Klapperende zuiger

Beta2

MF'er
1 jul 2002
35
0
Ede
Een vraag aan de kenners:
Mijn Monster 600 heeft/had problemen met de liggende cylinder. De zuiger is gaan 'klapperen' en heeft zich ingevreten in de cylinderwand. Het hele zwikkie is ondertussen (voor veel geld) vervangen. De Monster is uit 1996 en heeft 15dkm gelopen. Bij 10.000 heeft hij de grote beurt gehad en is daarbij voorzien van een K&N luchtfilter en een dyno kitje. Er zitten open carbon Bos dempers op.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan gebeuren of ontstaan?

AUB geen anti ducati posts, schiet ik niets mee op.
 
ik zou eerder denken aan fabricage foutje... is niet normaal dat je dit tegenkomt aand 10-15.000Km!...

en als het trouwens slechts 1 van de 2 cilinders is kan je niet zeggen dat het aan je olie of benzine ligt...

suc6 ermee!
 
Een vraag aan de kenners:
Mijn Monster 600 heeft/had problemen met de liggende cylinder. De zuiger is gaan 'klapperen' en heeft zich ingevreten in de cylinderwand. Het hele zwikkie is ondertussen (voor veel geld) vervangen. De Monster is uit 1996 en heeft 15dkm gelopen. Bij 10.000 heeft hij de grote beurt gehad en is daarbij voorzien van een K&N luchtfilter en een dyno kitje. Er zitten open carbon Bos dempers op.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan gebeuren of ontstaan?

AUB geen anti ducati posts, schiet ik niets mee op.
Ondanks dat je er niets mee opschiet ga ik het toch doen? :)

Heeft het niks te maken met het merk wat op je tank staat O-)
 
Hmm,

Ik sprak van de week iemand die precies hetzelfe had met z'n monster 600... Ook ongeveer zelfde bouwjaar enzo. Ben bang dat het een monsterkwaaltje is...

Groeten,

Dirk

Een vraag aan de kenners:
Mijn Monster 600 heeft/had problemen met de liggende cylinder. De zuiger is gaan 'klapperen' en heeft zich ingevreten in de cylinderwand. Het hele zwikkie is ondertussen (voor veel geld) vervangen. De Monster is uit 1996 en heeft 15dkm gelopen. Bij 10.000 heeft hij de grote beurt gehad en is daarbij voorzien van een K&N luchtfilter en een dyno kitje. Er zitten open carbon Bos dempers op.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan gebeuren of ontstaan?

AUB geen anti ducati posts, schiet ik niets mee op.
 
heb ook iemand hier op school erover gehoord. Zelfde probleem als jij omschrijft. Liggende cilinder? Door de warmte zet alles uit (cilinderbus en zuiger). Een blok wordt zo geconstrueerd dat op bedrijfstemperatuur de speling tussen zuiger en cilinder optimaal is. Wellicht dat door bijvoorbeeld vele korte stukjes rijden of slecht warmrijden de zuiger schade heeft kunnen aanlopen?
Bij een tweetakt is dat tenminste vaak het geval. Ook een gebrek aan smeerolie of verkeerde olie kan de oorzaak zijn geweest. De liggende cilinder krijgt het in die omstandigheden eerder zwaar dan de staande cilinder (heb ik mij laten vertellen).
edit: teveel speling op het small-end (waar je pistonpen doorheen gaat) waardoor zuiger teveel heeft kunnen kantelen nadat deze ODP (onderste dode punt) is gepasseerd?
 
Ik rijd over het algemeen langere stukken en begin rustig. Je duikt in dit land toch gelijk de file in dus op het gas is er niet bij.
Ik heb meerdere mensen de opmerking horen plaatsen dat het een productiefout zou kunnen zijn en dat het meer voorkomt bij 600's
Ik ga nog wel contact opnemen met de importeur maar ik moet nog maar zien of dat effect heeft, het ding is ondertussen wel 8 jaar natuurlijk.
Heeft iemand enig idee of het iets te maken kan hebben met de 10dkm beurt? gaat de cylinder er dan af?


Ondertussen zit de nieuwe set erop en kan ik weer rijden, klinkt weer wat gezonder :)
 
Heeft iemand enig idee of het iets te maken kan hebben met de 10dkm beurt? gaat de cylinder er dan af?

Nee, je cilinder laten ze bij een beurt gewoon zitten, ze verversen alleen het een en ander, en stellen je kleppen ed. maar daar blijft het bij.... Lijkt mij idd een produktiefout ofzo, maarja, iig gewoon proberen bij de importeur. Baat het niet dan schaadt het niet.

En tja je weet wat ze zeggen he; Ducati, stuk gaat ie :+ ;) :+
 
die gastarbeiders in de fabriek met hun grappen altijd :+ ,zal wel een spanjaard geweest zijn dol op kastanjettes maar pas op met grieken die helpen het hele blok naar de klote met hun olijfolie versie ;)

effe bij het vuldopje ruiken voor je een nieuwe koopt :+
 
Mijn monster is ooit haar leven begonnen als een M600. Ik heb hetzelfde gehad als jij. Het verschijnsel heet overigens "kantelende zuiger". Ik had het op beide cylinders. Is keurig netjes onder garantie door Ducati opgelost, nieuwe zuigers/cylinders, arbeidsloon etc. Geen cent betaald. Het is onder de M600 een heel veel voorkomende kwaal (geweest). De meeste Monsters zijn al gemodificeerd. Ook een enkele M750 uit de eerste serie had hier last van. Gewoon ff mee langs de dealer gaan en claim van laten maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan