Koppeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wutru

Rookie
25 mrt 2021
24
7
Ik heb een vraag over de koppeling van een honda cbr 125 r uit 2004.

Sinds 2 dagen geleden voelde ik een knapje bij de koppeling en sinds dien ontkoppelt hij niet meer. Vanaf toen heb de rechter carter kap eraf gehaalt om te kijken wat er aan de hand was (zie bijgevoegde bestanden). Ik zie niks geks voor de rest en heb gewoon de handleiding aangehouden. Hier staat voor de rest niks in over hoe die uberhaupt ontkoppelt. Hoe ontkoppelt deze motor en wat kan ik aan mijn probleem doen? Iemand enig idee???
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210326-083903_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-083903_Video Player.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 35
  • Screenshot_20210326-083928_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-083928_Video Player.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 37
Als de kabel is aangesloten op hevel 9, hoe beweegt het hevel dan wanneer je de koppeling bedient? Simuleer die beweging met een Bahco direct op hevel 9.

Twee seconden langer nadenken voordat je gaat typen en de autoriteit buiten jezelf legt. Je kan het, ja echt!
 
@janbro onderstaand voor jou even de foto van de krukas afdekking van mijn honda cbr125r weergegeven. Aan nummer 9 zit normaal de kabel vast. Deze kun je of met de hendel bedienen of met je handen bedienen. Het verschil zal er niet zijn aangezien je eenzelfde beweging tot stand zult brengen.

Als dit niet klopt stel het dan even bij waarom het zo is. En niet dat het gewoon niet zo is.
op school nooit geleerd over hefbomen ?
je koppelingshendel heeft een verhoudig van 1 op 5 à 6 zoiets (afstand scharnier tot waar je met je vingers trekt tov scharnier tot waar de kabel bevestigd zit.
 
Goeiemiddag allemaal,

Update: ik heb de originele kabel van de honda cbr125r uit 2004 besteld en net gemonteerd. Hij komt nu al wel verder en ik hoor onder de rechter carter kap nu ook een soort van klikje. Hij ontkoppelt helaas nog steeds niet. Hij heeft al die tijd wel zonder olie gestaan dus geen idee of het daar mee te maken kan hebben? Iemand enig idee??
 
@prop-er ik heb er nog geen nieuwe olie in gedaan, omdat ik eerst wil weten of hij goed ontkoppelt. Ik weet dus niet of dit van invloed is. De olie die ik er in ga doen als ik weet dat hij ontkoppelt is de olie die is voorgeschreven in de handleiding.
 
Heb je toevallig deze CBR125 uit 2004 overgenomen?

 
Ik lees online iets over dat de koppelingsplaten aan elkaar kunnen zijn gaan plakken doordat hij zolang stil heeft gestaan. Zou dit het ook nog kunnen zijn?
 
Een koppeling kan soms plakken. Jij denkt dan dat hij niet ontkoppeld, maar hij heeft dan gewoon wat geweld nodig om los te komen. Krijg je 'm wel in z'n neutraal geschakeld? Dan kun je starten, voorwiel tegen een muur, koppeling in, en in z'n 1 schakelen. De koppeling komt dan los, of je motor slaat af.

EDIT: vergeet de olie niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan