Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Krachtstroom en kosten: valt erg mee!!!

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Edit:

Omdat het een how-to is geworden, bundel ik de relevante zaken in de openingspost.

1. krachtstroom aanvragen

Dat doe je bij www.huisaansluitingen.nl of bij de netwerkbeheerder van je aansluiting. Die kun je waarschijnlijk wel vinden via de site van je stroomleverancier.
Je kunt dan ook kiezen voor welke 'zwaarte' je wilt. 3 x 25 Ampère, 3 x 35A, enz enz.
Let wel even op, want er zitten verschillende kosten aan de verschillende aansluitingen (zie verderop) !
ps: voor enkel verzwaren van de bestaande aansluiting, zijn bouwtekeningen ed niet nodig.
Je kunt ongeveer 6 weken voor aansluiten aanvragen.
De meeste huizen zijn al voorzien van drie fase aansluiting in de meterkast, dus dat wordt dan appeltje-eitje. Voor anderen moet er door de Netwerkbeheerder gegraven worden naar de megakabel onder het wegdek (hun probleem).
Je krijgt ook een nieuwe meter.


2. eigen groepenkast op orde (laten) maken
Deze moet klaar zijn, voordat de verzwaring wordt doorgevoerd. Ze komen dit ook vooraf controleren. Als het dan niet goed is, moet je dokken, en weer achteraan de wachtlijst aansluiten.

Er moet het volgende in, wat niet in een reguliere kast zit:
- een hoofdschakelaar voor 3 fase
- een aardlek voor 3 fase
- een zekering voor de krachtaansluiting (ook 3 fase dus)
Deze passen niet met de overige aardleks en zekeringen in een klein kastje; je hebt minstens twee rijen van de standaard breedte nodig.

Deze onderdelen kun je kopen bij Hornbach, een elektro-zaak, Marktplaats, Speuders, Ebay en internetwinkels:
elektromat.nl
elektroonline.nl
epro-tech.nl
en nog vele andere plekken, maar die moet je dan zelf maar zoeken.

3. leidingen naar (kracht)stopcontacten in orde maken

Leidingen moeten volgens een bepaalde norm geplaatst worden. Deze heet NEN 1010.


*********hier volgt nog een aanvulling over welke kabels, welke aansluitingen, waar&hoe*****

4. kosten

De kosten bestaan uit een aantal zaken, die niet voor iedereen gelijk zijn:

- de aansluitkosten die de netwerkbeheerder in rekening brengt
- de kosten van het op orde maken van je eigen groepenkast
- de kosten van het aanleggen van een krachtstroom stopcontact
- de nieuwe vaste kosten van je aansluiting (capaciteitskosten miv 1 januari 2009)

De aansluitkosten bij Essent-netwerkbeheer zijn in december 2008 € 178,50 inclusief btw.

De kosten van je groepenkast hangt natuurlijk af van welke materialen je koop, waar en of je een nieuw kastje nodig hebt. En natuurlijk of je het zelf doet (let wel op he) of je het laat doen.

Dito met het aanleggen van je kracht-aansluiting in tuin, keuken, berging of garage. Je hebt natuurlijk een wandcontactdoos nodig, kabel en buis/bevestigingsmaterialen. Let er op dat de 5-aderige kabel niet goedkooop is (ong 2 euro per meter richtprijs). En ook dit kun je zelf, of laten doen.

De vaste kosten zijn miv 1 januari 2009 een beetje anders qua opzet. Het heet dan capaciteitstarief.
De verschillende kosten kun je vinden in tabellen, die staan in de bijlagen bij de betreffende netwerkbeheerders op deze site.
Het mooie er van is, dat wanneer je de krachtaansluiting beperkt tot 3x25A, de vaste kosten gelijk zijn aan de huidige 1 fase aansluiting in woonhuizen!

Helaas zie ik in dezelfde tabellen ook vervelend hoge bedragen voor eenmalige aansluiting/aanpassing, dus of die 178,50 euro bij Essent Netwerk ook nog op gaat in 2009, durf ik niet te zeggen.

Mijn kosten "so far":

€ 178,50 aansluiten
€ 82,00 onderdelen groepenkast
€ 90,00 kabels en wcd 32A
€ buis+klemmen tbv buitenkabel moet ik nog kopen


ORIGINELE OPENINGSPOST
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar de maximale aansluitwaarde op 3x25a is 17.2kw, ruim onder de max die het fornuis theoretisch kan trekken (gaat nooit gebeuren). Aangezien het geen professioneel fornuis is verwacht ik dat Denali bedoelt dat je 3x25a nodig hebt als huisaansluiting, dit komt ook uit met een piekbelasting van 14.8kw.

Dit betekend dus dat ik rekening moet houden met een nieuwe groepenkast, kabels richting de keuken en de kosten van een nieuwe aansluiting (zekering + meterwissel) bij Stedin (netbeheerder).
 
meter misschien (even kijken of dit niet al toevallig een 3 fasen meter is).
nieuwe groepen kast zeker
kabels richting de keuken ook zeker
en in de keuken waarschijnlijk een C-form contactdoos (zo'n grote rode) en niet de compacte perilex uitvoering want die gaat maar tot 16A
en nee zij vragen een 3X25A eindgroep en om te zorgen dat de eindgroep spring bij problemen en niet de hoofdzekering moet de hoofdzekering minimaal 2 stappen zwaarder zijn is 3X32 A (28 A zit er officieel tussen maar wordt eigenlijk nooit gebruikt)
 
Het eerste stuk van je verhaal klinkt prima, we regelen sowieso een professional om dit allemaal uit te voeren en laten hem ook het fornuis zelf aansluiten, ik verwacht dus dat de juiste aansluitingen (C-form doos e.d.) wel geplaatst worden.

Voor wat betreft de hoofdaansluiting ... Je maakt een grapje. Ik ga morgen de importeur van dat fornuis bellen om dit na te vragen en te vragen in hoeverre het werkt op een 3x25a aansluiting. Ik wil niet over naar het hogere vastrecht. Dit achterlijke apparaat + het aansluiten is al duur genoeg. Welk ampere zit 2 stappen onder 25? 16? Dan zou het max vermogen van het fornuis 11kw zijn, juist? Wellicht dat dit wel kan als we bepaalde opties achterwege laten.
 
2 stappen onder 25 zit inderdaad 16 (20 zit er tussen maar wordt bijna nooit gebruikt) en dan kan je inderdaad maximaal 11kw afnemen voor het fornuis. dan kan je ook gewoon een perilex aansluiting gebruiken en kan je waarschijnlijk draden laten trekken door de bestaande pijp.
 
Eeeeeeh mijn leven was leuker voordat ik dit allemaal wist. Desondanks bedankt voor de info @too. Morgen met de importeur bellen en a.d.h.v. zijn antwoord offertes opvragen bij electriciëns. Ik laat hier sowieso achteraf weten wat we besloten hebben en hoe het ingericht is, met foto natuurlijk!
 
Het is toch ook een fantastische community hè, dat ik op een motor forum vragen kan stellen over aansluitwaarden van een Brits inductie fornuis voor mijn nieuwe huisje. En dan gratis en voor niks antwoord krijgen van een professional. Iedereen heeft hier gewoon een gigantisch sociaal netwerk vol waardevolle kennis. Zo fijn!

Nogmaals bedankt @too!
 
Als hoofdzekeringen automaten zijn dan zou ik het wel durven gokken op 3 x 25 a.
Hoef je tenminste niemand te bellen als de hoofdzekering eruit gaat
Alleen ik denk niet dat je een elektricien vind die hem op die manier aan gaat sluiten. Dan kom je dus toch op 16a uit.
 
je gaat zeker geen elektricien vinden die hoofdzekeringen gaat plaatsen dat laat de netwerkbeheerder doen en die verzegelt de boel. en meestal zijn het smeltveiligheden die achter een verzegeld deksel zitten en dan mag je de netwerkbeheerder bellen als er één kapot gaat met een leuke rekening die daar bij hoort. het is wel een tijdje gebeurd dat er automaten als hoofdzekering werden geplaatst met het knopje door het deksel heen maar dat zie ik de laatste tijd weinig meer. dan heb je namelijk meteen alles donker in huis in plaats van dat 2/3 nog werkt als er 1 smeltveiligheid klapt. en het zal ook wel te storingsgevoelig zijn want een automaat triggert veel sneller als een smeltveiligheid en springt dus ook veel sneller bij aanloopstromen.
 
Ik bedoelde dat je geen elektricien gaat vinden die de krachtstroom hetzelfde gaat afzekeren dan de hoofdzekering.
Ik heb 3 losse hoofdzekeringen overigens, dus dezelfde functie als smeltveiligheid.
En als je een langzame karakteristiek hebt (c?) dan komt de snelheid overeen met een smeltzekering.
 
kwa kortsluitbeveiliging kom je met een trage automaat redelijk in de buurt van smeltveiligheden maar op overstroom echt niet. en een C karakter is niet echt traag dat is net 1 stapje trager als de standaard B. met een D wordt het al iets beter maar zo lekker traag als een smeltveiligheid met slakkenhuis wordt het nooit.
 
Ik lees dit soort vragen ook wel op het tweakers forum, maar je hebt aan 3x25A meer dan voldoende. Voor de kortsluitveiligheid moet je het vermogen wel optellen, en dan kom je aan die maximaal 15kw ofwel 20 / 25A. Maar de kans dat je alle kookpitten tegelijk aan hebt staan, op vol vermogen, is niet zo groot. En dan moet je daarnaast nog een waterkoker, boiler, stofzuiger, warmtepomp, airco, enz. enz. tegelijk aan hebben voordat je hoofdzekering er uit zal vliegen. Daarom wordt er gerekend met een gelijktijdigheidsfactor. Dat betekent dat je alle maximale vermogens tot een bepaald percentage moet optellen. Die 3x35A is echt niet nodig...

Maar stap 1 is: hele groepenkast vervangen voor een 3-fase exemplaar met een 4-polige hoofdschakelaar en nieuwe zekeringen, en dus een nieuwe kookgroep. Stap 2 is een verzwaring naar 3x25A aanvragen bij je netbeheerder (dat gaat volgens mij via mijnaansluiting.nl), je zult dan een nieuwe meter krijgen en de netbeheerder sluit de extra fasen aan op je hoofdschakelaar.
 
Laatst bewerkt:
Eensch

Voor overbelasting is er ook nog een factor van ong 1,5, heb ik me laten informeren.

En sluiting is sluiting. Dan plopt t gewoon uit, ongeacht welke zekeringen.

Pak idd een kant en klare kast. Upgrade mag wel, dit is het moment. Zoek online, scheelt geld.

Iemand laten hangen, of laten doen. Netbeheerder komt de rest aansluiten.

En zorg voor goede bedrading naar het mega kook ding.
 

Ok, ook wat geleerd
Ik heb dan wel liever een automaat die iets eerder gaat dan een smeltveiligheid waarvoor ik iemand moet bellen. Als je vaak op de grens zit is het toch niet in orde vind ik, dan moet je de aansluiting verzwaren.
Bij mij is hij er nooit uit gegaan trouwens.
 
Pak idd een kant en klare kast. Upgrade mag wel, dit is het moment. Zoek online, scheelt geld.
maar zorg wel dat je weet wat je koopt. ik heb zat problemen meegemaakt met "Goedkoop". leuk kastje gevonden door de eigenaar bij de gamma van ABB HAF ziet er op het eerste oog net zo uit als het spul bij de vakhandel voor een lagere prijs. maar na een tijde brand het busbord uit en dan werd ik er bij geroepen want onverklaarbare storing. en dan bestel je een nieuw busbord bij de vakhandel en dat blijkt niet te passen in de kast van de gamma en ook de automaten passen allemaal net niet en dus moet je weer bij de gamma een nieuw busbord bestellen en heb je over een tijdje de zelfde problemen. met die automaten en busborden van de vakhandel heb ik echter nog nooit problemen gehad ook niet als ze van het zelfde merk zijn en er het zelfde uit zien.
 
Gamma zal ook duurder uitpakken dan de online leveranciers.

Maar: goede tip. Altijd opletten wat je precies koopt.
en dat is dus vaak het probleem met online kopen je moet vaak af gaan op het plaatje en daar zie je de verschillen vaak niet op. en tegen de tijd dat de problemen beginnen moet je dus maar weer precies het zelfde zien te vinden (want net niet uitwisselbaar met de standaard) of je kan weer alles vervangen en dat is voor de meeste mensen een hele bittere pil. en dat soort problemen ben ik in de elektra veel vaker tegen gekomen met goedkoop. lasdoppen waar de graden gewoon uit vallen na verloop van tijd (kan je de mensen gaan vertellen dat het nieuwe verlaagde plafonnetje er weer uit kan om er bij te komen), lampfittingen die een achter contact hebben wat een beetje kan verdraaien waardoor de lamp het soms wel doet en soms niet, schakelaars en stopcontacten met te weinig veerdruk op de draden zodat ze heet worden en uitbranden en zo kan ik nog wel even doorgaan. en de standaard opmerking die je van klanten krijgt is maar de spullen bij jouw zijn zo duur (gewoon groothandels prijzen met korting doorberekent ik verdiende wel aan het uurloon) en dan moet je de verschillen in kwaliteit gaan uitleggen.
 
In de tijd dat ik nog wel eens wat over had voor de medemens en een helpende hand bood kwam men nog wel eens met zelf aangeschafte goedkopemeuk aan wat al afbrak in je handen of afbrak zodra je hetschroefje aandraaide.

tegenwoordig met die Aldi/action troep leg ik uit hoe het werkt en mogen ze het zelf doen