koevloeistof van de gamma

YaKuZa

MF veteraan
10 mrt 2004
9.101
0
Den Haag
Facebook
hallo ik vraag me af of er mensen zijn die de koelvloeistof van de gamma gebruiken in hun motor,er staat bij dat het geschikt is voor aluminium motorblokken enzo,dus kan ik dit spul zonder problemen in mijn suzuki gooien?

is in de aanbieding trouwens 5 liter voor 5,99.
 
ben bij de gamma geweest ,in het krantje staat dat het voor aluminium geschikt is enz,op het rek met de prijs staat dat ook ,maar op de fles is van deze info niks terug te vinden,heb het wel gekocht omdat de auto ook wel wat nieuwe koelvloeistof verdient,maar ik gooi het niet in mijn motor,denk dat ik voor ouderwetse antievries met gedestileerd water ga,wat denk je me daar van?
 
nog een vraag als je nou koelvloeistof overhoud,dan kan je dat zeker niet bewaren ,dan word het zeker ook slecht,ik bedoel dat het steeds minder bestand is tegen kou,ook als het niet in een motor zijn werk doet.
 
het enige wat kwaat kan bij koelvloeistoffen is,
als je koelvloeistof op meg bassis en koelvloeistof op water bassis bij elkaar in een blok laat lopen.
als er op de verpakking staat dat hij geschikt is voor een alu blok, dan is het altijd goed maar laad voor de zekerheid de oude koelvloeistof er wel eerst uit lopen.
in alle koelvloeistoffen zit een antieroest middel het maakt dus niet uit welke je gebruikt. :]
 
in tijden van extreme kou raadt de motorfabrikant(mercedes) mij aan de koelvloistof thuis op het gasfornuis aan de kook te brengen. Vervolgens in de motor te plempen en de motor te starten. Starten natuurlijk met behulp van ether :)

Bij een of andere kouwe klauwe rit in Finland of omstreken dacht iemand slim te zijn. Die stookte zijn motorolie in een pannetje warm, opende de vuldop, goot de olie er in en krak zei het blok. Einde oefening. '(

Maar dat heeft niets met koelvloeistof te maken.

Bovendien heb ik geen koelvloeistof nodig. Mijn motor is semi vloeistof gekoeld.











Alleen als het regent. ;)
 
zo vandaag koelvloeistof vervangen,ik heb er antivries met gedestileerd water in gegooid,er zat groene koelvloeistof in,iemand een idee wat dit is?

ja en niet met het andwoord komen dat het groene koelvloeistof is he :+
 
zo vandaag koelvloeistof vervangen,ik heb er antivries met gedestileerd water in gegooid,er zat groene koelvloeistof in,iemand een idee wat dit is?

ja en niet met het andwoord komen dat het groene koelvloeistof is he :+

Wat dacht je van een vloeistof met een groene kleur?
Wie weet kan het net zogoed aangelengde grenadine zijn maar ik ga er toch stiekum vanuit dat het hier om koelvloeistof gaat :P (de kans dat het duvel met wat kleurstof zou zijn is toch best wel erg nihil) Kortom: het kan vanalles zijn....
 
zo vandaag koelvloeistof vervangen,ik heb er antivries met gedestileerd water in gegooid,er zat groene koelvloeistof in,iemand een idee wat dit is?

ja en niet met het andwoord komen dat het groene koelvloeistof is he :+
Wat wil je dan horen?
Dat het blauwe koelvloeistof is :?
 
ok duidelijker, de afgetapte vloeistof was groen,ik kan alleen maar blauwe en rode,dus deze kon ik nog niet,vandaar mijn vraag,die ik erin heb gegooid is wel lekker blauw smurfenwater.


lijkt me sterk dat het buitenbeits van de gamma was :X
 
ok duidelijker, de afgetapte vloeistof was groen,ik kan alleen maar blauwe en rode,dus deze kon ik nog niet,vandaar mijn vraag,die ik erin heb gegooid is wel lekker blauw smurfenwater.
In mijn Yamaha zit nu ook iets van blauw achtig koelvloeistof.
Dat van de Halford is rose.

Hebben die kleurtjes nog een betekenis, ik vond de koelvloeistof van mijn Fazer er nog netjes helderblauw uit zien, het stonk ook niet of zo.

Wat heeft het dan eigenlijk voor zin om er goede vloeistof uit te gooien en er nieuwe in te doen. (Die misschien ook nog minder geschikt is :? )

In het onderhoudsboekje staat 'elke 3 jaar vervangen'
Maar wordt dat ook echt veel gedaan?

Het lijkt dus een beetje een zinloze vervangactie.
 
Koel middel die gebruikt wordt is Ethyleenglycol. Dit is blank en doorzichtig.

Kan puur niet worden gebruikt. Het moet dus aangelengt worden met water.( uit de kraan) desnoods demi water ( is beter)
Voor dat het consument klaar is worden er chemicalien aan toegevoegd.
o.a". : anti verzuring, anti schuim, bescherming metalen, Stabilisatoren etc. etc. etc. (soms fabrieks geheim.)
Belangrijk is vooral de kleurstof (anniline) (Filststift kleur)

In de fabriek afgekeurde vloeistoffen worden op de markt merkloos gedumpt. En door handelaren aan een ieder verkocht die ze maar wil hebben ( Gamma Praxis etc. etc.) Zelfs met het etiket die gevraagd wordt.

Vervolgens moet de anti vries worden gemeng met water 50 /50
dan bescherd het tot - 36 graden C.
Doe je er meer water bij dan verlaag je de bescherming en verdun de chemicalien die het systeem moeten beschermen. en wordt de vloeistof per liter goedkoper.

Door de verdunning zul je vaker de vloeistof moeten verversen b.v. om de twee jaar i.p.v. de vier jaar.

Verder zit er o.a. forfor in de vloeistof. Als aluminium ergens niet tegen kan dan is dat tegen fosfor. ( fosfor vreet alluminium : radiateur en blok.
Dus voor aluminium fosfor/fosfaat vrije koelvloeistof. En die is gewoon een stuk duurder.

Voorbeeld Een alu radiateur is binnen een a 1.5 jaar lek.
 
In mijn Yamaha zit nu ook iets van blauw achtig koelvloeistof.
Dat van de Halford is rose.

Hebben die kleurtjes nog een betekenis, ik vond de koelvloeistof van mijn Fazer er nog netjes helderblauw uit zien, het stonk ook niet of zo.

Wat heeft het dan eigenlijk voor zin om er goede vloeistof uit te gooien en er nieuwe in te doen. (Die misschien ook nog minder geschikt is :? )

In het onderhoudsboekje staat 'elke 3 jaar vervangen'
Maar wordt dat ook echt veel gedaan?

Het lijkt dus een beetje een zinloze vervangactie.
heb antivries van de halfords is blauw en die moet je mengen met gedestileerd water 50/50 staat op dat het geschikt is voor aluminium blokken,dus ik denk dat ik wel een goede keuze gemaakt heb.

het verwisselen is omdat het steeds minder bestand woord tegen kou,en omdat de toevoegingen uitgewerkt raken volgens mij,acht het is zo gebeurt ,dus waarom zou je het laten,en de kosten zijn minimaal 2 flessen antivries van 3,95 en 2 flessen gedestileerd water van 1 euro,baat het niet dan schaad het niet ,toch .
 
Aan vulling :

Een toevoeging aan koel middel de befaam de pil is funest !!!!

Dit goedje heeft de eigenschap dat het in een omgeving waar het water verdampt stolt en op die manier een gaatje dicht. Bv. een gaatje in de radiateur.
Werkt perfekt.

Maar. zoals de techneuten onder ons weten is het heetste plekje (waterzijdig) de rand rond de cylinderwand vlak onder de cyl. kop.
Krijg je hier een spontane lucht bel door koen van de vloeistof krijg je hiermeteen een laagafzetting van de anti lek pil.
Deze laag heeft een hele slechte warmte geleiding. Je snapt het al op deze plek krijg je dus een prachtige kraag van anti lek. dus een slechte koeling van deze plek. met als gevolg enorme warmte opeen hoping op deze plek.
Gevolg een lekke koppakking.
Deze pakking wordt keurig vervangen. Echter wordt het probleem niet opgelost.
Dus een paar maanden later weer die koppakking.
Het blok kan dus naar de sloop.
Plek twee is de boven kant van de radiateur. hier vindt het zelfde verhaal plaats.
Gevolg verlies van koelvermogen van de radiateur. Blok wordt snel warm of over verhit.

Ik ver tel dit verhaal altijd maar een keer.
Ik hoop dat iedereen deze anti lek pillen veel gebriukt.
Dit is tenslotte mijn brood. (Radiateur specialist)
 
Aan vulling :

Een toevoeging aan koel middel de befaam de pil is funest !!!!

Dit goedje heeft de eigenschap dat het in een omgeving waar het water verdampt stolt en op die manier een gaatje dicht. Bv. een gaatje in de radiateur.
Werkt perfekt.

Maar. zoals de techneuten onder ons weten is het heetste plekje (waterzijdig) de rand rond de cylinderwand vlak onder de cyl. kop.
Krijg je hier een spontane lucht bel door koen van de vloeistof krijg je hiermeteen een laagafzetting van de anti lek pil.
Deze laag heeft een hele slechte warmte geleiding. Je snapt het al op deze plek krijg je dus een prachtige kraag van anti lek. dus een slechte koeling van deze plek. met als gevolg enorme warmte opeen hoping op deze plek.
Gevolg een lekke koppakking.
Deze pakking wordt keurig vervangen. Echter wordt het probleem niet opgelost.
Dus een paar maanden later weer die koppakking.
Het blok kan dus naar de sloop.
Plek twee is de boven kant van de radiateur. hier vindt het zelfde verhaal plaats.
Gevolg verlies van koelvermogen van de radiateur. Blok wordt snel warm of over verhit.

Ik ver tel dit verhaal altijd maar een keer.
Ik hoop dat iedereen deze anti lek pillen veel gebriukt.
Dit is tenslotte mijn brood. (Radiateur specialist)
bedankt voor de tips,mischien interesant om te vertellen waar ze die pillen moeten kopen })

maar vind je mijn keuze goed dan antivries op ethyleenglycol basis is fosfaat vrij,volgens mij heb ik het goed gedaan :)
 
Koel middel die gebruikt wordt is Ethyleenglycol. Dit is blank en doorzichtig.

In de fabriek afgekeurde vloeistoffen worden op de markt merkloos gedumpt. En door handelaren aan een ieder verkocht die ze maar wil hebben ( Gamma Praxis etc. etc.) Zelfs met het etiket die gevraagd wordt.

Vraagje:
Waarop wordt de vloeistof dan afgekeurd? Voorbeeld van een ander vakgebied: heb bij de Hak gewerkt. Als het etiket scheef op de pot zat, werd dit er afgeweekt in water van ong. 40 graden. Vervolgens kwam er een etiket van AH of Ruiten Troef ofzo op. De inhoud werd daar niet minder eetbaar van. De prijs wel, aanzienlijk zelfs.
 
Een produkt van een gerenomeerde fabrikant wordt in een eigen lab gechekt.
Voldoet ie niet doordat er teweinig of een teveel van een bepaalde chemiclie is toegevoegd dan volgt afkeur.

Dan wordt er gekeken of het in de herproduktie is op te lossen. zo ja dan gaat ie terug de fabriek in.
Nee: Dumpen die zooi.

Vergeet niet dat een gerenomeerde fabrikant achter zijn produkt staat met Garantie op de dealer die het toepast. Dwz. als ik het gebruik en er gaat is mis met mijn motor dan neemt de leverancier de garantie.

Gamma, Praxis, Hema, Bouwmarkt xxxx doen dat niet.
Kosten voor jou.
 
Een produkt van een gerenomeerde fabrikant wordt in een eigen lab gechekt.
Voldoet ie niet doordat er teweinig of een teveel van een bepaalde chemiclie is toegevoegd dan volgt afkeur.

Dan wordt er gekeken of het in de herproduktie is op te lossen. zo ja dan gaat ie terug de fabriek in.
Nee: Dumpen die zooi.

Vergeet niet dat een gerenomeerde fabrikant achter zijn produkt staat met Garantie op de dealer die het toepast. Dwz. als ik het gebruik en er gaat is mis met mijn motor dan neemt de leverancier de garantie.

Gamma, Praxis, Hema, Bouwmarkt xxxx doen dat niet.
Kosten voor jou.


Dus de Gamma, Praxis enz. zitten te wachten tot er ergens een fout wordt gemaakt, dan kunnen ze hun voorraad weer aanvullen.

Wazig verhaal.

Een chemisch bedrijf die dit soort produkten maakt heeft hun proces best wel onder contole.

Een partij afgekeurde koelvloeistof in Gamma flesjes, ik denk het niet.
 
Dus de Gamma, Praxis enz. zitten te wachten tot er ergens een fout wordt gemaakt, dan kunnen ze hun voorraad weer aanvullen.

Wazig verhaal.

Een chemisch bedrijf die dit soort produkten maakt heeft hun proces best wel onder contole.

Een partij afgekeurde koelvloeistof in Gamma flesjes, ik denk het niet.
nou ik denk wel dat het zo werkt,meestal is die van de gamma ook minder bestand tegen de kou ,ze zijn maar tot -26 ipv -36 graden,ik denk dat het verhaal van die afgekeurde rotzooi wel klopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan