klassieke zijspanracer

Begrijp ik het goed.

Leo is in Engeland motoronderdelen aan het zoeken en bij zijn vriendin thee aan het drinken.

En in Nederland gaat de de racer prima rond zonder kapot te gaan.......
Niet alleen niet kapot, ook nog eens de eerste plek.....
IMG-20230910-WA0000.jpg
 
Seizoen 2023 zit er op. Het eerste seizoen waarin we hebben meegedaan aan de Camathias cup, het Europees kampioenschap voor klassieke racespannen. Na een wat valse start in Hengelo waarin we veel mechanische pech gehad hebben is het met de motor allemaal prima gegaan, de enige pech die we gehad hebben is dat we in Schleiz niet hebben kunnen rijden ivm ziekte van Wim zijn vrouw.
De seizoensfinale was afgelopen weekend in Oschersleben (Duitsland) bij het Duitse festival of sidecars, een geweldig evenement met in totaal meer dan 170 zijspannen verdeeld over diverse klassen. Er waren wedstrijden voor het wereldkampioenschap en het Duitse kampioenschap, de sidecar trophy, de Camathias cup en demo's voor nog 3 verschillende categorieën waar ook nog een span mee reed waar ik ongeveer 30 jaar geleden mee heb meegedaan aan het Europees kampioenschap. Nog even met de huidige eigenaar staan praten, heel erg leuk. Veel oude bekenden tegengekomen die ik al lang niet meer had gezien en Slijptol was er ook, hij was mee met Rogier Weekers die meedeed aan de WK race. Ik heb van hem nog een paar paracetamolletjes gekregen omdat ik na de eerste race op zondagochtend behoorlijk spierpijn had en s'middags hadden we de tweede race...Nog bedankt Ad, het heeft geholpen. En vandaag kan ik helemaal niet meer op of neer van de spierpijn. Over de wedstrijden zelf, we zijn twee maal 9e geworden in een veld van 28. We komen steeds beter op gang. Bij de tweede wedstrijd sloeg de vermoeidheid wel toe en vooral Wim kreeg het aan de stok met de man met de hamer. In de 1 na laatste ronde kwam Geral de Haas voorbij en Wim had zich voorgenomen om zijn krachten te sparen en hem in de laatste ronde weer terug te pakken, maar toen prikte de slecht gestarte Engelsman Ray Reeves zijn span ertussen. Jammer, hadden we voor die twee gezeten waren we derde in onze klasse geweest en hadden we op het podium gestaan.We hebben in ieder geval laten zien dat we erbij horen. Het span is verkocht (zonder motor, deze loopt veel te mooi), we weten wat we aan het nieuwe span nog kunnen verbeteren, en ook aan onszelf voor wat betreft de conditie. We hopen in het vroege voorjaar te kunnen gaan testen op het circuit van Val de Vienne in Frankrijk waar elk jaar een trainingsweek voor zijspannen wordt georganiseerd. We willen komend seizoen wat beter beslagen ten ijs komen.
 

Bijlagen

  • VID-20231009-WA0005.mp4
    5,9 MB
Het was een mooi weekend, Leo
Het was prachtig om te zien hoe jij, op het eind van het rechte stuk, van plat op je buik liggend omhoog veerde om vervolgens links uit de bak te gaan hangen.
Ronde na ronde.
Ik snap de spierpijn maar het was het waard.
Chapeau, Leo :}
 
Ik had hem al gezien. Ziet er strak uit. Heb wel mijn bedenkingen bij de 3 in 1 uitlaat en ik had er ook liever 3 losse carburateurs op gezien.
 
Drie losse expansie uitlaten doen echt super veel bij een Wartburg motor.
Met 1 dikke dubbele weber kan het prima werken maar zeker voor racen zou ik ook liever drie losse carbs hebben, de middelste loopt altijd iets heter dus die heeft meer brandstof nodig om een beetje te koelen.
 
In een Melkus (de DDR sportauto waar de zelfde 1000cc driecilinder tweetakt Wartburg motor in lag), werden voor de snelste race versies expansie pijpen gebouwd. De originele Wartburg motor levert 50pk, in een standaard Melkus is dit al 75 pk, in een race versie ging dit over de 100pk heen.

Best leuk spul hoor in een wagentje van 680 kilo...

1698541790420.png
 
Ik wist niet dat een standaard Wartburg al 50 pk leverde, valt niks tegen. Mijn vaders tweede auto was een Wartburg, moet begin jaren 60 geweest zijn. Ik weet nog dat hij zelf de benzine met olie mengde.
 
Nee, nog niet eerder gezien, dankjewel. Nu een klein stukje gezien op de telefoon, vanavond het hele filmpje maar eens op groot scherm bekijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan