klassieke zijspanracer

Zijn er ook foto's van alleen het blok ?
Ik heb deze foto's waar niet heel veel frame op staat.
zijspanbouw 179.jpg
zijspanbouw 180.jpg
Dit is het blok waar we toen mee reden. Inmiddels zijn we wel een paar blokken verder...
 
415783019_7931038773579102_5388713884441935409_n.jpg


Weten jullie wie dit is of eigenlijk was?
 

Bijlagen

  • 415750597_7933135876702725_2568519808297650428_n.jpg
    415750597_7933135876702725_2568519808297650428_n.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 0
  • 415754975_7933135943369385_7369826070400410959_n.jpg
    415754975_7933135943369385_7369826070400410959_n.jpg
    106 KB · Weergaven: 0
Freek Steiginga.
Correct en ik ben een keer met hem mee geweest in de bak en dat ging best wel hard.
Als ik het me goed herrinner begon hij met een Norton twin en ik heb hem eens een krukas gegeven omdat de zijne was gesneuveld.

Het blok op de foto's is een NSU en die had hij naar 750cc terug gebracht door de cilinders in te korten en zelf een krukas te maken.
Niet veel later kwam de Honda 4 en heeft hij zo'n blok er in gelepeld.

En zijn span is 40 jaar eigendom geweest van een vriendje van me die daar de klassieker races mee heeft gereden en een paar jaar geleden heeft hij het verkocht.

Freek is overleden en bracht zijn laatste dagen door in het Nicolaas tehuis, een paar kilometer bij me vandaan en had ik dat geweten dan had ik hem daar opgezocht, want hij was een mooie vent met prachtige verhalen.
 
Freek was wegenwachter en als je zijn verhalen hoorde over wat hij meemaakte onderweg, geweldig.

En ik hoorde eens dat zijn bakkenist Jan Kort bij een race het span aanduwde en Freek te snel gas gaf, waardoor Jan de bak miste en dat niet zo leuk vond.

Ook een mooie uitspraak van Freek was: je wint pas als je over de finish gaat.
 
Zeg het maar, jullie dachten dat die twee ouwe sokken er zo langzaamaan er wel mee uit zouden scheiden?? Nou, ech nie! Het span waar we afgelopen seizoen de Camathias cup is verkocht (behalve het blok). We hadden al een rijwielgedeelte waar we afgelopen seizoen de HMV demo's reden en dat hebben we de afgelopen onder handen genomen. Er is een nieuwe voorvork gebouwd en we hebben afgelopen seizoen gemerkt dat op de "echte" circuits de schokdempers toch wel te kort kwamen. Niet zo verwonderlijk, het classic racen is voor ons begonnen als een lolletje en we hebben altijd letterlijk met bromfiets schokdempers (YSS) gereden. Bij YSS heeft de ontwikkeling ook niet stil gestaan, daar maken ze ook hele serieuze spullen en we hebben besloten om bij het YSS service centre in Schijndel ons licht eens op te steken. We zijn daar uitstekend geholpen en zijn nu in het bezit van een heel mooi setje gasgevulde schokdempers.
20240302_143556.jpg


Het is op de foto niet goed te zien, maar de naloop is nu ook in stellen. Verder hebben we een paar keer het probleem gehad dat de eindoverbrenging te laag was, ondanks dat we de langste gearing gebruiken die BMW heeft en we een een lange 5 in de bak hebben zitten. Het blok dreigde daardoor overtoeren te draaien. We hebben daarom besloten het 10 inch wiel in te ruilen voor een 13 inch exemplaar. De buitendiameter is een goeie 4 centimeter groter. Verder is er een 1070 cc blok opgebouwd, een tweede 1070 staat op stapel. Het 1000 cc blok van afgelopen jaar hebben we ook nog achter de hand. Vandaag hebben we de 1070 voor het eerst laten lopen en dat ging goed. Nog wat puntjes op de I zetten en dan gaan we op 2 april naar de voorjaarstraining op Assen. En dan op naar Hengelo op 11 en 12 mei voor de openingswedstrijd van Camathias Cup.
20240303_133854.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zeer benieuwd hoe dat loopt zo’n dik blok, dus we gaan naar Hengelooooo
 
Nou, de kop van seizoen 2024 is eraf. Vanmorgen om 9 uur mochten de zijspannen het circuit van Assen op voor in totaal 5 sessies. Alles door elkaar , moderne F1 En F2 spannen en classics, beginnelingen en geroutineerde coureurs. Er werd dus vriendelik verzocht goed rekening met elkaar te houden. Ik begon de dag niet zo heel geweldig, ik ben sinds gisteren aardig geveld door een naar griepje dus hebben we besloten de sessies te beperken tot 5 rondjes en echt dingen te testen, vermits het blok niet zou opspelen zoals we afgelopen jaar zo vaak gehad hebben. De eerste sessie bleek het blok niet lekker in toeren door te lopen, erg aarzelend boven de 7000 toeren. Ook de voorvork is veanderd, de oude wilde nogal eens trillen tijdens hard remmen en dat is helemaal weg. Hij is wel wat nerveuzer met sturen, iets waar Wim een beetje aan moet wennen. Echt eng was het niet, maar we gaan toch experimenteren met een lichte stuurdemper.
Voor de tweede sessie hebben we een ander uitlaatsysteem gemonteerd met veel langere voorbochten en daarmee liep het blok wel door naar 8000 toeren, wat we als maximum aanhouden. We staan voor Assen wel wat lang gegeard doordat we nu een 13" achterwiel hebben. Afgelopen jaar was dat nog een 10". We hebben er een versnellingsbak inzitten met een lange 5 en de 1 na langste eindoverbrenging, dus daar is nog wat te winnen. In de hogere toeren loopt ie gewoon hard, en dat was de concurentie ook opgevallen. In de bochten was het een ander verhaal, pruttelen, vervelend doen geen gebrek. We hadden het idee dat de carburatie in het middengebied te arm stond dus hebben we de naalden maximaal omhoog gezet maar in de derde sessie bleek dat averechts te werken, dus na twee rondjes binnenkomen en met hulp van Fred Sinke, een ouwe zijspancoureur die ik nog ken van de jaren 70 en 80 hebben we de naalden in de 1 na laagste stand gezet en konden we nog twee rondjes rijden en dat gaf onmiddelijk verbetering. Fred is overigens de vader van de hier bekende @Raphaël-s . Voor de vierde sessie hebben we de naalden in de onderste stand gezet en de voorvering iets zachter afgesteld. De motor pakt nu heel mooi op. Tijjdens deze sessie begon het wat te regenen en het zag er naar uit dat wel eens door kon zetten. Daarom hebben we besloten sessie 5 niet meer te rijden niet in laatste plaats omdat ik vooral helemaal afgebrand was. We kunnen terugkijken op een hele goede testdag en zijn niet terug gekomen met een berg problemen:)
 
Laatst bewerkt:
Oh ? Dan heb ik hem altijd verkeerd aangesproken. Hoe heet hij dan wel? En toch wel Sinke?
 
Terug
Bovenaan Onderaan