Bedankt voor je suggestie! Ik heb de schijven nog niet schoongemaakt, dat zou ik zeker eens kunnen proberen. Van vaste of zwevende remschijven had ik nog nooit gehoord, maar ik heb het opgezocht. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ik zwevende heb. Zie foto:Hoi Iris,
Heb je de remschijven al eens schoongemaakt met remmenreiniger. En zijn het vast remschijven of (semi) floatend.
De remzuigers en slangen zou ik moeten controleren. De remblokken zijn naar mijn weten in goede staat. Ik zal kijken of ik dit binnenkort allemaal kan controleren. Bedankt voor je suggesties!Zijn de remzuigers soepel en gangbaar? Zijn de remblokken in goede staat en niet verglaasd? Zijn de remslangen in goede staat, komt er geen zooi uit als je de vloeistof doorspoelt?
Inderdaad, onderaan lijkt de spleet helemaal dicht. Mogelijk helpt t 'lossen' van die bussen tussen het hart en de remschijf ook aan t opheffen/verminderen van de trillingen. Een How to heb k hier wel ns gelezen, waarschijnlijk in het Techniek-forum. Succes!Op de foto lijkt er een groot verschil te zijn in de spleten tussen het hart en het buitenste deel van de schijf. Dat wijst op spanning en/of vervorming.
Deze meneer heeft een pen aan zijn schokbreker getaped om langs te kijken, dan kun je ook op de 0.1mm nauwkeurig zien of de schijf beweegt/krom is. ( kan uiteraard ook een ander voorwerp zijn. )Kromme remschijven kun je zien door het wiel rond te draaien en de afstand tussen schijf en de vorkpoot in de gaten te houden.
grtz,
Cees
dan houd het bestaan van dit deel van het forum ook opGa naar de garage en laat het checken. De hoeveelheid experts hier is zodanig overweldigend dat je overladen wordt met advies, dat heb je niet nodig. Liever één tegelijk, met meteen de skills en spullen om je te helpen.
Scherp! Nu je het zegt zie ik dat ook.Op de foto lijkt er een groot verschil te zijn in de spleten tussen het hart en het buitenste deel van de schijf. Dat wijst op spanning en/of vervorming.
Dat weet ik, maar ik had het idee dat dat moeilijk te zien is op het oog en op de motor. Ook heb ik geen middenbok. Wel een standaard thuis, maar die tilt de achterbrug op en dan staat het voorwiel dus nog op de grond.Kromme remschijven kun je zien door het wiel rond te draaien en de afstand tussen schijf en de vorkpoot in de gaten te houden.
grtz,
Cees
Ik zal er naar kijken, bedankt voor de tip!Inderdaad, onderaan lijkt de spleet helemaal dicht. Mogelijk helpt t 'lossen' van die bussen tussen het hart en de remschijf ook aan t opheffen/verminderen van de trillingen. Een How to heb k hier wel ns gelezen, waarschijnlijk in het Techniek-forum. Succes!
Ik zal de video eens bekijken, maar ik heb zelf geen goede middelen om het voorwiel van de grond te hebben. Heb alleen een jiffy, en thuis wel een standaard maar die tilt de achterbrug op.Deze meneer heeft een pen aan zijn schokbreker getaped om langs te kijken, dan kun je ook op de 0.1mm nauwkeurig zien of de schijf beweegt/krom is. ( kan uiteraard ook een ander voorwerp zijn. )
Nog mooier is natuurlijk zo'n meetklokje, maar om die nou aan te schaffen voor een keer meten.
Ik laat eigenlijk altijd (bijna) alles door een garage doen. Maar ik was toch zelf ook benieuwd omdat ik niet echt helemaal de vinger kan leggen op wat er nu gebeurt, en al een keer mijn remschijven had vervangen enzo.Ga naar de garage en laat het checken. De hoeveelheid experts hier is zodanig overweldigend dat je overladen wordt met advies, dat heb je niet nodig. Liever één tegelijk, met meteen de skills en spullen om je te helpen.
Dat valt op zich wel mee, maar ze zijn moeilijk te krijgen en ik heb dus niet lang geleden al een 'nieuw' setje erop gezet. Aftermarket schijven waren, zover ik mij kan herinneren, flink aan de prijs.Zo duur is een setje schijven toch niet? Gezien de leeftijd zal de TDM er waarschijnlijk toch wel aan toe zijn.
Ik ga het bekijken, bedankt voor de suggestie!Ik had ook last van bokkende schijven.
Voelde als speling op het balhoofdlager, maar bleek speling op de schijf te zijn. De schijf zelf kon verdraaien ten opzichte van het hart.
Zo ziet dat er uit:
Het grote GSX-F topic deel 13
Btw: ik ben blijkbaar verhuisd, ik woon voortaan in Las Vegas!www.motor-forum.nl
Ik heb voor €60 per stuk nieuwe schijven gekocht, in de uitverkoop bij Bolski.
Ik zou kijken naar (niet in bepaalde volgorde):
Speling op het balhoofd (geeft ook dit gevoel).
Speling op remschijf (voor/achter is slecht, links/rechts is goed)
Schijf krom of recht.
Ja dat zou leuk zijn, maar gaat dus helaas niet... Ik heb alleen een jiffy, en thuis wel een standaard maar die tilt de achterbrug op en dan kun je dus niet het voorwiel van de grond krijgen.motor inderdaad even opbokken en iemand achterop laten zitten, voorwiel een zwengel geven en kijken hoeveel slag de schijf heeft ten opzichten van remklauw/blokken. Dat mag niet heel veel zijn, als je duidelijk beweging ziet is het vaak al teveel, maar een filmpje plaatsen kan ook, dan zullen de experts hier vast goede suggesties hebben
Dat kan heel goed. Als ik zo door de comments heen scroll is dat geen groot verlies.dan houd het bestaan van dit deel van het forum ook op
@ TS ,nadat je de motor met de achterbok omhoog hebt gezet (stabiliteit)Een krik met een plankje onder het blok zetten een idee??
grtz,
Cees