KM standen op motoren [Te koop]

Oh!

kloon
14 jan 2009
2.648
1
Hey allen.

Ik vroeg me dus het volgende af: hoe makkelijk is het om de km stand van een motor terug te draaien? En wat zijn manieren om als koper niet bedrogen te worden? Naar de onderhoudshistorie vragen en eventuele facturen zijn natuurlijk top, maar motoren van 7 jaar oud met 7000 km op de teller, lijken mij niet realistisch? Ik rijd dat in 2 maanden. Hoe kun je zorgen dat je niet met een teruggedraaide teller te maken hebt? Verdiep me op het moment in wat 600cc 2de hands motoren, overweeg toch een 2de hands motor te kopen ipv een gloednieuwe.

Bedankt voor de tips alvast.
 
Hoe kun je het voorkomen? Door nieuw te kopen... maar vaak kan je het wel zien aan remblokjes, banden, algehele staat, ketting/tandwielen enz.
7000km en 7 jaar kan best, sommige mensen rijden maar 500-1000km per jaar hoor.. de gemiddelde motorrijder rijd 4000km per jaar (en dat zijn dus niet de woon-werk rijders). Zelf rijd ik ook maar 3000-4000km per jaar aan pretkilometers.
 
Tellers terugdraaien in niet al te moeilijk. Maar vaak wordt ook een andere tellerunit gebruikt, van bijvoorbeeld een schadefiets oid.

Bij geen onderhoud kun je kijken naar de algehele staat. 10.000km en de voetsteunrubbers al helemaal versleten, dan klopt er iets niet.

Kijk eens naar: handvatten, voetsteunrubbers, krassen op stuur van sleutels etc.
 
Je hebt ook de NAP voor motoren (ff googlen)
Bedoel je daarmee: http://www.dealerok.nl/ ? op de site van nap:
Motoren

DealerOK is een onafhankelijk kwaliteitskeurmerk voor gebruikte motorfietsen en een initiatief van Erik van Lent Motorkeuringen. Van de motoren die worden aangeboden op de DealerOK-website, zijn de kilometerstanden geregistreerd en gecontroleerd in de NAP-databank. Meer informatie is te vinden op www.dealerok.nl.
 
Laatst bewerkt:
De hoeveelheid steenslag op de koplamp en andere onderdelen, slijtageplekken bij kuipdelen (van demonteren bij beurtjes enzo), groeven in remschijven, loopsporen op de voorvork. Ga maar door...,
 
sommige mensen rijden ook echt weinig.

kopen een motor nieuw en zijn ultieme mooiweerrijders.

maken een paar maal per seizoen een ritje van 50 km (20 ritjes per jaar) en hebben zo weinig km's


maar goed, zal ook wel veel terug gedraaid worden.

boormachine een nachtje erop ...
 
Nigerianen schijnen er ook een handje van te hebben :+

Een remschijf is zo vervangen, evenals een set blokjes. Handvatten zijn voor €10,- te koop. Steenslag is weg te spuiten. Maar inderdaad, plekjes zoals bij het contactslot, tekst er omheen die weggesleten is, binnenkant spatbord achter enz... dát zijn plekjes waarbij kilometerfietsen door de mand vallen.
En over km's gesproken, het is ook model afhankelijk. Zo zou ik een FJR van 3 jaar oud met 5000 km nooit geloven, een harley daarentegen weer wel.

En laat die grapjes van 2,5 jaar sleutelen maar achter wegen, het is té makkelijk ;)
 
Bij mijn motor moet je de teller niet terugdraaien, maar dóór draaien. Zit op 96.000 km. Nog een paar maanden en het klokje is rond! Kan ik hem in het najaar te koop aanbieden als een 2001 choppertje met 7000 km op de teller. En ziet er perfect uit, dus dat lukt wel...

}) }) })
 
Iedereen legt de focus op de KM stand, je kan beter kijken naar de staat van onderhoud. En daar bedoel ik niet het poetswerk mee. Van een goed onderhouden motor met 70K heb je meer plezier dan een verwaarloosd ding met 20K op de teller. Als je niet zeker bent, neem dan iemand mee die verstand heeft van motoren, en loop samen met hem de motor puntsgewijs door. Rubber vertoond haarscheurtjes als het ouder word, olie word pikzwart naar verloop van tijd, koelvloeistof word chemisch afvalwater. Meet de afstand van het vonkpunt van de bougie. Als de eigenaar geeneens de moeite neemt zoiets simpels als een bougietje te vervangen/ opnieuw af te stellen, kan je wel stellen dat de rest van het onderhoud ook niet veel voorsteld.
 
Hoor vandaag op de radio dat terugdraaien bij auto's wordt verboden bij wet.
Zou dat dan ook voor motoren gaan gelden??? Ga ff surfen op het net maar als iemand al een antwoord heeft ????
 
Terug
Bovenaan Onderaan