Met stratemakershamer, bedoel ik een "vuistje" maar achterkant van een 4 ponds bankhamer is ook goed.
Nokkenasketting vervangen
Eerst kettingspanner en carburateurs verwijderen bij 4 cyl fiets
Eeerst een stukkie algemeen, het is een ingrijpende operatie;
Soms wordt er zelfs een gewone breekschakel met een "visje" toegepast.
In de meeste motoren zir een monoketting. Hiervoor bestaat een pons die wat kleiner is dan voor een normale aandrijfketting.
Zonder lukt ook wel, met een Dremel weet ik.
Kijk waar de klinkschakel zit, meestal zichtbaar als je de krukasmerktekens bij elkaar zet (kan zijn dat je de krukas 1 slag door moet draaien) Ook de nokkenas(sen) hebben een merkteken(s).
Je kunt de zaak blokkeren m.b.v griptangen anders kunnen de klepveren de zaak verdraaien.
Als de zaak "vast" staat de spaninrichting pas losnemen.
Nu kun je door de nieuwe te verbinden met de oude ketting, en zo de zaak doorrijgen net als bij een achterwiel.
Als het goed is heb je een nieuwe "klinkschakel" en deze kun je eenvoudig weer voorzichtig op een "bereikbare" plaats weer vastklinken met een hamertje.( denk aan tegengewicht anders sla je alles krom)
En pons/breeksetje is mooier, maar soms kun je er niet goed bij omdat de ruimte vaak ontbreekt.
Ik hoef je niet te vertellen dat als de zaak weer in elkaar zit je eerst met de hand voorzichtig de krukas een paar slagen door moet draaien en controleren of de merktekens echt "goed" staan.
De monoketting zijn in principe per meter te koop en er zijn breekschakels (visje)voor, maar als de fabrikant een klinkschakel voorschrijft moet je deze toepassen!
Heeft te maken met de omloopsnelheid en middelpuntviegende krachten = toerental van de motor.
Is gewoon los leverbaar, hebben ze vast wel bij m’n
www.tenbraake.nl
Een duplexketting ziet eruit als twee kettingen naastelkaar, triplexketting is drienaastelkaar, past niet op een monowiel.
Dus, simpel nokkenasketting vervangen bij een 4 cyl. Is
Kleppendekslen en tank verwijderen
Krukas zetten in de stand dat er geen spanning op de ketting staat, dit voel je vanzelf, dan aan het werk gaan en de kruk niet weer verdraaien
Meestal zit er een DID ketting, deze splitten/breken met 1 ½ mm pons, die kocht ik voor 5 euro bij de fietsemaker
Beide kettingen splitten dus
Dan de oude aan de nieuwe vastmaken met ijzerdraad en doordraaien totdat de beide einden van de nieuwe weer boven zijn, neem heel lange draad en span ze goed weg, ik had ut eens met een touwtje gedaan, toen flikkerde me alles naar beneden, dan moet je heel het ondercarter loshalen en wordt je niet blij van
Dan boven de nieuwe vastmaken aan elkaar, beide uit einden
Dan kleppen stellen enzo je hebt alles toch los, nu is het een makkie
Dan de kettingspanner weer op spaning brengen monteren (slag terug en laten vieren)
Wat je van tevoren moet weten, hoeveel schakels telt de oude en hoeveel de nieuwe, ik had ook eens een ketting die 120 was i.p.v. 116, was er op tijd bij. Maar als je um dan start draai je het blok aan gort
Op de verpakking van nokkenaskettingen staat DID (betekend gesloten ketting) en 120 L (dat getal, 120 = aantal schakels, die moet zelfde zijn dus als de oude)
Met verwijderde nokkenasketting, of losse ketting kun je cyl. Blok vervangen, zuigers vernieuwen, veren vervangen etc. je kan overal bij, bij veren vervangen ook zuigers vervangen en cyl. Laten honen, anders draai je blok aan stront op heel korte termijn
Prijzen, losse imitatie nokkenasketting 30 euro, zuigerveren 32 euro per zuiger = 3 veren, zuigers 40 euro stuk, honen kost 25 euro
Arbeids tijd nokkenasketting vernieuwen, 1 avond werk als er niets mis gaat
Met klinkschakel en visje werkt het meest ideaal, maar de meeste 4 cyl. Zijn hoge toeren motoren, en heb je de pech dat er een DID mono of duplex ketting ligt, had ooit een kawa Z 1300 daar lag een triplex in, op de breedte moet je je ponsapparaat regelen, en ik betaal er 5 euro voor, de originele nokkenaskettingpons kost 150 euro, je kunt um zelf ook maken die pons, ik heb er een tekening van
2 cyl. Motoren hebben meestal geen DID ketting, daar het lage toeren machine’s zijn.