Begrijpelijk, maar onjuist.
De knie op de grond is grotendeels een sensor die aangeeft wanneer je de grond raakt zodat je weet dat je niet (veel) verder de motor kan plat leggen, voordat je plat gaat.
Daarnaast is het een heel natuurlijke manier van bochten maken voor de rijders omdat die knie op de grond stabiliteit aangeeft (denk aan een derde been... ahum).
Het zwaartepunt verlagen kan niet onbeperkt doorgaan omdat de motor over moet
kunnen hellen om scherp een bocht te nemen. Verlaag je het zwaartepunt te veel dan kan hij niet meer zo scherp sturen als bij een motor die een hoger zwaartepunt heeft.
De rijder hangt naast de motor voornamelijk om het gewicht te verplaatsen in de binnenbocht zodat de motor daarop reageert door te sturen.
Wanneer de rijder pal bovenop de motor blijft zitten terwijl de motor plat door de bocht gaat dan ligt het zwaartepunt hoog en van schuinboven waardoor de motor kan omvallen. Dit gebeurt meestal niet omdat de huidige banden zo goed zijn. Maar we hebben het hier wel over natuurwetten.
Mick Doohan heeft een soortgelijke rijstijl als Boet van Dulmen als je kijkt naar zijn foto's
Maar dat betekent niet dat die stijl het beste is. Dat is de stijl die voor die twee rijders natuurlijk is en daarom werkt.
Vergelijk je dat met Makoto Tamada
Dan hangt vrijwel het hele lichaam ernaast.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden als het gaat om een motor snel door de bocht te duwen
Maar wat ze allemaal gemeen hebben is die knie op de grond. En die zit daar voor goede redenen.