Kleine vraag over de druppellader

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.330
2.000
Ik bezit als sinds 15 jaar of meer een optimate 3
Ik heb wel zo'n 5 a 7 tal (reserve)batterijen op te laden in m'n hok.
Om de beurt sluit ik ze aan. 1 per stuk en na een week een andere. Maar de laatste tijd zie ik dat de optimate 50% vd tijd in storing gaat. Sip gezichtje en rood lampje.
De éne geen probleem en de andere op te laden batterij weigert ie pertinent. (ja ik kijk de aansluiting polen goed na :Y )
Een andere druppellader heeft er geen moeite mee op de batterij die geweigerd wordt op te laden.
Dat was de context.

De vraag : Zou de electronica stilaan verouderen intern van de optimate ?
Ik sta op het punt de optimate na vele jaren in de vuilbak te pleuren (recyclagepark) en een andere te kopen.
Maar wilde het even weten. Zo ga ik slimmer slapen dan ik ben opgestaan. :t
 
Als het zo’n soort model is, dan is zowel de elektronica (met name de elco’s) als de gebruikte laadmethode redelijk verouderd.

79A81567-9ECC-47C2-999C-0A814EDEEBD7.jpeg


Hij heeft z’n geld wel opgebracht lijkt me. Voor een tientje of 5 heb je een splinternieuwe.

Het is nu alleen nog wachten op de reactie dat een onderhoudslader onzin is. Zoals vrijwel al deze topics eindigen.
 
Ik bezit als sinds 15 jaar of meer een optimate 3
Ik heb wel zo'n 5 a 7 tal (reserve)batterijen op te laden in m'n hok.
Om de beurt sluit ik ze aan. 1 per stuk en na een week een andere. Maar de laatste tijd zie ik dat de optimate 50% vd tijd in storing gaat. Sip gezichtje en rood lampje.
De éne geen probleem en de andere op te laden batterij weigert ie pertinent. (ja ik kijk de aansluiting polen goed na :Y )
Een andere druppellader heeft er geen moeite mee op de batterij die geweigerd wordt op te laden.
Dat was de context.

De vraag : Zou de electronica stilaan verouderen intern van de optimate ?
Ik sta op het punt de optimate na vele jaren in de vuilbak te pleuren (recyclagepark) en een andere te kopen.
Maar wilde het even weten. Zo ga ik slimmer slapen dan ik ben opgestaan. :t
Controleer de stekkerverbinding eens goed.
Bij de optimate 3 die ik gekregen heb zaten de 2 pinnen van + en - beetje los in de stekker.
Dat zorgde voor slecht contact.
 
Tja, die dingen hebben niet het eeuwige leven en die van jou heeft het langer vol gehouden dan de mijne. Mijn Optimate 3 ging na 10 jaar ook in storing, terwijl het de week daarvoor met de zelfde motor+accu nog helemaal prima ging. Naar de motorzaak en de oude 3 ingeruild voor een 4 en weer door. Mijn accu's houden het echt langer vol met dank aan die Optimates. Afgelopen najaar ging na 10 jaar mijn Motobatt stuk.
Ik zou die Optimate 3 pensioneren en een nieuwere Optimate of Ctek kopen.
 
ook elektronica veroudert , al zijn het maar de soldeerbaantjes :P
maar of er veel zijn met praktijkervaring met 15 jaar dezelfde acculader te gebruiken ? :P
Maar het 'uitsluiten' door een andere lader , wat je gedaan hebt, lijkt mij genoeg om aan te duiden dat de lader niet helemaal fris meer is.
Wat er dan aan de hand is weet ik ook niet maar kost meer om achter te komen dan het apparaat nog waard is.
 
Ik heb een lader van de Action, zo'n goedkope Dunlop.
Toen ik mijn vriendin net kende gaf die nog zulke goede verjaardagscadeau's. :+
Die Dunlop wil ook niet in alle gevallen laden.
Gaat in storing / geeft aan accu defect.
Een goedkope stekkerlader van Conrad doet het altijd.
En de accu van de storing doet het met twee weken stilstand als een nieuwe.
Dus die twee laders wissel ik nog wel eens af.
Ik heb ook nog een Optimate 3 in een krat slingeren, maar die is langzaam naar beneden uit het zicht gezonken. :+
Ik druppel nooit, hoogstens even laden na zes weken stilstand.
En twee motoren hebben een li-ion accu.
Die geven na zes maanden nog vol aan op de drie ingebouwde LED indicatoren. :9
 
Ik bezit als sinds 15 jaar of meer een optimate 3
Ik heb wel zo'n 5 a 7 tal (reserve)batterijen op te laden in m'n hok.
Om de beurt sluit ik ze aan. 1 per stuk en na een week een andere. Maar de laatste tijd zie ik dat de optimate 50% vd tijd in storing gaat. Sip gezichtje en rood lampje.
De éne geen probleem en de andere op te laden batterij weigert ie pertinent. (ja ik kijk de aansluiting polen goed na :Y )
Een andere druppellader heeft er geen moeite mee op de batterij die geweigerd wordt op te laden.
Dat was de context.

