Kleppen gesteld, nu slecht lopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goed, hier zijn we weer.
Nee, zoekfunctie heeft niets opgeleverd ;)

Situering: Gisteren en vandaag kleppen zitten stellen, inclusief nieuwe bougies, olie, noem maar op. Alles even nagelopen.
Toen ik met de uitlaatkleppen bezig was, merkte ik al dat er iets serieus mis was, 5 van de 8 kleppen hadden geen speling. Heb er toen 0.5 mm dunnere shims tussengestoken, nog steeds geen speling!
Vermits ik geen kleinere shims meer had liggen (ondertussen wel besteld) en ik ook niet ineens een gigantische aanpassing wou doen, heb ik dus de 0.5 mm dunnere laten zitten. (niet 0.05, geen typfout, effectief 0.5)

Probleem: vandaag wezen rijden. Vanaf het moment dat ik aan het rijden ben heb ik meer vermogen, trekt vlotter op, alles fijn. Maar, als ik nog maar durf te ontkoppelen voor langer als een seconde valt de motor uit.

Nee, het ligt niet aan de stationair-instelling, als ie loopt, draait ie mooi 1500 toeren. :P

Vraag: kan het zijn dat de uitlaatkleppen zo vol roet hangen dat ze niet ver genoeg opengaan om het mengsel buiten te krijgen? Heb zo'n 30 000 km rondgereden met deze instelling (nee, niet mijn keuze, garage zei vorige keer dat ze niet gesteld moesten worden, doe nog maar enkele maanden alles zelf) dus ik kan me wel voorstellen dat er héél veel mengsel verloren ging door de uitlaat en er een ophoping van roet kon ontstaan op deze kleppen.
Of denk ik fout? Iemand andere suggesties?

Als het roet is; wat kan ik hier aan doen? Gewoon even doorbijten en wat rondrijden? Heb er al zo'n kleppen-clean-ding ingegooid daarstraks.
Of moet ik het blok opendoen en kleppen slijpen? Zeg alsjeblief nee... :)

UPDATE:
Grote kans dat er wat kleppen verbrand zijn. Daar moet wat aan gebeuren!
Heb de uitlaat erafgehad om m'n blok wat te kunnen laten zakken, en de poorten waar de kleppen echt te strak waren zagen goed zwart. Nogal veel roetafzetting. Buiten zwartheid viel er niet veel aan te zien...

Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.

Voorlopig kan ik nog niet verderdoen, vermits ik wacht op onderdelen die wss pas volgende week dinsdag aankomen...

Hoe het blok nog zo goed blijft lopen met zo'n slechte instelling is mij onduidelijk, maar zo is het nu eenmaal! Ik hou jullie op de hoogte...

Stationair draait ie intussen al beter, zonder dat ik er iets aan gedaan heb.
En voor diegenen die zeggen 'je doet iets fout' kan goed zijn, alleen zou ik niet weten wat. Volg m'n wphb van Kawasaki zelf tot op de letter, alle andere kleppen kon ik wel goed meten. Dus...
 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik niet goed gelezen.....
Wort ik misschien toch langzaam seniel.... Alzheimer light noemen ze dat :+

:+

full
 
bougies zijn allemaal vervangen, die waren in orde. Injectie is ook nagekeken, ziet er ook allemaal goed uit... En ik denk echt wel dat het door de kleppen komt, vermits die zodanig slecht gesteld waren :)
Als ik geen oplossing vind bij de kleppen, dan zal ik eens een ander injectiehuis plaatsen, heb nog eentje op reserve :)
edit: wat kan ik nu het best in m'n tank gooien, remvloeistof of methanol? :)


Je kunt de benzinepomp gewoon aangesloten laten en de toevoeging bij draaiende motor door de vacuümaansluitingen (voor elke cylinder 1) naar binnen laten slurpen.
Zo komt de reiniger ook alleen daar waar je hem hebben wilt en niet in brandstofpompen, injectors e.d.



Owja, Forté Gas Treatment is gelijk aan motopower I, alleen je hebt meer van dat spul voor bijna hetzelfde geld.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de benzinepomp gewoon aangesloten laten en de toevoeging bij draaiende motor door de vacuümaansluitingen (voor elke cylinder 1) naar binnen laten slurpen.
Zo komt de reiniger ook alleen daar waar je hem hebben wilt en niet in brandstofpompen, injectors e.d.



Owja, Forté Gas Treatment is gelijk aan motopower I, alleen je hebt meer van dat spul voor bijna hetzelfde geld.
Crap, heb net dat moto forté spul besteld :) Mja, ben niet van plan om er liters van te gebruiken anyway...
Ga het daar gewoon mee proberen, ga niet nog meer risico's lopen met die remvloeistof enzo. Als dat niet werkt, dan kan ik die vacuumslangen-techniek wel eens toepassen :)
 
Update: heb zonet mijn shims gekregen! :) dus zaterdagochtend ga ik m'n blokje weer opendoen, hopelijk weet ik dan 's avonds meer!
edit: kan er iemand iets doen met shims van 1.20 tot 2.45 mm? Zitten in de kit, maar kan ik niets mee doen :)
wacht effe.....


heb jij een hele shim-kit moeten kopen????
Welke dealer doet nou zoiets?

Meestal (in 99,9%) van de gevallen kun je de shims die je niet meer nodig hebt, gewoon voor andere omruilen......
 
Ik heb ze gehaald bij one stop motorcycles, aan 80 pond per set. Voordeel tegenover ebay is dat je weet waar je koopt en garantie hebt enzo...
Waarom een hele set, wel ik heb zowiezo 16 nieuwe nodig (voor m'n reserve en huidig blok) en aan 10 euro per stuk zit je al aan een hoopje geld. Tevens 2 sets gekocht.
Geen enkele dealer bij mij in de buurt heeft shims op voorraad en wilt ze al zeker niet gratis inwisselen. Nieuwe shims = betalen. Nu heb ik er ineens van alle maten en normaal ook genoeg, zodat ik bij latere klepstelmomenten ik niet moet bijbestellen enzo...
Nu heb ik dus iets meer betaald dan nodig, maar daar bespaar ik dan wel op later.
En het grootste voordeel: vermits ik nog steeds met 5 kleppen zit die te strak zijn, weet ik ook niet welke maat ik daarvoor nodig heb. Dus ofwel moest ik meerdere maten bestellen & dus veel meer betalen, ofwel moest ik 1 bestellen, proberen, inwisselen.... Nu kan ik gewoon alles op 1 dagje nakijken & veranderen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan