kloppend geluid

philip2470

MF'er
1 nov 2013
106
4
retie
Het gaat over een yamaha virago xv1100 van 1986. Iemand een idee wat het kloppend geluid zou kunnen zijn?
Onduidelijk of het uit de cilinders komt of uit de versnellingsbak.
bedankt

 
Laatst bewerkt:


Misschien, zoals Zero al aangeeft, is je eigen krukas nog te redden.
Ga ermee naar een revisiebedrijf; zij kunnen oordelen of dat zo is.
 


Misschien, zoals Zero al aangeeft, is je eigen krukas nog te redden.
Ga ermee naar een revisiebedrijf; zij kunnen oordelen of dat zo is.
Schermafbeelding 2022-11-22 212725.jpg
 
Werkt met een olieniveaumeter. Afgaande op het kijkglas moest er wel wat meer olie op om het niveaulampje uit te laten gaan.
R.d.f.m..😉. Yamaha heeft bij veel van dit soort v-twins een aparte oliedrukcheck methode. Door de bovenste banjo iets los te draaien en dan moet bij een draaiende motor er olie uit komen. Oliedruklampje ontbreekt bij modellen met alleen een levelswitch.
 
Daar ben ik nog niet uit.:)
Krukassen en drijfstangen zijn nergens te vinden online.
Heb wel dit blok gevonden:
Je hebt blijkbaar ook trekkers nodig van yamaha om de krukas te demonteren, die ik niet heb.
Die trekkers zijn niet nodig. Ik heb het met een werkplaatspers gedaan. De linker carterhelt tussen de pers passen om het voor elkaar te krijgen.
Je hebt wat alu of stalen vulblokken nodig, als je die een beetje handig stapelt lukt het. XV1100 onderdelen (drijfstangen en krukas) liggen inderdaad niet voor het oprapen, zoek ik ook altijd naar. Ik heb namelijk ook eenzelfde set als jij nu _O-
Vervangen door BT1100 of XVS1100 onderdelen kan ook, maar dan heb je meer nodig dan alleen de krukas en drijfstangen. Dat is mijn plan voor komende winter. Die onderdelen zijn misschien beter te vinden. Maar ook vet duur. Ik heb al jaren geleden een BT1100 blok op de kop kunnen tikken dat ik nu dus ga proberen te gebruiken.
 
Dat zou ik niet zo snel durven stellen. Mijn blok was serieus aangepast voor meer vermogen, en dat is dus mislukt ;) Dus dat was mijn eigen ontwerpfout.
Als die XV blokken al stuklopen door oliegebrek is het vrijwel altijd eerst de voorste nokkenas die gaat vreten in het glijlager aan de distributiekant of aan de andere kant waar hij in de kop draait. Maar over het algemeen draaien ze probleemloos hoge KM-standen. Die blokken belanden niet zo snel op de sloop.
 
Ik denk dat er nog wel olie door die toevoergaatjes komt, maar die loopt gelijk weg. Als het lagerschaaltje niet versleten was, dan kon die olie met moeite tussen de kruktap en het lagerschaaltje wegknijpen waardoor de kruktap eigenlijk drijft in de olie. Hij raakt het lagerschaaltje niet.

Klopt, zo werkt het, maar vergeet niet dat olie zijn eigen druk opbouwde.
De oliepomp is alleen de aanvoer van de olie, olie onderdruk gaat zelf zelf de metalen delen van elkaar afdrukken, best een bijzonder goedje.
De interne bigendlagerdruk kan tot paar honderd bar oplopen, een oliepomp hooguit 3 a 4 bar bij warme motor.
Maar inderdaad wat je zegt is de kans zeer aanwezig dat er meer schade is dan alleen dat lager.
Best apart, ik kom de laatste tijd regelmatig stukje xv,s tegen😱
 
dit verhaal klopt niet helemaal😔… Olie bouwt niet ‘vanzelf’ druk op, olie is net als water een medium met fysieke eigenschappen volgens wetten van de hydrodynamica. Een pomp verplaatst met opbrengst en drukverschil tussen inlaat en uitlaat van de pomp. Via kanalen in het motorblok wordt dit middel onder druk naar de draaiende en oscillerende delen verpompt, daar waar: koeling, smering, reiniging dmv vloeistofdruk nodig is. Dat olie bijzonder is, ben ik met je eens, maar de drukken waar je over vermeld, zijn wat te hoog. Gemiddelde werkdruk op een zuiger is heden ten dage, is zo’n 15 bar, bij een zelfontbrander is dat maal 2. (Diesel). Een falend smeersysteem kan ontaarden in oppervlaktecontact van 2 bewegende delen, waar je het liefst een oliefilm wilt hebben. Doorbreken van een oliefilm met raken van deze contacten, geeft verhoogde slijtage. Feitelijk drijven de onderdelen dus op olie. Ga eens kijken bij een grote scheepsdiesel, daar zie je de kruktappoelie omhoogkomen, bij het op voordruk komen van het smeersysteem.
 
dit verhaal klopt niet helemaal😔… Olie bouwt niet ‘vanzelf’ druk op, olie is net als water een medium met fysieke eigenschappen volgens wetten van de hydrodynamica. Een pomp verplaatst met opbrengst en drukverschil tussen inlaat en uitlaat van de pomp. Via kanalen in het motorblok wordt dit middel onder druk naar de draaiende en oscillerende delen verpompt, daar waar: koeling, smering, reiniging dmv vloeistofdruk nodig is. Dat olie bijzonder is, ben ik met je eens, maar de drukken waar je over vermeld, zijn wat te hoog. Gemiddelde werkdruk op een zuiger is heden ten dage, is zo’n 15 bar, bij een zelfontbrander is dat maal 2. (Diesel). Een falend smeersysteem kan ontaarden in oppervlaktecontact van 2 bewegende delen, waar je het liefst een oliefilm wilt hebben. Doorbreken van een oliefilm met raken van deze contacten, geeft verhoogde slijtage. Feitelijk drijven de onderdelen dus op olie. Ga eens kijken bij een grote scheepsdiesel, daar zie je de kruktappoelie omhoogkomen, bij het op voordruk komen van het smeersysteem.
Hoeveel oliedruk heb je denk je nodig om het bigend lager van een oliefilmpje te blijven voorzien tijdens de arbeidsslag?

Zelf geen idee hoor, maar het bigendlager is maar een klein stukje t.o.v een zuiger.
 
dit verhaal klopt niet helemaal😔… Olie bouwt niet ‘vanzelf’ druk op, olie is net als water een medium met fysieke eigenschappen volgens wetten van de hydrodynamica. Een pomp verplaatst met opbrengst en drukverschil tussen inlaat en uitlaat van de pomp. Via kanalen in het motorblok wordt dit middel onder druk naar de draaiende en oscillerende delen verpompt, daar waar: koeling, smering, reiniging dmv vloeistofdruk nodig is. Dat olie bijzonder is, ben ik met je eens, maar de drukken waar je over vermeld, zijn wat te hoog. Gemiddelde werkdruk op een zuiger is heden ten dage, is zo’n 15 bar, bij een zelfontbrander is dat maal 2. (Diesel). Een falend smeersysteem kan ontaarden in oppervlaktecontact van 2 bewegende delen, waar je het liefst een oliefilm wilt hebben. Doorbreken van een oliefilm met raken van deze contacten, geeft verhoogde slijtage. Feitelijk drijven de onderdelen dus op olie. Ga eens kijken bij een grote scheepsdiesel, daar zie je de kruktappoelie omhoogkomen, bij het op voordruk komen van het smeersysteem.
dit verhaal klopt ook niet helemaal
 
15 bar werkdruk?
Veel motoren hebben een hogere compressiedruk dan dat. (Zie foto, gasmotor, geen diesel)

En dan is er nog geen ontbranding van het mengsel gebeurd.
Bekijk bijlage 1825342
Wat hier gemeten is: MAX compressiedruk welke je is ca. 10 seconden met volledig geopende gasklep, in een aantal omwentelingen behaalt. Mooie waarden overigens, mogelijk met wat olie op de zuigers… De GEMIDDELDE werkdruk is een ander verhaal: 4-slag principe is inlaat-compressie-arbeid-uitlaat, GEMIDDELDE HIERVAN IS: 15. Dat tijdens verbranding, in deellast 30 tot 40 bar kan oplopen, is zgn piekdruk. Direct na BDP-ontsteking, vergroot de cylinderruimte, bijna evenredig verkleint de druk.
 
De GEMIDDELDE werkdruk is een ander verhaal: 4-slag principe is inlaat-compressie-arbeid-uitlaat, GEMIDDELDE HIERVAN IS: 15.
:N
de gemiddelde effectieve druk (beter bekend als BMEP in het engels) is de gemiddelde druk TIJDENS DE ARBEIDSSLAG. al de rest zit daar niet bij in.
het is de ideale waardemeter om "de staat van tuning" van blokken te vegelijken, onafhankelijk van type/cylinderinhoud/...
 
:N
de gemiddelde effectieve druk (beter bekend als BMEP in het engels) is de gemiddelde druk TIJDENS DE ARBEIDSSLAG. al de rest zit daar niet bij in.
het is de ideale waardemeter om "de staat van tuning" van blokken te vegelijken, onafhankelijk van type/cylinderinhoud/...
 
De GEMIDDELDE werkdruk
helemaal onderin gaat het over de "gemiddelde gasdruk" en dat is niet hetzelfde als "gemiddelde werkdruk". "werk" impliceert arbeid en die is er alleen tijdens de arbeiddsslag.
foute woordkeuze dus ;)

van de gemiddelde gasdruk kan je weinig afleiden en is eigenlijk weinig zeggend. stel je hebt 2 "identieke" 1 cylinders :

1/ pos druk = 10, neg druk = 2, resultaat = 8
2/ pos druk = 11 , neg druk = 3, resultaat =8

presteren ze dan even goed ?
 
Laatst bewerkt:
Die trekkers zijn niet nodig. Ik heb het met een werkplaatspers gedaan. De linker carterhelt tussen de pers passen om het voor elkaar te krijgen.
Je hebt wat alu of stalen vulblokken nodig, als je die een beetje handig stapelt lukt het. XV1100 onderdelen (drijfstangen en krukas) liggen inderdaad niet voor het oprapen, zoek ik ook altijd naar. Ik heb namelijk ook eenzelfde set als jij nu _O-
Vervangen door BT1100 of XVS1100 onderdelen kan ook, maar dan heb je meer nodig dan alleen de krukas en drijfstangen. Dat is mijn plan voor komende winter. Die onderdelen zijn misschien beter te vinden. Maar ook vet duur. Ik heb al jaren geleden een BT1100 blok op de kop kunnen tikken dat ik nu dus ga proberen te gebruiken.
Ondertussen een krukas gevonden. Hoe heb je hem er terug ingekregen? Kan online geen goede krukas trekker vinden, allemaal M10 en M12. Het draadeinde van de virago is M16.
 
Terug
Bovenaan Onderaan