De vraag : Zou de electronica stilaan verouderen intern van de optimate ?
Ik sta op het punt de optimate na vele jaren in de vuilbak te pleuren (recyclagepark) en een andere te kopen.
Maar wilde het even weten. Zo ga ik slimmer slapen dan ik ben opgestaan. :t
Die connector (die witte blok) kan ook problemen geven na al die jaren.
Zet m anders een rechtstreeks op de batterij,
🤔
 
Ik heb een lader van de Action, zo'n goedkope Dunlop.
Toen ik mijn vriendin net kende gaf die nog zulke goede verjaardagscadeau's. :+
Die Dunlop wil ook niet in alle gevallen laden.
Gaat in storing / geeft aan accu defect.
Een goedkope stekkerlader van Conrad doet het altijd.
En de accu van de storing doet het met twee weken stilstand als een nieuwe.
Dus die twee laders wissel ik nog wel eens af.
Ik heb ook nog een Optimate 3 in een krat slingeren, maar die is langzaam naar beneden uit het zicht gezonken. :+
Ik druppel nooit, hoogstens even laden na zes weken stilstand.
En twee motoren hebben een li-ion accu.
Die geven na zes maanden nog vol aan op de drie ingebouwde LED indicatoren. :9

bedoelen ze dit met tussen de regels door kunnen lezen ? 🤓

Maar een li-ion accu is ideaal voor lange stilstand, maar als dat dan weer een klassieker is gaat men weer over spanningsregelaars beginnen.
 
bedoelen ze dit met tussen de regels door kunnen lezen ? 🤓
Ik weet niet wat je er mee wil zeggen :+ ;) , oh ik moest even verder kijken. _O-
Maar een li-ion accu is ideaal voor lange stilstand, maar als dat dan weer een klassieker is gaat men weer over spanningsregelaars beginnen.
Ja, op elke slak legt men zout. ;)
Bij een S1000RR en een HP2 Sport gaat het goed. 8-)
 
Als het zo’n soort model is, dan is zowel de elektronica (met name de elco’s) als de gebruikte laadmethode redelijk verouderd.

Bekijk bijlage 1747259

Hij heeft z’n geld wel opgebracht lijkt me. Voor een tientje of 5 heb je een splinternieuwe.

Het is nu alleen nog wachten op de reactie dat een onderhoudslader onzin is. Zoals vrijwel al deze topics eindigen.
Ik heb net mijn lader weggegeven.

20210807_233426.jpg
 
@Boevie Daarvan durf ik ook ongezien te beweren dat die z’n geld wel opgebracht heeft :+
Heb je geprobeerd of je er ook mee kon lassen?
Nee?

Hij lag jaren in een varkenshok. _O-
We hebben wel de A-Ford overgestart op 12Volt , en met startkabels.
Startkabels afgefikt, en de lader lag er alleen uit.
2 schroefjes en klik, het deed het weet.
(Dat relais bovenin.)
 
@oldskoolgsxr ik weet er verder helemaal niets van maar het is wel makkelijk om de moderne uitvoering van @Boevie 's acculader er bij te hebben. De Optimate en Dunlop laders hebben een manier om te meten of er een gangbare accu aangekoppeld zit. dat doet een domme trafo/gelijkrichteracculader niet Die ziet geen 6 volt waarop een Dunlop/Optimate in paniek raken (Oeioeioei een 6 volt accu, niet doen, rood licht HEEELP) maar krikt meteen de spanning op. Daarna kan de Optimate er weer aan.

De slimme doordenkers die op corrosie in de stekker wijzen: Kan hoor echt, maar bij andere accu's doetie het gewoon. 🤷‍♂️
 
Heb ook een optimate 3 gehad met zo`n storing . opengemaakt solderingen nagekeken en door gesoldeerd op dubieuze plekken en potmetertje(s) iets heen en weer gedraaid en verdomd dat kreng deed het weer een tijd . Daarna op de beurs een 4 aangeschaft die zijn toch wel een stuk moderner.
 
@ RD : al mijn batterijen zijn 12V en niet heel diep ontladen. Dus oeioeioei "werk" aan de winkel hoeft ie amper te doen, het luie gat.
Openschroeven? Ga ik mss doen, dan leer ik nog iets bij. (bvb blijf er met je tengels af)
Ik heb nog een andere batterijlader CTEK XS0.8 die ik ooit eens heb meegekregen bij een aankoop motorfiets. Die deed het prima, maar heeft nu een intern slecht contact soms door mijn toedoen. Over de draad gestruikeld. _O- :X .
 
Een optimate is ook maar een ding. En dingen gaan stuk. Mijn optimate kookte de accu droog en gaf dan een groen ledje. Ik had liever gehad dat die meteen in storing ging. Had me een accu gescheeld.
Inleveren bij de milieustraat en een nieuwe halen. Zo veel kosten ze ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan