Krachtstroom en kosten: valt erg mee!!!

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Edit:

Omdat het een how-to is geworden, bundel ik de relevante zaken in de openingspost.

1. krachtstroom aanvragen

Dat doe je bij www.huisaansluitingen.nl of bij de netwerkbeheerder van je aansluiting. Die kun je waarschijnlijk wel vinden via de site van je stroomleverancier.
Je kunt dan ook kiezen voor welke 'zwaarte' je wilt. 3 x 25 Ampère, 3 x 35A, enz enz.
Let wel even op, want er zitten verschillende kosten aan de verschillende aansluitingen (zie verderop) !
ps: voor enkel verzwaren van de bestaande aansluiting, zijn bouwtekeningen ed niet nodig.
Je kunt ongeveer 6 weken voor aansluiten aanvragen.
De meeste huizen zijn al voorzien van drie fase aansluiting in de meterkast, dus dat wordt dan appeltje-eitje. Voor anderen moet er door de Netwerkbeheerder gegraven worden naar de megakabel onder het wegdek (hun probleem).
Je krijgt ook een nieuwe meter.


2. eigen groepenkast op orde (laten) maken
Deze moet klaar zijn, voordat de verzwaring wordt doorgevoerd. Ze komen dit ook vooraf controleren. Als het dan niet goed is, moet je dokken, en weer achteraan de wachtlijst aansluiten.

Er moet het volgende in, wat niet in een reguliere kast zit:
- een hoofdschakelaar voor 3 fase
- een aardlek voor 3 fase
- een zekering voor de krachtaansluiting (ook 3 fase dus)
Deze passen niet met de overige aardleks en zekeringen in een klein kastje; je hebt minstens twee rijen van de standaard breedte nodig.

Deze onderdelen kun je kopen bij Hornbach, een elektro-zaak, Marktplaats, Speuders, Ebay en internetwinkels:
elektromat.nl
elektroonline.nl
epro-tech.nl
en nog vele andere plekken, maar die moet je dan zelf maar zoeken.

3. leidingen naar (kracht)stopcontacten in orde maken

Leidingen moeten volgens een bepaalde norm geplaatst worden. Deze heet NEN 1010.

Relatie wetgeving
Een norm op zich is niet verplicht. Een norm kan wel verplicht worden gesteld door de overheid of in een contract tussen twee of meer partijen.
Het Bouwbesluit geeft de technische eisen waaraan moet zijn voldaan om een bouwvergunning te verkrijgen. Dit zijn prestatie-eisen. Als invulling van deze eisen worden normen aangewezen (zie 'Normen uit het Bouwbesluit').
Het Bouwbesluit wijst via de Regeling Bouwbesluit en NEN 2000 aan wanneer welke editie van NEN 1010 van kracht is. Hierdoor is het wettelijk verplicht dat installaties van gebouwen moeten voldoen aan de NEN 1010.

De NEN 1010 is tevens in de beleidsregel bij het Arbo-besluit expliciet vermeld als middel om aan de wetgeving te voldoen. Als de Arbeidsinspectie installaties in gebouwen controleert, hanteert zij de NEN 1010 bij haar inspecties. Indien bij een ongeval geconstateerd is dat de NEN 1010 niet of onvoldoende is toegepast, heeft de werkgever een zwakke positie bij het aantonen dat hij voldaan heeft aan zijn zorgplicht op grond van de Arbo-wet.

In het kader van de mijnwetgeving is NEN 1010 via de arbo-wetgeving aangewezen.

*********hier volgt nog een aanvulling over welke kabels, welke aansluitingen, waar&hoe*****

4. kosten

De kosten bestaan uit een aantal zaken, die niet voor iedereen gelijk zijn:

- de aansluitkosten die de netwerkbeheerder in rekening brengt
- de kosten van het op orde maken van je eigen groepenkast
- de kosten van het aanleggen van een krachtstroom stopcontact
- de nieuwe vaste kosten van je aansluiting (capaciteitskosten miv 1 januari 2009)

De aansluitkosten bij Essent-netwerkbeheer zijn in december 2008 € 178,50 inclusief btw.

De kosten van je groepenkast hangt natuurlijk af van welke materialen je koop, waar en of je een nieuw kastje nodig hebt. En natuurlijk of je het zelf doet (let wel op he) of je het laat doen.

Dito met het aanleggen van je kracht-aansluiting in tuin, keuken, berging of garage. Je hebt natuurlijk een wandcontactdoos nodig, kabel en buis/bevestigingsmaterialen. Let er op dat de 5-aderige kabel niet goedkooop is (ong 2 euro per meter richtprijs). En ook dit kun je zelf, of laten doen.

De vaste kosten zijn miv 1 januari 2009 een beetje anders qua opzet. Het heet dan capaciteitstarief.
De verschillende kosten kun je vinden in tabellen, die staan in de bijlagen bij de betreffende netwerkbeheerders op deze site.
Het mooie er van is, dat wanneer je de krachtaansluiting beperkt tot 3x25A, de vaste kosten gelijk zijn aan de huidige 1 fase aansluiting in woonhuizen!

Helaas zie ik in dezelfde tabellen ook vervelend hoge bedragen voor eenmalige aansluiting/aanpassing, dus of die 178,50 euro bij Essent Netwerk ook nog op gaat in 2009, durf ik niet te zeggen.

Mijn kosten "so far":

€ 178,50 aansluiten
€ 82,00 onderdelen groepenkast
€ 90,00 kabels en wcd 32A
€ buis+klemmen tbv buitenkabel moet ik nog kopen


ORIGINELE OPENINGSPOST
Ik ben er de afgelopen tijd eens ingedoken, omdat ik krachtsroom nodig heb ik de garage.

Nou wil het feit dat er in de wijze van kostenberekening eea veranderd op 1 januari 2009.

Momenteel heeft een woonhuis één 25, 35 of 40 ampère hoofdzekering (doorgaans).

Toch is de aansluiting aan het net onder de straat vaak al voorbereid voor een 3-fase verhaal, zo ook bij mij.

De netwerkberheerder gaat over de aansluiting (dus niet de leverancier!!!). Er is een site waar je kunt zoeken wie je netwerkbeheerder is. Hier staat ie (in ieder geval voor klanten van Essent/Enexis).

Vraag bij de netwerkbeheerder een verzwaring van je aansluiting aan, en dat doe je dan weer hier.

Bij Essent (of hoe die gasten dan ook heten) kost dat momenteel €178,50 incl. BTW.

Per 1 januari 2009 komt er het zogenaamd 'capaciteitstarief'. Ik heb op de site van de NMA de tarieven gevonden (klik), en het blijkt dat 3x25A in dezelfde categorie valt als alle 1 fase aansluitingen.

Dus niet duurder!!!!!

Wel zie ik dat de maximale vergoeding die Essent mag vragen voor het omzetten tegen de 600 euro aanloopt, dus ik ben blij dat ik de offerte al getekend de deur uit heb gedaan :9

Ok dan, nieuwe fasestoppen en een nieuwe meter van de netwerkbeheerder.
Maar dat is het niet helemaal. Eerst moet je eigen groepenkast op orde zijn, anders slauiten ze niet aan (dat checken ze vooraf, en niet goed is wel dokken!).

Minimaal: 1 hoofschakelaar voor de 3 fases en een aardlek over de drie fases.
Pak dan meteen een 3 fasezekering, en zorg er voor dat alle groepen achter een aardlek zitten (is tegenwoordig verplicht, ook gewone stopcontacten), met een maximum van vier per aardlek.

Je moet dus een kastje hebben dat groot genoeg is.
Bij mij is het twee rijen boven elkaar, dus het past net.

Nog een laatste tipje: koop je onderdeeltjes (schakelaar, aardlek) bij een internetwinkel die merkspul voor de laagste prijs levert. Is drie keer zo goedkoop als Hornbach (om maar een voorbeeld te pakken). Bij mij 82 euro voor hoofdschakelaar, aardlek en 3 fase automaat (alle Hager), inclusief verzenden.

Dan komt er natuurlijk nog wel een nieuwe kabel bij, die op de juiste wijze gelegd moet worden. Kost iets van 45 euro per 25 meter, exclusief buis waar het in moet. En natuurlijk een wandcontactdoos, anders lukt het nog niet met een krachtsroomstekker.

Disclaimer: mocht ik een missertje gemaakt hebben, aub niet meteen schieten! Maar zeg het even, dan kan ik het verhaal aanpassen.

Resumé:
aansluiten €178,50
onderdelen€ 82,00
kabel € 45,00
wcd € 10,00
En niet extra vast tarief.
Doe er uw voordeel mee!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tis erg goedkoop ja. Ik merk het wel: is het rommel, dan heb ik pech en koop ik andere.

Mijn pa is elektrotechnisch ingenieur, en heeft al behoorlijk wat zaken verkocht voor een groot duist concern (begint met een S, eindigt op iemens).

Met name op het gebied van controle, veiligheid en metingen op spanningskabels, zowel laag als hoog.

Hij lachte al op de manier zoals alleen hij kan, toen ik laats een beetje mopperde over de prijzen van de modules bij bijvoorbeel de Hornbach.

De meeste merken die verkocht worden in Europa, zijn gewoon allemaal goed.
Tuurlijk zal een fabrikant eens een lijntje niet helemaal jofel maken, maar dat zijn exemplarische problemen.

De rest gaat gewoon 500% over de kop, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat heeft te maken met:

1. mensen hebben het nodig, elektra is een 1e levernsbeheofte
2. de markt is niet doorzichtig: mensen hebben er doorgaans geen bal verstand van, sterker nog: ze zijn er bang van.

Op zijn advies neem ik het risico wel. En trouwens: als het echt rommel is, en niet goed werkt, dan krijgt die leverancier van mij ook nog wel een briefje (of twee, of drie).


dat ben ik niet met je eens

na een flinke sluiting hebben de goedkopere merken de neiging om contacten te laten versmelten waardoor een groep niet meer in of uitgeschakekt kan worden.

ik heb er verder geen naslagwerk voor maar dit is enkel gebaseert op praktijk ervaring
 
Tís echt geen hogere wiskunde hoor...op de sloop zijn de mooiste dingen te vinden voor weinig...nog prima bruikbaar. Ik zie dat je nog een originele fietwiel meter hebt...zuinig op zijn, niet laten vervangen voor een digitale... :N


Ik heb geen keuze he. Dat ding is van de netwerkbeheerder, en die bepaald dus wat er in komt.

Waarschijnlijk wordt het een digitale, want dat is helemaal hot hier in Tilburg. en de meters zouden toch tussen nu en een jaar vervangen worden.

We zien het wel.
 
dat ben ik niet met je eens

na een flinke sluiting hebben de goedkopere merken de neiging om contacten te laten versmelten waardoor een groep niet meer in of uitgeschakekt kan worden.

ik heb er verder geen naslagwerk voor maar dit is enkel gebaseert op praktijk ervaring

Het zou kunnen, ik ben geneigd mensen die het daadwerkelijk in de praktijk zien te geloven.

Als dat zo is, is mij een ondeugdelijk product verkocht, en reken maar dat ik dan mijn centjes (of beter nog: juiste producten zonder bijbetaling) ga krijgen, inclusief ev vervolgschade.
 
Even over de tarieven.

Op deze site staan de diverse aanbieders, met wat zij als maximum mogen gaan hanteren in 2009.

In de bijlage staan dan allerlei tabelletjes met kosten voor diverse diensten.

In mijn geval is het Essent. En dan moet je op zoek naar "capaciteitstarief", zeg maar het nieuwe vastrecht-aansluiting-kosten-verhaal.

Kleinverbruikers (t/m 3*80 A op LS) capaciteitstarieven per afnemerscategorie
t/m 1*6A op het geschakeld net 1,4358
t/m 3*25A + alle 1-fase aansluitingen 114,8676
> 3*25A t/m 3*35A 574,3380
> 3*35A t/m 3*50A 861,5070
> 3*50A t/m 3*63A 1.148,6760
> 3*63A t/m 3*80A 1.435,8450

En de eenmalige aansluitkosten:

Eénmalige aansluitvergoeding t/m 25 meter
t/m 1*6 A 310,00
> 1*6A t/m 1*40A 595,00
> 1*40A t/m 3*25A 595,00
>3*25A en t/m 3*40A 725,00
>3*40A en t/m 3*50A 725,00
>3*50A en t/m 3*63A 865,00
>3*63A en t/m 3*80A 865,00
>3*80A en t/m 3*160A 2200,00
>3*160A t/m 3*250A 2900,00
>3*250A (173 kVA) t/m 630 kVA 10595,00
630 kVA t/m 1750 kVA 23640,00
> 1750 kVA t/m 6 MVA 156115,00
>6,0 MVA en t/m 10 MVA 242815,00

Sorry dat de tabellen verspringen, maar ik krijg het even niet netter.

Dit is dus wat maximaal gevraagd mag worden.

Essent (via huisaansluitingen.nl) vraag momenteel dus 178,50 voor het verzwaren van een aansluiting, en ik weet niet of dat omhoog gaat in 2009.
 
Hij zal bedoelen dat de oude meters waarschijnlijk niet helemaal precies het gebruik aangeven. het verschil is in het voordeel van de afnemer.

Je kan het ook anders bekijken, de oude energie meters gebruiken op hun buurt ook weer vermogen. Dit betaal je niet maar moet wel worden opgewekt. zit dus ook weer ergens in het vast recht verrekent. (niet dat je dit niet betaald als je een digi meter hebt.)

Denk je ook nog even aan dat het niet bevordelijk is de rail van je groepenkast voor 100% te vullen. dan kan je beter er nog en kast naast hangen.
 
Laatst bewerkt:
...
Denk je ook nog even aan dat het niet bevordelijk is de rail van je groepenkast voor 100% te vullen. dan kan je beter er nog en kast naast hangen.

Ik ben naïef: waarom niet? Er zit toch ruimte voor zoveel modules?

Overigens heb ik geen plek meer voor ene losse kast, dus blijft het zo.
 
Het liever niet tot 100% vol bouwen heeft zuiver te maken met het niet voldoende kunnen afvoeren van warmte.
Dit wordt ons aanbevolen door de leveranciers van groepenkasten. Nu komt natuurlijk wel weer de grap dat lucht thermisch gezien een hele goede isolator is en het dus nadelig zou zijn om ruimte te houden.

In de praktijk laten wij veel sturingsmodule en dergelijke inbouwen in de instalatiekasten. dit heeft in het verleden geleid tot problemen doordat er te compact gebouwt is. Dit is weer een gevolg van het onvoldoende aanwezig zijn van bouwkundige ruimte.

maar ik wijd een beetje uit. :$

Het is een advies, als het niet past dan past het niet. of zoals hier ergen in een ondertitel gelezen "als het niet gaan zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat" 8-)
 
Het liever niet tot 100% vol bouwen heeft zuiver te maken met het niet voldoende kunnen afvoeren van warmte.
Dit wordt ons aanbevolen door de leveranciers van groepenkasten. Nu komt natuurlijk wel weer de grap dat lucht thermisch gezien een hele goede isolator is en het dus nadelig zou zijn om ruimte te houden.

In de praktijk laten wij veel sturingsmodule en dergelijke inbouwen in de instalatiekasten. dit heeft in het verleden geleid tot problemen doordat er te compact gebouwt is. Dit is weer een gevolg van het onvoldoende aanwezig zijn van bouwkundige ruimte.

maar ik wijd een beetje uit. :$

Het is een advies, als het niet past dan past het niet. of zoals hier ergen in een ondertitel gelezen "als het niet gaan zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat" 8-)

Nee, je doet er goed aan om eea te vermelden hoor. Waarvoor dank.

Bij mij geen sturingsmodules, maar echt enkel zekeringen (en die hoofschakelaar dan).

Warmte gaat meevallen: hangt in een tochtige meterkast, bijna naast de buitenmuur.

Overigens houdt ik 1 á 2 modules leeg, maar dat is het dan ook wel. Meer plek heb ik niet, en het moet er wel een beetje netjes en overzichtelijk in.

Ik verwacht geen warmte problemen, omdat ik niet langdurig tot aan de max ga trekken.

Ik heb nog wat ervaringen uit de tijd dat ik beheerder was van een horecagelegenheid. Met dubbele bar, en disco zaal (koelkasten, tapkoeler, discolampen, muziek...).

Ik kon aan de temperatuur van de hoofdzekering voelen (dus aan het kastje om de hoodzekering!!) wanneer ik Essent moest gaan bellen ;)

Ik heb mijn onderdelen al binnen, dus qua levering doet het eerder genoemde bedrijf het niet slecht.

Ook al een paar klosjes 6mm2 installatiedraasd gehaald, een 32A stopcontact en 5 aderige buitenkabel (dat kost centjes!!! -O- )

Ik moet nog even gaan meten hoeveel buis ik nodig heb, want ik ga de kabel wel netjes volgens de eisen aanleggen. En helaas zit de meterkast aan de voordeur kant, en de garage achterin in de tuin. Maar ja, ik heb dan weer gelukkig geen groot huis, dus kom ik er weer goedkoper vanaf :')
 
Het liever niet tot 100% vol bouwen heeft zuiver te maken met het niet voldoende kunnen afvoeren van warmte.
Dit wordt ons aanbevolen door de leveranciers van groepenkasten. Nu komt natuurlijk wel weer de grap dat lucht thermisch gezien een hele goede isolator is en het dus nadelig zou zijn om ruimte te houden.

In de praktijk laten wij veel sturingsmodule en dergelijke inbouwen in de instalatiekasten. dit heeft in het verleden geleid tot problemen doordat er te compact gebouwt is. Dit is weer een gevolg van het onvoldoende aanwezig zijn van bouwkundige ruimte.

maar ik wijd een beetje uit. :$

Het is een advies, als het niet past dan past het niet. of zoals hier ergen in een ondertitel gelezen "als het niet gaan zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat" 8-)

alleen vergeet je dan dat elke vrije module weer een warmtebron (spoel) minder betekent en warme lucht weer voor stroming zorgt waardoor het nog steeds zal afkoelen

maar je hebt idd wel gelijk
wordt ook aangeraden de volledige ruimte in een kast te benutten terwijl je in de praktijk ziet dat alle modulen toch netjes strak tegen elkaar aangebouwd worden
 
Nee, je doet er goed aan om eea te vermelden hoor. Waarvoor dank.

Bij mij geen sturingsmodules, maar echt enkel zekeringen (en die hoofschakelaar dan).

Warmte gaat meevallen: hangt in een tochtige meterkast, bijna naast de buitenmuur.

Overigens houdt ik 1 á 2 modules leeg, maar dat is het dan ook wel. Meer plek heb ik niet, en het moet er wel een beetje netjes en overzichtelijk in.

Ik verwacht geen warmte problemen, omdat ik niet langdurig tot aan de max ga trekken.

Ik heb nog wat ervaringen uit de tijd dat ik beheerder was van een horecagelegenheid. Met dubbele bar, en disco zaal (koelkasten, tapkoeler, discolampen, muziek...).

Ik kon aan de temperatuur van de hoofdzekering voelen (dus aan het kastje om de hoodzekering!!) wanneer ik Essent moest gaan bellen ;)

Ik heb mijn onderdelen al binnen, dus qua levering doet het eerder genoemde bedrijf het niet slecht.

Ook al een paar klosjes 6mm2 installatiedraasd gehaald, een 32A stopcontact en 5 aderige buitenkabel (dat kost centjes!!! -O- )

Ik moet nog even gaan meten hoeveel buis ik nodig heb, want ik ga de kabel wel netjes volgens de eisen aanleggen. En helaas zit de meterkast aan de voordeur kant, en de garage achterin in de tuin. Maar ja, ik heb dan weer gelukkig geen groot huis, dus kom ik er weer goedkoper vanaf :')


bij een grondkabel (met mantel) is het niet verplicht deze in buis te leggen
maar het is dan ook weer niet verplicht kabel met mantel te gebruiken (mits deze in buis ligt) ;)


vergeet je je aderhulsjes niet in de meterkast?
 
bij een grondkabel (met mantel) is het niet verplicht deze in buis te leggen
maar het is dan ook weer niet verplicht kabel met mantel te gebruiken (mits deze in buis ligt) ;)


vergeet je je aderhulsjes niet in de meterkast?

Nee, tuurlijk!! Wat denk jij dan? Ik ben malle Pietje nie!!!


Wat zijn aderhulsjes?
 
Adereindhulsjes schuif je over de flexibele kern heen en krimpt ze dan met een adereindhulstang aan. DIt voorkomt het inkerven van de kleine adertjes en die breken dan niet af bij het aandraaien van de schroef :) Vertinnen mag ook volgens de nen ;)


617806_GB_00_FB.EPS.jpg


zoiets
en als je geen tang ervoor hebt je kunt ze ook met een beetje botte kniptang samenpersen. Scheelt weer wat kosten ;)
 
bij een grondkabel (met mantel) is het niet verplicht deze in buis te leggen
maar het is dan ook weer niet verplicht kabel met mantel te gebruiken (mits deze in buis ligt) ;)

vergeet je je aderhulsjes niet in de meterkast?

nop.
lees artikel 761.4.2 _e) van de nen 1010
Ik heb mijn school boeken weer gevonden​
 
Laatst bewerkt:
Adereindhulsjes schuif je over de flexibele kern heen en krimpt ze dan met een adereindhulstang aan. DIt voorkomt het inkerven van de kleine adertjes en die breken dan niet af bij het aandraaien van de schroef :) Vertinnen mag ook volgens de nen ;)


Ik heb installatiedraad, met vast kern. Dus dat zal ik niet nodig hebben dan.
 
AB in de zin van Afstands Besturing? dus domotica?

bij domotica is het naar mijn weten zo dat er niets gepatcht hoeft te worden.
Hierbij heb je enkel vaste voedingen nodig op de plaats waar de WCD's, lampen rolluiken ed. komen.
De rest wordt allemaal gestuurd door de zenders/ontvangers en dit wordt geprogrammeerd dmv. een computer
Die patchkast komt er voor de TV en PC aansluitingen waarvan we meerdere punten willen maken voor als we het interieur eens willen omzetten.
Voor de AB hoeven we natuurlijk aleen een ontvanger te plaatsen op de juiste plek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan