Kopen of wachten?

Shinzo1984

Rookie
14 okt 2012
11
0
Hillegom
Hallo allemaal!

Ik ben afgelopen donderdag geslaagd voor mijn motorrijbewijs! (en er superblij mee!)

Nu zit ik alleen te twijfelen wat verstandig is.

Het liefste wil ik nu een motor gaan kopen om nog even lekker te rijden voordat het echt superbar weer word (lees winter)...

Aan de andere kant heb ik geen stallingsmogelijkheden thuis, wat betekend dat als het slecht weer word ik de motor een paar dorpen verderop in een winterstalling zou moeten plaatsen (en als ik dan garantie op de motor heb loopt die natuurlijk door terwijl hij stil staat).

Nu bestaat als derde optie natuurlijk de mogelijkheid dat het helemaal geen spannende winter word en ik hem gewoon door kan rijden, maar aangezien ik nog een rookie ben wil ik daar wel een beetje mee uitkijken (gladheid e.d.).

Ik wil de motor trouwens gaan gebruiken voor woon/werk verkeer (om mee te beginnen :-)).
 
Allereerst Gefeliciteerd!

Gewoon kopen..
Zorg tegelijkertijd voor een nette motorhoes die de motorfiets tegen een hoop zal beschermen.

Je kan denk beter nu kopen en af en toe een goed dagje meepakken, dan een half jaar geen motor te rijden en dan wanneer de lente begint pas een motor kopen.
Of gewoon lekker de gehele winter door rijden, tegen kou en regen kan je je kleden. Alleen wanneer er van die plakken ijs op de weg komen te liggen begint het wel een beetje riskant te worden. (hoewel daar ook de meningen over verschillen :+ )

Ik zeg doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Allereerst Gefeliciteerd!

Gewoon kopen..
Zorg tegelijkertijd voor een nette motorhoes die de motorfiets tegen een hoop zal beschermen.

Je kan denk beter nu kopen en af en toe een goed dagje meepakken, dan een half jaar geen motor te rijden en dan wanneer de lente begint pas een motor kopen.
Of gewoon lekker de gehele winter door rijden, tegen kou en regen kan je je kleden. Alleen wanneer er van die plakken ijs op de weg komen te liggen begint het wel een beetje riskant te worden. (hoewel daar ook de meningen over verschillen :+ )

Ik zeg doen ;)

Tx!..

Dat wil ik ook het liefste, ik had ook ergens gelezen dat de dagen dat het echt gevaarlijk is om met een motor te rijden (oke voor een rookie als mij is dat iets sneller) super mee valt in een gemiddelde winter..

Ben ook wel een beetje bang dat als ik nu een half jaar niet rijd, ik een beetje de feeling kwijt raak (heb tot nu toe alleen nog maar gelest, dus nooit alleen gereden)..
 
Ik heb vorig jaar een andere motor gekocht eind november. Ben nog net niet door de sneeuw naar huis gereden van de dealer.
Gewoon lekker kopen als je iets ziet wat je graag wilt. Met sneeuw zou ik persoonlijk niet rijden en pekel mijd ik ook. Heb toch van 1 december tot eind februari nog 3500 km kunnen rijden. En ik rijd 0,0 km woon-werk.

Bijkomende voordeel: in de pekelperiode lekker spulletjes bestellen via ebay, is het allemaal binnen en gemonteerd voor de lente begint!
 
Ik kon me toen niet inhouden, toen ik op 11 dec 2008 mijn rijbewijs had opgehaald. Heb toen ook een motor gekocht, en kon er toen zelfs oudjaarsdag mee rijden.
 
Kun je niet beter éérst eens gaan kijken naar wat motoren en diverse proefritten maken op verschillende modellen/typen? Als je net van een lesfiets af komt dan lijkt 't me nog niet zo dat je nú al 100% zeker weet wat voor een soort motorfiets je zou willen gaan rijden én welke fiets voor jouw gebruikersdoeleinden geschikt is.

Als je een fiets 't gehele jaar voor woon/werk verkeer wil gaan gebruiken is een "SS" bijvoorbeeld al niet de meest logische keuze.
 
Laatst bewerkt:
Als je een fiets 't gehele jaar voor woon/werk verkeer wil gaan gebruiken is een "SS" bijvoorbeeld al niet de meest logische keuze.
Ik haak hier even off topic op in.
De belangstelling voor de "SS" is tanende. -O-
Ik zie wel iedere dag hier een oranje ZX-10R naar en van zijn werk gaan. :9~

Woon~werk zou ik met een scooter of motor met cardan doen. :+
 
Ik heb ook net een motor gekocht.

Leuk prijsje, misschien door de tijd van het jaar. Inderdaad zoals gezegd lekker klussen tot aan de lente, kleine dingen aanpassen en met mooie dagen rijden!

Gewoon ogen openhouden tot je wat leuks ziet!
 
Proefrijden en kopen, koop je gelijk een mooi setje winterhandschoenen en dan kan je de winter door blijven rijden. Om die 5 dagen sneeuw en ijzel hoef je hem niet de hele winter te laten staan. Het grootste gedeelte van de tijd zijn de wegen toch schoon gepekeld. Beetje het weer in de gaten houden om te zien wanneer je veilig kan rijden (zodat je niet overvallen wordt door sneeuw oid) en je kan gewoon van je nieuwe motor gaan genieten.

Ik heb die van mij ook in oktober gekocht en kan me niet herinneren dat ik last heb gehad van de winter. Dus hoppa, proefrijden en gaan met die banaan.
 
Misschien valt er met de dealer af te spreken dat de garantie niet voor een bepaald termijn geld, maar voor een X aantal kilometers.
 
Gefeli met je rijbewijs, mooi op tijd voor het nieuwe rijbewijs wordt ingevoerd :)

Wat wimmel_1 al zei, wat verschillende motoren proefrijden. Gunt een dealer je geen proefrit omdat ie doorheeft dat je nog niet weet wat voor motor je echt wilt, links laten liggen, volgende dealer proberen.
En wat je jezelf nu inbeeldt als je meest favoriete, voor sommigen zelfs fap-materiaal motor, kan wel eens vies tegenvallen als je erop rijdt. Dus, proefrijden, proefrijden proefrijden...

En dan gewoon kopen, en een deal maken ivm garantie als dat nodig is. Je kan nu nog best rijden, en als het weer niet te bar en boos wordt, en rijkswaterstaat niet te snel met pekel in de weer gaat, rijd jij zo de winter in.
 
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb nu een Yamaha FZ6 op het oog, weet inderdaad nog niet hoe hij rijd. wil als het meezit deze week een proefrit maken (moest eerst nog mijn rijbewijs halen op het gemeentehuis die op aso tijden open is :-|)..

Wou zowiezo niet starten met een SS! wil eerst ervaring opdoen en genieten van het rijden..
 
(en als ik dan garantie op de motor heb loopt die natuurlijk door terwijl hij stil staat).


In verband met het seizoen langere garantie vragen. Met een begrenzing van het max. aantal kilometers wil bijna elke motorzaak hier wel aan mee doen.
 
Gewoon lekker rustig aan doen ;) Beetje rondkijken op internet, bij een leuke deal even langs gaan, motor bekijken en stukje rijden erop en als je 't echt zeker weet lekker kopen!

Over het algemeen duurt het nog wel een maandje (of meer, ligt eraan waar je naar op zoek bent en hoeveel eisen je aan je motor stelt). Er is dus niets mis met nu al de markt verkennen, en als alles er prima uit ziet moet je natuurlijk gewoon de aanschaf overwegen.
 
Als je een fiets 't gehele jaar voor woon/werk verkeer wil gaan gebruiken is een "SS" bijvoorbeeld al niet de meest logische keuze.

Hoezo niet? Ik ken meerdere mensen die elke dag met een supersport naar hun werk gaan. Onderandere mijn vader met zn 954rr fireblade... alleen als het sneeuwt en/of er pekel ligt laat hij hem staan...

ontopic: gewoon een motor kopen. heb 1 maand geleden mijn rijbewijs gehaald en ook meteen een motor gekocht... elke dag dat het kan rij ik er gewoon op! ik kon niet wachten tot ik mijn eigen motor zou hebben. In het najaar zul je heus nog wel een paar mooie dagen meemaken dan denk je straks; shit had ik nou maar wel een motor gekocht!
 
Nou dat is wel zo. Maar als ik dinsdag mijn examen haal dan wil ik echt wel gaan rijden. Dus huur ik liever dan dat ik er 1 aanschaf die vervolgens de gehele winter in de schuur staat.

Mijn gehele motoruitrusting heb ik al en was bij elkaar ook 2000 euro ofzo dus dan kunnen die paar honderd voor het huren er ook nog wel af.

Op die manier kan ik ook kijken wat ik fijn vind rijden voordat ik mijn eerste motor ga aanschaffen. Misschien dat TS wat aan de tip heeft. Uiteindelijk moet die toch zelf de keus maken.
 
Lekker relaxt shoppen en proefrijden (bruut leuk).Kopen wanneer je iets leuks ziet. Winter in NL is eens in de 5 jaar een beetje sneeuw. Dan ga je ff lekker met het OV een week om daarna zoooooooooooooooooo blij te zijn dat je weer op de brommer mag :Y
 
Kun je niet beter éérst eens gaan kijken naar wat motoren en diverse proefritten maken op verschillende modellen/typen? Als je net van een lesfiets af komt dan lijkt 't me nog niet zo dat je nú al 100% zeker weet wat voor een soort motorfiets je zou willen gaan rijden én welke fiets voor jouw gebruikersdoeleinden geschikt is.

Als je een fiets 't gehele jaar voor woon/werk verkeer wil gaan gebruiken is een "SS" bijvoorbeeld al niet de meest logische keuze.
:X
 
Gewoon "goede" pekelfiets ,ff oefenen nog tot na de winter! Dan verkopen en wat knaps kopen. Huren is i.d.d duur ,bovendien weet ik dat er bedrijven zijn die een aantal "winter" maanden de motoren uit de verhuur halen.
 

15dvp5s.jpg
.....

En dat ding staat inmiddels ook onder zeil ;)
 
ontopic: gewoon een motor kopen. heb 1 maand geleden mijn rijbewijs gehaald en ook meteen een motor gekocht... elke dag dat het kan rij ik er gewoon op! ik kon niet wachten tot ik mijn eigen motor zou hebben. In het najaar zul je heus nog wel een paar mooie dagen meemaken dan denk je straks; shit had ik nou maar wel een motor gekocht!

Ja dat herken ik wel idd.. sinds dat ik geslaagd ben (afgelopen donderdag) ben ik alleen maar met motoren bezig! wil eigenlijk ff lekker (niet op een dag als vandaag) rijden :-)!

Bedankt voor alle tips! ik hoop deze week mijn eerste proefrit te hebben en even wat andere motoren te verkennen als de brakke honda waarop ik gelest heb :+
 
Gewoon kopen op mp,
Kan je rijden wanneer je wilt en hoef je je ook niet druk over garantie te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan