Kopbouten op afknappen.

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi allemaal!

Ik zit met een beetje een dilemma, ik heb twee motorblokken voor beide dezelfde motor. Beide blokken hebben het zelfde probleem, de kopbouten (die de cylinderkop en cylinders op hun plek houden) zitten vast. Met name de twee aangegeven op het plaatje. Voor beide motorblokken zitten deze dusdanig vast dat ik met mijn, niet al te krachtige slagmoersleutel, maar zelfs met een wringstaaf met een pijp er op er maar geen beweging in kan krijgen. Kop afslijpen gaat ook lastig want je kunt er niet goed bij.

Zou warmstoken helpen? Sinds de bout zo lang is. Of is hem laten afknappen en maar bidden dat er genoeg is om warm te stoken en om wat mee te kunnen, de enigste oplossing?
Of is er een andere manier om hem los te krijgen? Heb er al op geslagen met een hamer (schokken), slagmoer, en wringstaaf geprobeert.

chrome_2iawYu2GYN.png
 
Ik neem aan dat je kruipolie e.d. al geprobeerd hebt?

Is het een alu blok?
Kan geen ruimte krijgen tussen de nokkenas geleiders en de bout dus ook geen manier om er olie oid in te krijgen helaas. '(
Kwaaltje bij die dingen, de CMX heeft hetzelfde probleem.
Beste is de koppen eraf te boren en later de rest eruit draaien als de kop en cylinders ernaast liggen.
Was ik al bang voor, helaas dan maar, dat wordt dus aantal nieuwe bouten kopen beng ik bang ;(
Draadgat zal op een of andere manier wel bloot staan aan de elementen. Mijn advies is om er mee naar een autogarage te rijden en het met een grotere luchtsleutel te doen.
Heb zelf ook een moersleutel (elektrisch), weet niet of los forceren op zo'n manier zo'n goed idee is met een metalen bout in alu draad. :/
 
Dit werkt voor mij het beste... verloopbit erop en passende 6 kant dop erop. Eerst op werktafel geheel indrukken zodat je zeker weet dat ie de goede kant opdraait. Goed erop zetten en met vuisthamer 1 rake tik geven.
De bout schrikt en draait tegelijkertijd los.

1604518049724.png
 
Even ter vermelding het uit den boze om een vast zittende draadeind bout met lucht sleutel los te proberen te halen.

Je hebt totaal geen controle over de kracht die er op komt te staan. afbreken van de bout is dan gegarandeerd.

Met een hamer en zacht staal op de bout slaan een flinke mep en een paar meer daarna met de hand verder.

Mocht je hier in niet verder vertrouwen breng het na overleg even bij de revisieboer die weten van wanten ,en wat je precies wel en niet moet doen.
kan je niet kop kop kosten ...
 
Heb je een zware hamer?
Minstens 1kg, gewoon enkele keren echt hard op de kop slaan.

Je slagmoersleutel is meestal niet zo krachtig als een stevige hamer op een wringijzer.
Zal het morgen voor werk eens proberen :Y

Even ter vermelding het uit den boze om een vast zittende draadeind bout met lucht sleutel los te proberen te halen.

Je hebt totaal geen controle over de kracht die er op komt te staan. afbreken van de bout is dan gegarandeerd.

Met een hamer en zacht staal op de bout slaan een flinke mep en een paar meer daarna met de hand verder.

Mocht je hier in niet verder vertrouwen breng het na overleg even bij de revisieboer die weten van wanten ,en wat je precies wel en niet moet doen.
kan je niet kop kop kosten ...
Hmm misschien toch maar eens overwegen, iemand die een goed adresje weet in het verre noorden? Zit namelijk ook te denken over het laten honen of opboren(grotere cylinders) van de cilinders afhangend van de staat :Y
 
Ik weet niet hoe het bij jouw motor precies zit, maar misschien kun je als je de transmissieketting tunnel naar beneden volgt richting het carter wel een soort uitsparing zien waar de bout door loopt, kun je hem daar eventueel heet stoken.
 
Goedkope van de Lidl(Parkside) :') Hoewel hij de achteras moer van mn VFR los heeft gekregen, welke met een kleine 200NM vast zou moeten zitten.
2454527.jpg

Die is leuk tot standaard M12. Voor vastzittende kopbouten is dit stuk gereedschap waardeloos.
Ik zou er toch een pneumatische tol opzetten. Die hamert veel krachtiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
Nog nooit wat hoeven repareren op die manier. Vrijwel alle opties die hierboven genoemd worden zijn feitelijk hetzelfde; er is meer kracht nodig. Een goede automonteur weet hoe hij dit gedoseerd kan doen, vandaar mijn tip langs een garage te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan