kleinere spiegels dan oem

15 nov 2020
30
15
beste mf leden

ik heb after market spiegels besteld voor mijn mt07 en vroeg me af of ik hier gezeik van kan krijgen van ome agent.
het gaat om deze:
double-take-mirror-double-take-trail-mirror-the-sm.jpg

aan beide kanten zal ik er 1 plaatsen.
reden is dat ik het een stuk mooier vind ogen, en het zicht ervan gewoon prima is.

Artikel 3.4.32

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van spiegels die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
a. een linkerbuitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer bedraagt en het voertuig na 31 december 1994 in gebruik wordt genomen.

3. De spiegels van motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 17 juni 1999, moeten voor wat betreft constructie, plaatsing, verstelbaarheid, afmetingen en gezichtsveld op de weg voldoen aan het bepaalde in richtlijn 80/780/EEG.

4. De linkerbuitenspiegel van motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 1 januari 1995, moet voor wat betreft afmetingen, plaatsing, verstelbaarheid en gezichtsveld voldoen aan de door Onze Minister gestelde eisen.

Artikel 5.4.45

1. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

2. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:
a. een linker buitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.

3. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

4. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.

dit is wat ik kan vinden over de regels.
er staat dat het in afmetingen etc moet voldoen aan de eisen van minister?
maar die eisen kan ik nergens zo 1 2 3 vinden?

iemand idee?
 
No, they do not meet the standards set by the DOT for road usage

Antwoord van de verkoper zelf op een vraag eronder!
Bevestiging met een tyrap om je stuur is ook niet conform de wetgeving hier, en nog wel een paar puntjes van aandacht.
 
Als ik oom agent was zou ik niet gaan zeiken, maar gewoon een boete geven. Op die foto lijkt het net of die spiegel werkt, maar in werkelijkheid zie je niks in zo'n ding.
i guess, dan maar voor de highsider spiegels gaan op stuureind
 
beste mf leden

ik heb after market spiegels besteld voor mijn mt07 en vroeg me af of ik hier gezeik van kan krijgen van ome agent.
het gaat om deze:
double-take-mirror-double-take-trail-mirror-the-sm.jpg

aan beide kanten zal ik er 1 plaatsen.
reden is dat ik het een stuk mooier vind ogen, en het zicht ervan gewoon prima is.

Artikel 3.4.32

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van spiegels die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
a. een linkerbuitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer bedraagt en het voertuig na 31 december 1994 in gebruik wordt genomen.

3. De spiegels van motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 17 juni 1999, moeten voor wat betreft constructie, plaatsing, verstelbaarheid, afmetingen en gezichtsveld op de weg voldoen aan het bepaalde in richtlijn 80/780/EEG.

4. De linkerbuitenspiegel van motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 1 januari 1995, moet voor wat betreft afmetingen, plaatsing, verstelbaarheid en gezichtsveld voldoen aan de door Onze Minister gestelde eisen.

Artikel 5.4.45

1. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

2. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:
a. een linker buitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.

3. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

4. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.

dit is wat ik kan vinden over de regels.
er staat dat het in afmetingen etc moet voldoen aan de eisen van minister?
maar die eisen kan ik nergens zo 1 2 3 vinden?

iemand idee?
In het algemeen geld overigens dat al die regels logisch zijn. Tegen de tijd dat je er zo over twijfelt kun je er vanuit gaan dat het niet mag.

Maar als je regels leuk vind: waarschijnlijk heb je een deel van de wetgeving niet mee gekopieerd. Er staat bij alle motoren tot 99 europese richtlijnen bij. (80/780/EEG en 97/24/EG) En die kun je gewoon opzoeken online. Kun je gratis in kijken en daar gaat staan dat je spiegels meer moeten zijn dan dingen die je vooral zicht geven op je motorjas.

Maar buiten al dat gedoe: pleur er gewoon goede spiegels op. Spul is misschien lelijk, maar het zit er wel op met een functie.
 
In het algemeen geld overigens dat al die regels logisch zijn. Tegen de tijd dat je er zo over twijfelt kun je er vanuit gaan dat het niet mag.

Maar als je regels leuk vind: waarschijnlijk heb je een deel van de wetgeving niet mee gekopieerd. Er staat bij alle motoren tot 99 europese richtlijnen bij. (80/780/EEG en 97/24/EG) En die kun je gewoon opzoeken online. Kun je gratis in kijken en daar gaat staan dat je spiegels meer moeten zijn dan dingen die je vooral zicht geven op je motorjas.

Maar buiten al dat gedoe: pleur er gewoon goede spiegels op. Spul is misschien lelijk, maar het zit er wel op met een functie.
klopt, heb je helemaal gelijk in, eigenwijs keuze maar dan ga ik maar toch voor een werkende spiegel :D
 
Als ik de positie zie van het spiegeltje op de foto, dan zie je straks alleen of je geen zweetplek hebt in de oksel van je motorpak.
Dat je er enig verkeer mee gaat zien wat achter je rijdt, of mss net bezig is jou in te halen, daar zie je dus niets van.
De gevolgen die kan je raden..................... :X

TS meldt dat ie de 'gewone' spiegels niet mooi vindt ogen.
Dan wil ie van die ini-mini glaasjes onder z'n stuur monteren waar je precies niets mee ziet.
Ik denk dat z'n moeder 'm straks niet mooi vindt ogen als ie door een auto van z'n motor is gereden.

Bottom line: Gewoon een beetje dom dus!
Waarom moet een motor worden mishandeld met allerlei rare fratsen?
Af-Fabriek is een motor al prima genoeg!
 
Als ik de positie zie van het spiegeltje op de foto, dan zie je straks alleen of je geen zweetplek hebt in de oksel van je motorpak.
Dat je er enig verkeer mee gaat zien wat achter je rijdt, of mss net bezig is jou in te halen, daar zie je dus niets van.
De gevolgen die kan je raden..................... :X

TS meldt dat ie de 'gewone' spiegels niet mooi vindt ogen.
Dan wil ie van die ini-mini glaasjes onder z'n stuur monteren waar je precies niets mee ziet.
Ik denk dat z'n moeder 'm straks niet mooi vindt ogen als ie door een auto van z'n motor is gereden.

Bottom line: Gewoon een beetje dom dus!
Waarom moet een motor worden mishandeld met allerlei rare fratsen?
Af-Fabriek is een motor al prima genoeg!
uit ervaring van andere gebruikers heb je best een goed zicht, niet zo goed als de oem spiegels maar ze werken wel in het verkeer.
nu is dit de ervaring van andere en wilde het zelf maar proberen. kan wel herhalen maar je hebt vast al gelezen dat ik voor de highsider spiegels ga
 
Ik rij al 8 jaar met dit soort spiegels in Brabant en omgeving. Nog nooit staande gehouden. Je ziet er veel minder goed in. Maar goed
 
Ik rij al 20 jaar motor, mezelf nog nooit dood gereden ,zoals half Nederland beweerd als ze zeggen waarom ze niet motor rijden🤪
 
Het is jouw eigen veiligheid. Je moet zelf weten maar ik monteer lievere grotere heb ik meer zicht

Bij de stoplicht vanachter eraf worden gereden is wel een risico .
 
Ik heb ook kleinere spiegels gemonteerd.
Nee, oem spiegels zijn beter, maar die grote joekels zijn ook lelijk.
Gewoon wat beter opletten en een x extra kijken werkt ook.

Of gewoon altijd harder rijden dan de auto's achter je...
 
EU richtlijn
Let wel, de EU richtlijn is geen wet, hoewel Nederland deze meestal 1:1 overneemt.

2.2. Buitenspiegels, de zogenaamde hoofdspiegels (klasse L)

2.2.1. De minimale afmetingen van het spiegeloppervlak moeten zodanig zijn dat:

2.2.1.1. het oppervlak minstens 6 900 mm² bedraagt,

2.2.1.2. bij ronde spiegels de diameter minstens 94 mm bedraagt,

2.2.1.3. bij niet-ronde achteruitkijkspiegels op het spiegeloppervlak een cirkel past met een diameter van 78 mm.

2.2.2. De maximale afmetingen van het spiegeloppervlak moeten zodanig zijn dat:

2.2.2.1. bij ronde achteruitkijkspiegels de diameter hoogstens 150 mm bedraagt,

2.2.2.2. bij niet-ronde achteruitkijkpiegels het spiegeloppervlak past in een rechthoek van 120 mm × 200 mm.
 
Misschien als je een zeikerd tegenkomt.
Of als jij heel vervelend doet en hij je daarom ergens voor wil pakken.

Mijn ervaring is dat wanneer jij geen aandacht vraagt (revven, hard rijden, asociaal gedrag of verzin maar iets), oom agent je vaak ook geen aandacht geeft.
Ook niet als je motor niet helemaal aan de eisen voldoet (bv aftermarket uitlaten, -spiegels, of -knipperlichten).
 
Misschien als je een zeikerd tegenkomt.
Of als jij heel vervelend doet en hij je daarom ergens voor wil pakken.

Mijn ervaring is dat wanneer jij geen aandacht vraagt (hard rijden), oom agent je vaak ook geen aandacht geeft.
Zoals die mafkees die vorige week in Breda is aangehouden toen ie 107 reed in 50km-zone.
Hij wilde politie-aandacht en die kreeg hij ook. Bij aanhouden rook 't een beetje vreemd in de auto.
Bleek dat ie ca 1 miljoen aan drugs in z'n auto had liggen.
Beetje..................eeeeh.......................heel erg dom! 🥴
 
Misschien als je een zeikerd tegenkomt.
Of als jij heel vervelend doet en hij je daarom ergens voor wil pakken.

Mijn ervaring is dat wanneer jij geen aandacht vraagt (revven, hard rijden, asociaal gedrag of verzin maar iets), oom agent je vaak ook geen aandacht geeft.
Ook niet als je motor niet helemaal aan de eisen voldoet (bv aftermarket uitlaten, -spiegels, of -knipperlichten).
klopt, rijd al bijna een jaartje met een decat uitlaat onder mn mt07. hij is erg luid zelfs met db killer in. maar nooit aan de kant gezet omdat ik me verder wel goed kan gedragen waar dit nodig is.

ben overigens toch gegaan voor barracuda stuureindspiegels. deze waren net iets meer kwaliteit in vergelijking met highsider
 
ik heb after market spiegels besteld voor mijn mt07 en vroeg me af of ik hier gezeik van kan krijgen van ome agent.
In NL waarschijnlijk niet. In Duitsland als ze gaan mierenneuken wel.... Daar is voor alles wat je aanpast een toelating (per voertuigtype) nodig. Maar meestal gaan ze coulant om met de buitenlanders... omdat ze weten dat we hier minder strenge regelgeving hebben.
 
Ik heb Highsider Victory-X's, geen idee wat er meer kwaliteit is aan een Barracuda? Leg eens uit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan