Kijken tijdens lessen???Hoe??

LadyMonster_oud

Die hard MF'er
26 aug 2003
957
27
Maassluis
Tssss, heb ik afgelopen zaterdag lekker gelest, zeg ik tegen mijn instructeur dat ik een TTT wil zegt ie; dat doen we nog maar niet want ik zie je nog steeds niet goed kijken......... :Z
Ik kijk dus echt wel he..........hebben jullie nog truukjes dan :? Zat al te denken om dan mijn spiegels maar zo af te stellen dat ik mijn hoofd overdreven moet draaien maar ik weet niet of ze hier tijdens een examen intrappen>>>>>>
 
kijken:

wat bedoelt je rij-instructeur?
Het kijken in de spiegels, het (be) kijken van de dode hoek?
Het kijken in straatjes van rechts of er geen verkeer uitkomt?
Het kijken naar de dode hoek rechts bij rotonden op zoek naar niet gemotoriseerde tweewielers?

etc
etc
etc

En als je goed alles bekijkt,..moet je het altijd opvallend doen.
 
Ja opvallen, maar niet TE opvallend, want dan schijn je weer te weinig oog te hebben voor hetgeen dat voor je gebeurt. Tsja, het is niet simpel.

Bij mij werkte het als ik voor mijn gevoel gewoon keek. Als het me zelf goed leek dan vond de instructeur het ook goed.

Dus niet te opvallend, maar ook weer niet te haastig :z
 
Opvallend kijken inderdaad, beetje overdreven met je hoofd draaien en niet alleen met je ogen want dat kan 'ie niet zien van achteren. Wat is een TTT?
 
Belangrijk is vooral dat je ver vooruit kijkt (m.a.w. het anticiperen op andere weggebruikers). Zo kan het zijn dat er een stuk verderop iemand op een fiets de weg over begint te steken. Je moet dan inschatten hoe lang je er nog over doet om daar te komen en goed erop reageren als het nodig is (dat zien ze graag op het examen).

Verder moet je van het spiegels kijken gewoon een routineklus maken :) . Dat houdt in: elke keer dat je afslaat, of van baan wisselt of samengevat: een belangrijke zijdelingse verplaatsing maakt: linkerspiegel, rechterspiegel, schouder kijken (of eerst rechter, dan linkerspiegel en dan schouder als je linksaf gaat).

Probeer gewoon zoveel mogelijk te zien, continu geconcentreerd kijken, probeer belangrijke dingen eruit te filteren en de minder/niet belangrijke dingen gewoon te laten zitten. Ik had namelijk nog wel eens de neiging mooie motoren en koekblikken te gaan spotten (dure/luxe/exclusieve/mooie) :X O-)

Succes met rijden :] !!
 
Ook zoiets..

mij is geleerd om bij het afslaan naar rechts eerst in de linkerbuitenspiegel te kijken, dan rechter, dan dode hoek, dan knipperen en dan gaan.

Een maat van me heeft zijn rijbewijs al, maar die leerde om bij rechts af te slaan alleen in zijn rechterbuitenspiegel te kijken en dan dode hoek etc...
Dus de linker sloeg hij over.

Zit er dus gewoon verschil in rijscholen ofzo hoe je dat leert????
 
misschien bedoelt hij kijk gedrag in bochten en bij speciale verrichtingen (bocht door kijken en enzo en niet naar een object blijven staren)
 
misschien bedoelt hij kijk gedrag in bochten en bij speciale verrichtingen (bocht door kijken en enzo en niet naar een object blijven staren)
Nope volgens mij niet, heb nog geen boom geraakt...... O-)

Alhoewel, als ik wat leuks zie lopen......of bedoelde je dat niet???? :9~
 
Je moet ook met twee ogen kijken, dat is de reden dat je je hoofd een beetje moet draaien, anders zie je geen diepte. Dan zie je wel dat er wat aankomt maar niet waar het is.
 
Als je normaal gesproken alleen je ogen zou bewegen, moet je zolang je lest/afrijdt ook je hoofd meebewegen, zodat de instructeur/examinateur denkt dat je die kant op kijkt....
 
Ik doe bovenstaand echt allemaal en juist ook heel bewust, heb btw een helm van hem op met stickers en al.............. :?
Schijnt dus dat ik het allemaal nog zwaarder moet overdrijven dus.......zucht, dan toch maar mijn spiegels een beetje verdraaien ofzo????
 
Als hij vindt dat je dingen overslaat, moet je het volgende ens proberen:

Wat bij mij werkt is gewoon als je in je oortje hoort: afslaan ofzo, het hardop nazeggen en dan hardop links, rechts, dode hoek, knipper, gaan. Of op een weg: Gevaarlijke kruising, verkeer van rechts voorrang, afremmen en in 1 zetten.

Niemand hoort je, en bij mij werkt het wel, alles superbewust doen...

Iemand anders ervaring mee?
 
nu ga ik iets heel stoms vragen...maar waarom vraag je niet aan je instructeur wat je precies fout doet?

Zijn ook mensen.. :P
Ja moest ik maar eens doen he....alleen heeft die het in zijn hoofd gehaald om een week met vakantie te gaan, nou jaaaaaa zeg :(
Als tie terug is sta ik aan zijn deurtje :)
 
goede tip! dan ga je alle stappen bewust af, en leer je jezelf routine aan! dit is weer eens wat anders dan je instructeur uitschelden omdat íe dat toch niet kan horen!Iets nuttiger ook! dank je!
 
Terug
Bovenaan Onderaan