Koppakking ZXR 400

Jippo

Die hard MF'er
16 okt 2008
443
3
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van je koppakking?

zo ja een kleine how to, of goeie uitleg?!

Ik ben vrij handig heb menig brommer uit elkaar gehaalt en weer inelkaar gezet!
maar met de koppakking van een motor heb ik geen ervaring! -O-

Gaarne wat hulp O-)
Of is er zelf iemand die dit wil doen voor een niet, dealer bedrag!:P
 
Geen tijd voor een how to dus een paar tips:

- Rustig werken
- Werken aan de hand van het werkplaatshandboek (kun je wel ergens downloaden)
- Pasvlakken goed schoonmaken!
- De timing van de motor 3dubbel checken als je het spul weer in elkaar draait
- In ieder geval de kop en de nokkenassen vastzetten met de momentsleutel, en goed kruislings aandraaien in etappes.
 
en vooral kijken hoe de nokkenastiming staat voordat je de nokkenassen loshaalt.
noteer hoe de merktekens van de nokkenassen staan, met de krukas op tdc.
nadat de nokkenassen weer gemonteerd zijn de krukas met de hand en zonder bougies voorzichtig ronddraaien.
kijk ook welke nokkenas waar zit (in/uitlaat) en let op wat de linkerkant en rechterkant is, desnoods merken met stift of verf.
 
Laatst bewerkt:
dat is toeval, ik heb die van mij net in elkaar gezet. Ik zal vanmiddag wel wat posten zit nu op mn telefoon te surfen.

Maar het stelt niet zoveel voor.
 
Beste Jippo, waar kom je vandaan ? Als het in de buurt is wil ik het ook wel doen.
Of misschien is Rambabbel meer in de buurt.

Als je het toch zelf wilt gaan doen koop dan een goede momentsleutel (bijvoorbeeld TengTools).
En zoals hierboven vermeldt let op schone pasvlakken (Scotchbrite) en de nokkenas timing. De Timingstekens staan al op de nokken assen evenals of het de in of uitlaat nokken as is.

Ik moest zelf mn spanbladen en mn nokkenas ketting vervangen en heb toen ook maar gelijk de voetpakking, koppakking en spanner gedaan.

Voor tips over de voet en koppakking zie ook het forum va ZXR400.de - Die Page zur Kawasaki ZXR 400 en dan motortechniek. Daar staat een stap voor stap handleiding.

Het werkplaatshandboek is te vinden op Home en dan manuals.
 
wat ook werkt, streepjes met lak-stift of wat anders op je nokkenas ketting en tandwielen zetten, werkt perfect als je het voor het eerst doet :)
 
Laatst bewerkt:
Weer terug van een weekend afwezig zijn!

Ik woon in Badhoevedorp! en ben redelijk handig maar weet gewoon niet waar ik op moet letten! Wat als 1 van de heren het wil doen en wat gaat mij dat kosten!?
 
Weer terug van een weekend afwezig zijn!

Ik woon in Badhoevedorp! en ben redelijk handig maar weet gewoon niet waar ik op moet letten! Wat als 1 van de heren het wil doen en wat gaat mij dat kosten!?

Badhoevedorp...

Dan zal het niet interessant voor je zijn, ik woon in Ommen. Wil het natuurlijk wel voor je doen maar dat zal een heel eind rijden zijn voor je.
 
Dat is idd flink stuk rijden! dan hoop ik dat Xiox dichterbij woont:s
Hoe lang ben jij daar mee bezig? en moet je dan ook niet de kop vlakken?
 
Dat is idd flink stuk rijden! dan hoop ik dat Xiox dichterbij woont:s
Hoe lang ben jij daar mee bezig? en moet je dan ook niet de kop vlakken?

Kop vlakken is meestal niet nodig.

Met los blok is het een uurtje of 2 max, je moet rekenen dat je meteen wel ff kleppies stelt dus dan wat langer. Met blok eronder weg bouwen en er weer onder ben je in totaal wel een dagje bezig als je flink doorsleutelt, maar voor een beginner zal dat eerder richting het dubbele gaan.
 
En hoe weet ik of ik een los blok heb? Is dat te zeggen aan de hand van bouwjaar? Hij is uit 1994

Ik denk namelijk dat t mn koppakking is want, hij koelt niet meer goed! start nog wel goed en draait verder ook prima! hij wordt alleen heel snel heel warm! en als ik um dan ff goed in de toeren jaag, zakt mn temp. meter meteen weer een stuk. En heb het gepruttel wat ik bij Beunhaas83 is had gelezen (had ff rond gekeke of dit eerder genoemd werd) al blijft mn koelvloeistof wel goed op pijl! en heb geleze dat ZXRtjes de koppakking vaak niet meer goed is rond de 50.k en mijne staat rond de 50.k

vandaar dat ik mn koppakking wil laten vervangen!:)
 
En hoe weet ik of ik een los blok heb? Is dat te zeggen aan de hand van bouwjaar? Hij is uit 1994

Ik denk namelijk dat t mn koppakking is want, hij koelt niet meer goed! start nog wel goed en draait verder ook prima! hij wordt alleen heel snel heel warm! en als ik um dan ff goed in de toeren jaag, zakt mn temp. meter meteen weer een stuk. En heb het gepruttel wat ik bij Beunhaas83 is had gelezen (had ff rond gekeke of dit eerder genoemd werd) al blijft mn koelvloeistof wel goed op pijl! en heb geleze dat ZXRtjes de koppakking vaak niet meer goed is rond de 50.k en mijne staat rond de 50.k

vandaar dat ik mn koppakking wil laten vervangen!:)


thermostaat misschien stuk.?

edit: bedenk met net dat dan de klachten juist andersom zijn.
 
Laatst bewerkt:
En hoe weet ik of ik een los blok heb? Is dat te zeggen aan de hand van bouwjaar? Hij is uit 1994

Ik denk namelijk dat t mn koppakking is want, hij koelt niet meer goed! start nog wel goed en draait verder ook prima! hij wordt alleen heel snel heel warm! en als ik um dan ff goed in de toeren jaag, zakt mn temp. meter meteen weer een stuk. En heb het gepruttel wat ik bij Beunhaas83 is had gelezen (had ff rond gekeke of dit eerder genoemd werd) al blijft mn koelvloeistof wel goed op pijl! en heb geleze dat ZXRtjes de koppakking vaak niet meer goed is rond de 50.k en mijne staat rond de 50.k

vandaar dat ik mn koppakking wil laten vervangen!:)

Zit er een ventilator op de motor? slaat ie aan als de temp te hoog wordt? Je kan nog proberen de thermostaat eruit te halen kijken heo de temp dan blijft, wie weet blijft die dicht staan. Zou je een hoop geld schelen! Als koppakking lek zou zijn kunnen er verschillende dingen gebeuren: slecht koude start ivm koelvloeistof in de cilinders(loopt erin na afkoelen van je blok) als ie verder goed start kan het zo zijn dat de uitlaatgassen in de koelkanalen via je koppakking geblazen worden, meestal wordt je koelvloestof dan vies/bruin. Controleer dit eerst(of laat het controleren)
 
Het blok moet er dus helemaal uit wil je dr bij kunne? Ik zal dat inderdaad eerst is even controlere! voor wat ik laatst zag was mn koelvloeistof nou mooi blauw toen ik in mn tankje keek! zal het morgen is goed bekijken! en nou moet ik zeggen dat hij vanmiddag 2 keer slecht starten maar ook 2 keer goed! dus:s:P ff afwachten! Termostaat is er tog gewoon afschroeven en in kokend water leggen? of hoe kan ik die t best testen!?

En mn ventilator is 2 x eerder aangeslagen, maar hij ging laatst t rood in en toen deed ie dat niet!...
 
Terug
Bovenaan Onderaan