Koppeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wutru

Rookie
25 mrt 2021
24
7
Ik heb een vraag over de koppeling van een honda cbr 125 r uit 2004.

Sinds 2 dagen geleden voelde ik een knapje bij de koppeling en sinds dien ontkoppelt hij niet meer. Vanaf toen heb de rechter carter kap eraf gehaalt om te kijken wat er aan de hand was (zie bijgevoegde bestanden). Ik zie niks geks voor de rest en heb gewoon de handleiding aangehouden. Hier staat voor de rest niks in over hoe die uberhaupt ontkoppelt. Hoe ontkoppelt deze motor en wat kan ik aan mijn probleem doen? Iemand enig idee???
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210326-083903_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-083903_Video Player.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 35
  • Screenshot_20210326-083928_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-083928_Video Player.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 37
Het is een beetje een vaag verhaal.

Als de motor niet draait is schakelen met of zonder koppeling even moeilijk.

En lever = Engels voor hendel, maar het kan ook versnellingspook betekenen.
Ik vermoed dat je het hefboompje van de koppeling op het motorblok bedoelt.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe die heet :X

Dus: als de koppelingskabel gebroken is en jij dat tijdens het rijden voelde en jij nu met de motor uit rechtstreeks op het blok de koppelingshefboom met bijvoorbeeld een bahco bedient. Dan zal de versnellingsbak moeilijk schakelen omdat de motor uit staat. En dan denk jij dat het probleem in het blok zit terwijl de koppelingskabel gewoon gebroken is.

Het is voor anderen heel moeilijk te helpen als je niet niet expliciet of onvolledig bent.

Je hebt nu het blok al open en loopt het risico iets te gaan repareren dat niet stuk is. Jouw aanname is dat het fout is en je zult genijgt zijn de fictieve fout te corrigeren. Maar het was goed en na je verandering fout. Probeer het daarna nog maar eens op te lossen.
 
@Wutru om op je vraag terug te komen; op het gedeelte wat je nu van het blok af hebt gehaald, zit een hevel waar je koppelingskabel in zit. Die zorgt plat gezegd voor het koppelen en ontkoppelen.
De kabel zit normaliter tegen het frame aan in een houder, waar je buitenkabel in zit. Is die niet afgebroken of los? Want als dat zo is, heb je geen spanning en geen koppeling.
 
@freo dat een motor tijdens dat ie uit staat moeilijk kan schakelen betekent toch niet dat hij helemaal niet kan schakelen? Anders zou je ook niet in de eerste versnelling kunnen starten met de koppeling in.:)

@Kars de kabel zit inderdaad buiten het blok in een houder. Die houder beweeg ik zelf op en neer dus ik doe met mijn vingers precies wat de kabel zou moeten doen. Dit zodat ik wist of het aan de kabel lag of niet.
 
@janbro onderstaand voor jou even de foto van de krukas afdekking van mijn honda cbr125r weergegeven. Aan nummer 9 zit normaal de kabel vast. Deze kun je of met de hendel bedienen of met je handen bedienen. Het verschil zal er niet zijn aangezien je eenzelfde beweging tot stand zult brengen.

Als dit niet klopt stel het dan even bij waarom het zo is. En niet dat het gewoon niet zo is.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210328-105850_Word.jpg
    Screenshot_20210328-105850_Word.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 9
@freo dat een motor tijdens dat ie uit staat moeilijk kan schakelen betekent toch niet dat hij helemaal niet kan schakelen? Anders zou je ook niet in de eerste versnelling kunnen starten met de koppeling in.:)
Klopt. Maar als hij helemaal niet wil schakelen als hij niet draait, dan komt dat niet door de koppeling.

Als de motor niet draait, dan hoef je de koppeling niet te gebruiken om te schakelen. Hij schakelt dan sowieso kut.

Pas op: schakelen gaat altijd licht!
Als hij niet wil schakelen, dan moet je niet harder op de versnellingspook gaan trappen want dan trap je de schakelvorken van de versnellingsbak krom.

Als hij niet wil schakelen dan moet je het achterwiel rustig draaien tot hij wel zonder kracht schakelt. Maar sommige versnellingsbakken willen helemaal niet schakelen. Een oude Kawasaki ZL1000 kun je bijvoorbeeld niet van 2 naar 3 schakelen zonder dat de motor draait.
 
Schakelen en ontkoppelen zijn twee verschillende dingen. Als de bak niet wil schakelen moet je het in dit mechaniek zoeken.
Zoals eerder gemeld; de assen moeten draaien om te kunnen schakelen, je moet dus met de hand de bak ‘helpen’
 

Bijlagen

  • E1829F1B-2BCD-4C00-ABA5-F71A495D4C42.png
    E1829F1B-2BCD-4C00-ABA5-F71A495D4C42.png
    53,3 KB · Weergaven: 6
je trekt zomaar je koppeling in met je vingers aan dat heveltje ?
:N
jij beweegt het heveltje heen en weer tot aan het punt dat het tegen de koppeling drukt

@janbro onderstaand voor jou even de foto van de krukas afdekking van mijn honda cbr125r weergegeven. Aan nummer 9 zit normaal de kabel vast. Deze kun je of met de hendel bedienen of met je handen bedienen. Het verschil zal er niet zijn aangezien je eenzelfde beweging tot stand zult brengen.

Als dit niet klopt stel het dan even bij waarom het zo is. En niet dat het gewoon niet zo is.

Wat JanBros bedoelt, is dat je nummer 9 in de tekening die je plaatste, je niet met de hand kan bedienen. Zoveel kracht kan elk normaal mens niet leveren met zijn vingers.

Wat je wel kan met de hand, is de speling uit nummer 9 weg draaien. Je voelt dan een harde stop in het handel nummer 9. Tenminste, zo lijkt het, dat is namelijk het punt waarop er echt kracht moet worden geleverd om het platenpakket van elkaar af te duwen.

Zoals jij het beschrijft, komt het over alsof jij denkt dat je met je vingers nummer 9 bediende, en daaruit de conclusie trekt dat de koppeling niet ontkoppelt. Dat klopt, want het is biomechanisch onmogelijk dat je met je handen nummer 9 zover kon bedienen dat je echt de koppelingsplaten van elkaar duwde. Tenzij je Hulk-handen hebt natuurlijk, in dat geval zit ik er helemaal naast. Of de koppeling van een 125cc motor is zoveel lichter dan de koppeling van een grotere motorfiets, dat dit wel mogelijk is.

Even terug naar de basis. Heb je de binnenkabel van de koppeling waarmee deze aangrijpt op nummer 9, gecontroleerd op rafels? Heb je de binnenkabel waarmee deze in het handel haakt op het stuur gedemonteerd en gecontroleerd op rafels?
 
@freon ik snap jou maar hij schakelde ook niet toen die nog wel liep. Dus wat zou dan wel het probleem kunnen zijn als het de koppeling niet is?
Ik hoop dat het zoiets simpels is als het schakelpedaal. Die kan op en neer schakelen, als je niet aan het schakelen bent, dan moet hij in het midden staan.
Hij moet dus na het schakelen terug komen in ruststand voor je weer kunt schakelen.

Als het dat niet is, dan wordt het duur en/of ingewikkeld. Het zou dan van alles kunnen zijn: de schakelklok, de schakelwals, de schakelvorken, maar het zou ook een uitgelopen lager kunnen zijn waardoor de primaire of secondaire as van hun plek zijn gekomen. Of een kapot versnellingsbak tandwiel.

Of, het zou ook nog een probleem tussen je ketting en het voortandwiel kunnen zijn. Als de ketting er daar afgelopen is en nu blokkeert dan wil de uitgaande versnellingsbak-as niet draaien en dan zou het zo kunnen zijn dat de versnellingsbak niet wil schakelen.
 
@Rammelende Bak ik heb het heel snel gedaan dus miss dat ik wat over het hoofd heb gezien. Ik loop nu onderweg naar de garage om dat te controleren. Het voelt idd alsof ie via 9 tegen een muur aanloopt.

@Clank Ik woon in borne. Ik ben 19 en dit is mijn eerste motor. Wel schakelbrommets gereden maar dit natuurlijk wel iets anders.
 
@Rammelende Bak ik heb het heel snel gedaan dus miss dat ik wat over het hoofd heb gezien. Ik loop nu onderweg naar de garage om dat te controleren. Het voelt idd alsof ie via 9 tegen een muur aanloopt.

@Clank Ik woon in borne. Ik ben 19 en dit is mijn eerste motor. Wel schakelbrommets gereden maar dit natuurlijk wel iets anders.
Borne is 2 uur rijden, dat gaat me iets te ver.
 
Ik zie een kapotte kabel.

Het is geen brommer meer, maar een echte motor. De koppeling wordt zwaarder belast. Je komt met schroefnippels op een koppelingskabel hooguit als noodreparatie thuis, maar dit moet je op een motor nooit als permanente oplossing gebruiken. Koop een nieuwe kabel van Honda.

Zie plaatje hier onder. Ik gok er op dat je schroefnippel over het gedeelte in de rode cirkel is verschoven. Dat is wat je gevoeld hebt als een "knap" in je handel.

7450fc1373334811.png


Zo te lezen heb je nog veel te leren. Dit was een leuke eerste les :t Weet je heel zeker dat je de koppeling weer netjes in elkaar hebt gezet, met het werkplaatshandboek naast je?

Als dat het geval is, zet dan hevel nr. 9 tegen zijn "eind" aan, dat wat jij dacht dat het eind is. Zet nu een passende Bahco op het hevel en probeer eens of je nu het hevel wel verder kan bewegen. Als dat het geval is, dan ga ik door naar de volgende ronde en dan zal ik per PB het adres sturen waar de gewonnen koelkast naar toe gezonden mag worden *O*
 
@Rammelende Bak ik heb het heel snel gedaan dus miss dat ik wat over het hoofd heb gezien. Ik loop nu onderweg naar de garage om dat te controleren. Het voelt idd alsof ie via 9 tegen een muur aanloopt.

@Clank Ik woon in borne. Ik ben 19 en dit is mijn eerste motor. Wel schakelbrommets gereden maar dit natuurlijk wel iets anders.
Dit blok is best wel gelijk aan Honda schakelbrommer. Kijk eens of er geen veren gebroken zijn, en of alle boutjes wel vast zitten. De ‘bloem’ op de schakelwals (boutje 20) komt soms wel eens los, en ook de volger (boutje 15) even bekijken. Ik meen dat ik zelf ooit veertje 10 kapot heb gehad bij een MT
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan