Hier mijn mailtje
Geachte heer, mevrouw,
Dat de Nederlandse bestuurder meer moet gaan betalen dat staat vast. Daar zijn jullie immers al jaren over bezig. Net als de manier waarop dat geld ge-ind gaat worden. Kosten nog moeite worden gespaard om zowel het idee van kilometerheffing aan het publiek te slijten als om de meest moderne en dure technieken te ontwikelen om het geld te innen.
Ik sel voor om wat de kilometerheffing betreft te kijken naar onze oosterburen. Hier worden de heffingen doorberekend via de brandstofprijzen. Auto's met een hoog verbruik betalen hierdoor automatisch meer dan zuinige voertuigen zoals motoren, scooters of hybride auto's.
Het voordeel van dit systeem is dat het weinig extra investeringen nodig heeft. Dus geen sateliten of dure tolportalen. Daarnaast is de privicy van de gebruiker gegarandeerd en kan het systeem dus nooit misbruikt worden voor andere doeleinden (big brother is wachting you). Het systeem zal ook lastig te kraken zijn.
Door dit systeem toe te passen zullen andere belastingen niet meer gecontrollerd hoeven worden. Subsidie voor zuinige auto's of hybride voertuigen zijn niet meer nodig, de gebruikers van deze voertuigen zien hun subsidies terug in hun benzineverbruik. Dat zelfde geld voor ecotaxen en slurptoeslagen voor milieuvervuilende voertuigen. Wegenbelasting kan afgeschaft worden omdat de gebruiker van de weg betaald door middel van zijn brandstofverbruik. Een ander voordeel is dat toeristen en gasten op doorreis door ons land meteen meebetalen aan de onderhoud van onze wegen.
Hopelijk zal de Nederlandse regering dit vraag stuk opnieuw bekijken en kiezen voor een verstandigen en goedkope oplossing in plaats van een dure high tech visie die ongetwijfeld gekrakt zal worden.
Met vriendelijke groet,
Chrissizeur
deden ze dat niet al dan?
nvm, benzine hier is gewoon duur
En inderdaad, als ze de benzineprijzen nog verder omhoog gaan schoppen zullen vele mensen (waaronder ikzelf) gewoon naar belgië of duitsland rijden om daar te tanken....
In de regio's waar mensen makkelijk in het buitenland kunnen tanken is de benzine sowieso al goedkoper (ja echt!), dus mensen in de randstad worden dubbel zo hard genaaid, dure benzine en geen kans om even over de grens "een tankje te pikken".
Wat kilometerheffing betreft... ik hoop dat ze rekening houden met de motorrijder, anders is het voordeel van motorrijden ook vlug weg (economisch dan); nu is de belasting tenminste een stuk lager dan dat voor een auto, met kilometerheffing kon dat nog wel eens gaan tegenvallen
.
Ook ben ik bang dat de regionale wegen compleet verstopt raken als er alleen op de snelweg kilometerheffing gerekend wordt, het zou namelijk een reden zijn om de snelweg te mijden.. (waarschijnlijk ook precies de bedoeling van de kilometerheffing, snelwegen ontlasten door de regionale wegen goedkoper te maken? (of is dit weer een gevalletje sinterklaas bestaat niet?))
Ik hoop in ieder geval dat de motorrijder een beetje ontzien wordt, aangezien wij toch al nauwelijks tot niet bijdragen aan het fileprobleem (hell, zet iedereen op een motor en
fileprobleem
).
Oh, en als laatste hoop ik toch echt dat ze carpoolen eens wat aantrekkelijker gaan maken, met speciale carpoolstroken voor als je niet in je eentje in je benzineslurpende glanzend leaseblik zit.... word echt ziek van hoeveel mensen in hun eentje in de auto zitten terwijl er om hem heen een heleboel mensen zijn die naar hetzelfde bedrijf/bedrijventerrein moeten.
my 2 cents..... (is wat langer geworden dan geplanned, zal me ook eens buigen over een mailtje...
)