangeschaft voor een schamele 500 euro. Heb er ontzettend veel plezier van, heb nu 6000 kilometer erop zitten en niks te klagen :). Die van mij was 500 euro omdat hij 3 jaar jaar stil gestaan had, even nieuwe banden eronder + vloeistoffen en hij was weer als vanouds.

Deze lijkt me al heel aardig: http://link.marktplaats.nl/518240298. Misschien kan je er nog wel wat afkrijgen :)
 
weet er trouwens ook iemand hoe het zit met het invoeren naar belgie van een nederlandse moto? Veel papierwerk, kosten, problemen ?
 
weet er trouwens ook iemand hoe het zit met het invoeren naar belgie van een nederlandse moto? Veel papierwerk, kosten, problemen ?

Heb ik ook geen ervaring mee, maar volgens mij liggen de gemiddelde aankoopprijzen in Nederland hoger dan in Belgie, dus ik weet niet of het echt gunstig is. Ik weet niet hoe dat in Belgie werkt, maar in Nederland moet je naar de RDW. Ik weet niet hoe dat in Belgie heet, maar ik neem aan dat die wel een site hebben toch?
 
Heb een oude F650 uit '95, de 1-cilinder. Voor mij is dit de eerste motor, heb gelest op een cb500.

Het is een motor met karakter, de grens tussen gas AAN en UIT is vrijwel niks dus is wennen. Gevolg is in het begin schokkerig rijden, zeker met terugschakelen. Toen ik er net op reed twijfelde ik of ik hem lang zou houden, maar als je het echter eenmaal doorheb wil je niet anders. Heb inmiddels op een paar andere motoren gereden maar die zijn 'saai' in vgl met de f650.

Ben nu een jaar en 15.000 km + verder en het zal moeilijk zijn er nu afstand van te doen omdat ik er behoorlijk op gesteld ben geraakt.

Heb twee minpunten:
- de grootte. Ben zelf 1,96 en de knieeen passen net, zou hem het liefst iets groter willen.
- power bij hoge snelheid, op de snelweg kan je goed mee maar als je met andere motoren bent is het kiele-kiele.

Pluspunten:
- power bij lage snelheid, je kan door het koppel erg dikke machines bijhouden in de bebouwde kom, bij stoplichten e.d. :+
- betrouwbaarheid, bij mij is het klokje net rond (100.000km) en geen teken van aftakeling.
- onderhoud, zeker voor beginner is het onderhoud goed te doen, het sleutelen leer je vanzelf. Verder veel online support op de chain gang waar stap voor stap de meest ingewikkelde zaken worden uitgelegd. Alleen nieuwe banden laat ik doen bij de garage.
- bochtenwerk, heb nog geen rit meegemaakt waar ik in de bochten niet goed mee kon. De draaicirkel is klein genoeg om hem op een stuiver te keren (bij wijze van spreken)
- FUN!!!

Heel verhaal weer, was niet de bedoeling :o
 
cb1 is dat nie gewoon een cb400 ?

en zzr 600 heeft een kuip, het geen ik niet zo mooi vind en waaraan ook sneller stukken zijn lijkt me zo. En een 4 cilinder moet je al hoog in de toeren jagen, lijkt me dus ook niet zo ideaal om te beginnen

Mja ik kan aan je reacties wel afleiden dat je deze
site misschien iets te serieus heb genomen.

Dat is de mening van 1 persoon die je daar leest, ik ben er echter van overtuigd dat het allemaal een kwestie is van persoonlijke voorkeur. Er zijn hier een heleboel mensen die zijn begonnen op een 4cilinder zoals een zzr600,thundercat,bandit,hornet, of cbr600f en ik heb er nog geen eentje horen klagen het karakter van 4 cilinder motors. Ik persoonlijk ben ook (maaaaaaaanden geleden :+ ) op een thundercat begonnen, omdat ik 2 cilinders zoals een sv650 gewoon minder lekker vond rijden.

Waarom dat zou kunnen zijn kan je allerlei redenen voor verzinnen, bijvoorbeeld omdat ze minder bokken bij lage toeren en omdat je een duidelijke lijn kunt trekken tussen hard en zacht rijden (veel toeren maken als je sportief wil rijden en gewoon snel opschakelen als je een beetje aan t toeren bent). Maar het blijft gewoon het cliche van een kwestie van proefrijden en kijken waar je het beste gevoel bij hebt.

Ik zou mezelf niet blindstaren op wat andere mensen je aanraden en wat voor theoretische voordelen een motor heeft.
 
Het zal veel testen worden dan vanaf mei :D

Maar zijn er ook nog leuke sites op het internet met reviews, liefst dus ook van oude versies ?
 
ja eerlijk gezegd vind ik die diversion er ook maar saai uitzien, en lijkt me meer op een tourmotor gericht.
 
Wat denk je van een Honda CB1?

Vind ik (persoonlijk) net effe wat leuker dan de heilige drieeenheid die je noemt ;)
 
ik begin toch steeds meer naar een allroad te neigen en dan vooral naar een 2 cilinder.

Lekker wendbaar, veel koppel, al eens een bospadje meepikken, betere stroomlijn, rechtere zitpositie = meer overzicht over het verkeer.
 
ik begin toch steeds meer naar een allroad te neigen en dan vooral naar een 2 cilinder.

Lekker wendbaar, veel koppel, al eens een bospadje meepikken, betere stroomlijn, rechtere zitpositie = meer overzicht over het verkeer.
Lijkt me een goeie keuze, maar hou er rekening mee dat de meeste tweecylinders die allroad genoemd worden absoluut niet geschikt zijn voor bospaadjes..

Transalp, VStrom dat soort motoren.
 
Lijkt me een goeie keuze, maar hou er rekening mee dat de meeste tweecylinders die allroad genoemd worden absoluut niet geschikt zijn voor bospaadjes..

Transalp, VStrom dat soort motoren.
Kan best hoor :Y
68836359-M.jpg


Of dat altijd soepeltjes gaat is weer een tweede ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan