Koelsysteem ontluchten

U is bekend met het koelsysteem van dit specifieke type motorfiets? Anders is het nogal een gewaagde uitspraak die in genoeg gevallen fout is.

Nee, natuurlijk niet. Maar buiten de genoeg gevallen die fout zijn, blijven de meeste systemen over die zodra de waterpomp met een geopende thermostaat water rond pompt zichzelf ontlucht.
 
De Suzuki die ik heb heeft 2 ontluchtingspunten en een expansievat, plus het werkplaats handboek zegt enkele keren tegen de thermostaat te moeten tikken/rammelen.

Enige zinnige wat je kan doen is wphb lezen en als je die niet hebt het hele koelsysteem nalopen op boutjes en pluggen.

Doorgaans vul je de radiateur via de dop en laat je elders via een boutje de boel doorstromen tot er geen lucht meer in zit, dan start je pas de motor. Dat doe ik dan net zo lang tot de boel op begint te warmen en de radiateur overloopt, dan draai ik de dop terug.

Nog eenmaal alle boutjes langs om te checken of er geen lucht meer uit komt, expansievat tot max vullen wanneer de boel weer 100% koud is en klaar.

Idem bij de auto, daar zit een ontluchting op de radiateur, op de thermostaat en verderop in het circuit een boutje.

Juist nooit zomaar aannemen dat de boel zichzelf wel ontlucht. Daar krijg je dan weer allemaal topics over m.b.t. oververhitten en achteraf een zooitje luchtbellen in het circuit.

Het is een gesloten systeem, dus die lucht verdwijnt niet zomaar.
 
Ben nu een paar dagen bezig maar krijg hem niet ontlucht is er misschien iemand die er een trucje voor weet

Je kan bij de dealer misschien wel een werkplaatshandboek kopen, of anders online, via ebay of een andere weg. Daarin staan nagenoeg alle dingen die je van je scooter moet weten in beschreven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan