Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Kokende remvloeistof

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.506
192
Oss
Tijdens ons toertje over de alpen vorige week (zie www.routedesgrandesalpes.com <--AANRADER!) heb ik flink kunnen oefenen in het überwild haarspeldbochten nemen. De techniek die ik toepaste uiteindelijk was die van de slepende achterrem in de hairpin zelf.
Zo af en toe poogde ik als een dolle een "local" op een sportievere motor (een volbepakte ZZR1100 wil best maar is niet echt sprotief meer) bij te houden en soms met succes hoor maar wat me dan zo af en toe overkwam (in total 3 a 4 keer) was dat na een tijdje ineens de remdruk achter weg was. Als ik dan stopte rook je een sterke lucht wat het meest deed denken aan hete pek ofzo. Conclusie: hete of kokende remvloeistof. beter blijven rijden dus, dan koelt het sneller. na enige tijd en af en toe pompen was de druker gewoon weer hoor...

Vraag is nu: is het nu verstandig de remvloeistof te vervangen? Kijk in nederland gebruik ik de achterrem niet zo hevig natuurlijk maar een volgende keer, is er dan betere remvloeistof te krijgen die daar wél tegen kan of moet je hier maar gewoon mee leren leven (of minder remmen)?

ps: hoort dit wel in tech?

Hmm idee voor extreem project.....remvloeistof-radiator? (geintje hoor)
 
Ben jij nou zo dom of zit je me voor de gek te houden?
Olie kan ook koken, maar de kans dat je d'r heel oude (en slechte) remvloeistof in hebt zitten is veel groter.
 
Ben jij nou zo dom of zit je me voor de gek te houden?
Olie kan ook koken, maar de kans dat je d'r heel oude (en slechte) remvloeistof in hebt zitten is veel groter.

Wat aardiger mag ook wel hoor , er hoeft nl niet perce water in te zitten, remvloeistof op zich heeft ook een kookpunt
(zie hieronder)


Naar mijn mening hoef je je vloeistof helemaal neit te vervangen, wat ik altijd doe met berghellingen afrijden is afwisselend remmen met voor en achter, de tijd geven om bij te komen.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #8
Ben jij nou zo dom of zit je me voor de gek te houden?
Olie kan ook koken, maar de kans dat je d'r heel oude (en slechte) remvloeistof in hebt zitten is veel groter.

enfin, de toon is weer gezet. Als jij nou eens terug in bed stapte en dan met het andere been er weer uit... is dat een idee?

Inmiddesl weet ik dat a) inderdaad oude remvloeistof een puntje is maar b) ook dat er wel degelijk remvloeistoffen met een hoger kookpunt zijn, met name in de racerij is dit ook een probleem.

Ik ga het in ieder geval vervangen, tis niet dat dat nou zo'n opgave is he
 
Laatst bewerkt:
Wrom Ik geef antwoord op z'n vraag. Jouw reactie is lekker constructief in dit topic
Je geeft een antwoord dat niet klopt.
Remvloeistof kan wel degelijk koken.
Ik heb het meerdere keren mee mogen maken dat nieuwe dot5,1 ging koken waardoor er ineens geen remdruk meer was.
Het is wel zo dat het kookpunt bij oudere vloeistof veel lager komt liggen.
Ik gebruikte motul 600 wat een veel hoger kookpunt heeft en daarmee was het probleem verholpen.
 
Als je steeds slepend de bochten neemt dan wil het echt wel koken hoor. Weet je hoe heet dat word!? Das echt niet meer normaal. Het is mij zelfs verteld toen ik rijles had dat dit kan gebeuren.


ik heb geregeld gek gedaan in de alpen, op verschillende motoren en met andere mensen.... nooit zoiets gezien. Maar wij gaan dan ook voorbereid op vakantie
Of je remtechniek moet nagekeken worden.
Heel toevallig is die remtechniek een hele goede. Als je langzame bochten neemt met gas en een slepende achterrem dan heb je de meest stabiele motor omdat je ketting altijd strak gespannen blijft. Misschien moet je zelf even je kennis nakijken voordat je dit soort uitspraken doet die echt totaal niets bijdragen?
 

Precies, dat dat ik dus ook. Het is alweer even gelden maar ik leerde ook al bij het leseen met het oefenen voor de slalom dat de motor met slepende achterrem beter beheersbaar is. Vandaar dat ik het hier in de hairpins ook ging proberen. En ik kan je zeggen dat het inderdaad heel goed ging hoor! Meerdere keren met steps over de grond door zo'n hairpin gewrongen, en dan vol uit accelereren heerlijk hoe die Superpole dempers door de bergen brulden...

Wat ik dus deed was vol door gassen tot eigenlijk IN de bocht, dan heel hard in alle ankers, in de bocht nog bezig zijn met schakelen (normaal zorg je dat je dan al klaar bent natuurlijk, maar daar is hier geen tijd voor) en in de bocht voorrem loslaten, achterrem laten slepen, en zorgen dat je weer een trekkende motor hebt, zodra het ergste punt van de bocht is geweest langzaam achterrem lossen en gas er weer op. we hebben het hier over de soort hairpins (+/- 180 graden?) waar je in de bocht al zowat een hoogte verswchil van dik een meter overbrugt, en je snelheid daalt tot nabij het omvallen.... Bij hogere snelheden in anderssoortige bochten gaat het natuurlijk heel anders.
 
Ik zou m'n redenatie kunsten maar eens nakijken als ik jou was.......



Met slepende rem rijden is natuurlijk je reinste bullshit. Natuurlijk is het belangrijk om je ketting strak te hebben in de bocht maar dat doe je met je gas, niet met je remmen. Hard en kort remmen is de truc, doe je het anders dan sta je naast al die andere toeristen in de berm met kokende en rokende remmen. Wedden dat die 'locals' er geen last hebben?
 

Slepende achterrem doe je alleen in hairpins die werkelijk heel krap zijn; wanneer ik de Susten, Grimsel, Furka en Nufenen pas bij elkaar optel misschien een stuk of 10 bochten.
Waarschijnlijker is dat je onbewust je voet op de achterrem hebt laten staan, en daardoor de boel oververhit.

Trouwens, jou opmerking "vol door gassen tot IN de bocht" kan ik niet plaatsen, er zijn geen hairpins waar je "doorgast tot in de bocht"; dan ga je er namelijk uit en wordt je óf een paar honderd meter lager bijelkaar geveegd door een hulpdienst óf met een schop van de rotswand losgepulkt
 

Inderdaad, alleen bij bochten die zo krap zijn dat je snelheid zo laag ligt dat je zonder rem erbij te hard zo acceleren en de bocht zou uitvliegen.

Wat TS beschrijft is het typische rijgedrag van degene die voor je rijdt en de bochten voor jou verneukt. Te hard erin en daarom te langzaam eruit.

Aan TS, lees eens één van de boeken van Keith Code.
 



Kokende remvloeistof na een paar hairpins, hoe krijg je het voor elkaar...
 
Altijd weer lollig hoe een topic uiteindelijk overgaat tot afzeiken....

Wat TS beschrijft is het typische rijgedrag van degene die voor je rijdt en de bochten voor jou verneukt. Te hard erin en daarom te langzaam eruit.

Als de motorrijder vóór je voor jouw de bocht verneukt dan zit je er simpelweg te dicht achter. Op die manier is al eens iemand die ik kende verongelukt: reed er ook te dicht achter, moest plotseling uitwijken door fout van voorligger en vloog frontaal op tegenligger op andere baan. Misschein moet IK werken aan mijn techniek maar JIJ aan je weggedrag. Kennelijk.

zelfs een paar keer de stepjes tegen de grond

tjonge

In een snelle bocht is je motor veel voorspelbaarder en kun je makkelijker heel plat. Als in dit soort bochten je snelheid tot stapvoets daalt is het een heel andere kwestie.

Maar goed, de vraag is dus: wat is dan WEL de beste techniek in hairpins. Deze discussie hoort natuurlijk niet hier dus ik open daarvoor even een topic in algemeen.

Ziet hier: Beste bochtentechniek in haarspeldbochten
 
Laatst bewerkt: