Kruisjes langs de kant van de weg

Ik kan me voorstellen dat mensen op de plaats des onheils bloemen leggen.
Een permanente gedenkplaats inrichten is om diverse redenen denk ik niet haalbaar.

Oh ja, als er ergens bloemen etc. liggen, blijf er dan vanaf!
Er zijn mensen die het niet na kunnen laten een soort grafschennis te plegen bij dit soort gedenktekens. Hoe ver kan je zakken? :(
 
Ik vind dat een bescheiden gedenktekentje wel moet kunnen als het de nabestaanden helpt in de verwerking van het verlies. En buitenstaanders worden er toch nog even aan herinnerd dat de desbetreffende weg zijn gevaren kan hebben.
 
Als je in Polen op de weg zit zie je niet anders. Al moet ik wel zeggen dat het erop lijkt dat er regels zijn voor die plaatsen aangezien het allemaal ongeveer dezelfde kruizen zijn. Niemand heeft er last van, maar het zet de mensen ook niet aan het denken, ze rijden daar als idioten en daar helpen de kruizen langs de weg niets tegen..........
 
Ik denk dat we hier naar de verkeerde vraag kijken. Waar veel mensen nu een antwoord op proberen te geven is of zij het erg vinden als voor hun een monumentje wordt opgericht als ze zich te pletter rijden...
Ik denk dat de vraag anders gesteld moet worden:"Vinden wij het erg als ze langs de kant van de weg staan?"
Want het gaat helemaal niet om wat wij van die dingen vinden. Wij hoeven helemaal niet te begrijpen waarom ze er staan. Het feit dat ze er staan wil genoeg zeggen, en wil dus ook zeggen dat iemand het nodig vond om in zijn/haar rouw proces zo'n ding erneer te zetten. Dus heeft het al iemand geholpen, dus is de discussie of het zinvol is of niet eigenlijk al over, want anders zouden ze er niet staan...
De vraag is dus alleen nog maar, storen wij ons eraan. Ik stoor me er niet aan.Ik denk niet dat het af en toe kwaad kan om een even wakker geschud te worden en te zien dat gevaren op de weg niet altijd op de voor de hand liggenste punten voorkomen. Ook weet ik dat het iig iemand geholpen heeft dat dat ding er is, want anders zou die er niet zijn...

Zo eenvoudig is het.
 
er is ook 1 of andere stichting die voor jongeren een paal met een poppetje erop plaats met de leeftijd.

Allemaal leuk en aardig maar die dingen staan allemaal maar net geen meter naast de weg, leuk als je een schuiver maakt en komt zo'n paal tegen.

Kunnen ze er gelijk nog 1 naast zetten, staat wel zo gezellig. |(
 
Mestal is zo plek met een kruisje of welke teken dan ook voor de automobilisten om HUN te laten zien dat door VEEL te hard rijden vaak of niet goed opletten een klein kindje ofzo is doodgereden op die plek..



Als t mij gaat overkomen en ik vastgeplakt zit tussen de vangrails en in verschillende delen uitelkaar lig klaar om weer te kunnen gaan puzzelen... dan word de vlag uitgehangen ... :} .. WEER een Ouwe Muts van de weg. en eindelijk dat mens weg van t forum... FEESSIEEEEEEEEEEEEEEE :} :}

Denk dat er dan geen klacht ga komen als t mij overkomt dat die vlag er aant wapperen is langs de weg woehhahahaha :X :X
 
Ik vind ook dat het verboden moet worden

a: het leidt af
b: auto's remmen er zelfs soms om te kijken! (maar verder gaan ze er heus niet rustiger door rijden)
c: een bloemetje de eerste week, okee, maar die hele 'altaren' verbieden!
d: de plek des onheils heeft verder NIETS met de overledene, die ligt op een begraafplaats of is verspreid over de Noordzee ofzo
e: ik vind het ook stom om 'onheil' te herdenken, in plaats van de mooie herinneringen. Ik ben zelfs blij dat mijn vader is gecremeerd in plaats van begraven, nu herdenk ik hem overal en altijd (hoef ik er niet voor naar een begraafplaats met bloemetjes)
f: moet ik nog doorgaan? *D
 
Hier in Frankrijk heb ik in een aantal dorpen ook de gedenktekens zien staan.
Hier gebruiken ze grote houten poppen die niet op de plaats van het ongeluk staan maar aan het begin of aan het eind van het dorp.
Aan de poppen kun je zien of het een vrouw,man of kind was die een dodelijk ongeluk heeft gehad en de leeftijd van de persoon in kwestie. Ze staan achter elkaar in de berm zodat je snel kunt tellen hoeveel personen uit dat dorp verongelukt zijn...

Ik heb er absoluut begrip voor dat de inwoners van een dorp op die manier de verkeers slachtoffers willen herdenken en de andere weggebruikers willen waarschuwen dat er regelmatig ongelukken gebeuren op die route maar van mij persoonlijk mogen ze het weghalen.

Maar aan de andere kant, in elk maar dan ook elk dorp in Frankrijk staat een gedenkteken voor de oorlogs-slachtoffers. Misschien is het hier wel een oude traditie om slachtoffers op die manier te gedenken. De begraafplaatsen hier zijn ook erg mooi (klinkt een beetje raar) met voor bijna ieder graf een heus standbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 04 november 2003 22:01 schreef Gotcha! het volgende:
Ik vind het plaatsen van deze monumenten geweldig om de volgende redenen:
1) De persoon die de daad veroorzaakt heeft zal er elke keer bij het er langs rijden last van zijn geweten hebben.
2) Andere personen die hier langs rijden slaan aan het denken, en zullen hopelijk hun snelheid etc. aanpassen om dergelijke dingen niet te herhalen.
3) Een beetje vrede voor de slachtoffers, hoe weinig dat ook zal kunnen zijn.
1) Hoezo veroorzaakt? Het betreft heel vaak eenzijdige ongevallen. En ook heel vaak waar drank of drugs in het spel is. Vooral vrijdag- en zaterdagavonds gebeuren er veel van die ongelukken met bomen en andere obstakels langs de weg.
3) :? Ehmm, de slachtoffers zijn overleden, dus dat zijn wel de laatsten die zich er druk om zullen maken.

Dat mensen bloemen leggen, ok. Maar (semi-)permanente gedenktekens zijn imho nergens voor nodig. Je herdenkt toch de persoon en niet de plaats? Het lijkt me logischer om dat op een begraafplaats of met een 'foto op de schoorsteenmantel' te doen.
 
Inderdaad, de berm schoonhouden! Er komen steeds meer mensen en dus steeds meer weggebruikers, logisch dat er ook meer slachtoffers vallen. Maar om nou al die plaatsen te gaan merken.....daar zijn al plekken voor gemaakt, vaak naast kerken te vinden....of ben ik nu te grof???
 
Voor mij liever niet hoor... Zag gisteren in "Op Weg" dat item van die man en z'n vrouw die een soort half graf in de berm bij hielden, 1 bij 2 meter tig bordjes, knuffels speeltjes en andere prullia...met een heel hekje eromheen.

Dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik hoop niet dat mijn ouders zoiets gaan doen wanneer ik me dood rijd... moet er niet aan denken, allemaal borden : "hier reed Thunderer zich dood" en dan mijn pantoffels in een vitrine kast ernaast ofzo als gedenk teken...

Alleen jammer dat ze het hele verhaal niet verteld hebben........
Als ik me niet vergis spreek je hier over het monumentje te eindhoven....tegenover die Citroen garage.
Helaas heeft hier de verkeerde persoon een nagedachtenis gekregen.

De beste jongen reed.....met een zwaar opgevoerde scooter aan de verkeerde kant van de weg...tegen het verkeer in....(1 richtings straat). En waarom reed die debiel daar... omdat hij kort van te voren enkele flinke overtredingen had begaan en op deze manier aan oom agent dacht te ontkomen.
De jongen die hem aangereden heeft, een monteur van die citroen-garage zit nu... ruim 1 jaar later...noch steeds thuis met de psychische ellende.

Laten we met z'n alle dan ook even na denken voor wie we een monument neer zetten alvorens we het hele land ombouwen tot kerkhof......
 
Alleen jammer dat ze het hele verhaal niet verteld hebben........
Als ik me niet vergis spreek je hier over het monumentje te eindhoven....tegenover die Citroen garage.
Helaas heeft hier de verkeerde persoon een nagedachtenis gekregen.

De beste jongen reed.....met een zwaar opgevoerde scooter aan de verkeerde kant van de weg...tegen het verkeer in....(1 richtings straat). En waarom reed die debiel daar... omdat hij kort van te voren enkele flinke overtredingen had begaan en op deze manier aan oom agent dacht te ontkomen.
De jongen die hem aangereden heeft, een monteur van die citroen-garage zit nu... ruim 1 jaar later...noch steeds thuis met de psychische ellende.

Laten we met z'n alle dan ook even na denken voor wie we een monument neer zetten alvorens we het hele land ombouwen tot kerkhof......

Ah ha... inderdaad dat "monumentje" (understatement) ik vondt het al zo'n vreemd verhaal... hoe hard en onoplettend moet je daar rijden om in de zijkant van een auto te duiken? en dan dood zijn :? geen helm zeker :X

Normaal worden in dat "Op Weg" mensen die iets te hard rijden op de snelweg tot op het bot afgezeken... maar nu reed die jongen te hard en tegen het verkeer in binnen de bebouwde kom op een illegale scooter en wordt hij nog geeerd ook in dat programma... "niemand houdt zich hier aan dat 1 richtings verkeer" zei die moeder nog (blijft natuurlijk klote voor haar, ze kan er niks aan doen maar zit wel met alle troep) maar dat programma is behoorlijk schraal dat ze niet consequent zijn in hun kritiek op verkeers overtredingen :r
 
Op zich heb ik niet zoveel moeite met een klein kruisje of bloemetje ofzo, maar het is hier in Nederland IMHO al van kwaad naar erger gegaan. Het zijn complete grafperken geworden en dat geet IMHO toch echt veel te ver.
 
Van mij hoeft het niet. Ik denk meestal 'Welke stoere dronkenlap is hier nou weer tegen een boom geklapt?'

Op dinsdag 04 november 2003 21:34 schreef Joris het volgende:
....Die borden van Rasen is Aus zijn ideaal. Is een teken dat je er even goed voor moet gaan zitten ... en je koppie erbij moet houden.
Het bord in de Eiffel met een stuk van de route en daarbij 'Motorradfahrer lebensgefahr!' is nog beter: gááás! Of zou het bord daar niet voor bedoeld zijn O-)
 
Een paar jaar geleden is hier iemand op 's Leidens feestdag doodgereden omdat hij een 'slokje' op had en een drukke doorgaande weg wilde oversteken om 02:00 'snachts.
Stel je inderdaad eens voor dat je als automobilist elke dag langs die plek komt en er liggen (nog zeker een jaar lang) bloemen en zooi...

Verder zag ik op de N44 een paar bossen bloemen aan een boom (15 meter na een flitspaal). Geen idee wat er is gebeurd, overigens, maar wel vreemd, vond ik.
Trouwens, ter plaatse is geen vluchtstrook, maar hoe worden die bloemen vervangen? :?

Nee: ik ben niet vóór die altaartjes en dingen. Herinneren doe je die persoon IMHO zoals hij/zij leefde.
 
Ten eerste vindt ik al die verschillende meningen prachtig om te lezen en we hoeven elkaar gelukkig nergens van te overtuigen in dit topic :) toch :?

Ik ben van mening dat deze vorm van herdenken moet kunnen, heb er persoonlijk geen bezwaar tegen, ik denk niet als ik zo'n plek passeer oei oei van het gas of oid, sta er eigenlijk niet bij stil. (Griekenland staat idd helemaal vol met van die huissies)

Kan me overigens wel voorstellen dat het de "veroorzaker" heel veel pijn doet als er een "slachtoffer" zo openbaar wordt herdacht die zoals hierboven wordt beschreven elke wet overtrad in zijn laatste seconden.....
 
't is een beetje dubbel.
Aan de ene kant houdt het je scherp, maar aan de andere kant leidt het ook wel af.

Ik kan me voorstellen dat nabestaanden behoefte hebben om op de plek van het ongeval een bloemetje te leggen, maar om er nu 'eeuwig' een momumentje voor op te richten gaat me net iets te ver, zeker als je dan van die plekken krijgt waar een verlept bosjes bloemen ligt en een kruisje staat dat langzaam aan het wegrotten is (dat ziet er toch niet uit :? )
 
't is een beetje dubbel.
Aan de ene kant houdt het je scherp, maar aan de andere kant leidt het ook wel af.

Ik kan me voorstellen dat nabestaanden behoefte hebben om op de plek van het ongeval een bloemetje te leggen, maar om er nu 'eeuwig' een momumentje voor op te richten gaat me net iets te ver, zeker als je dan van die plekken krijgt waar een verlept bosjes bloemen ligt en een kruisje staat dat langzaam aan het wegrotten is (dat ziet er toch niet uit :? )
:^
 
Ik vind het allemaal gelul.

Mijn opa en mijn neef zijn beide om het leven gekomen bij een verkeersongeluk.
Mijn opa werd voor mijn ogen doodgereden door een alcomobilist. Ik moet er niet aan denken dat er op die plek een gedenk teken zou staan. Als ik nu langs die plek rijdt denk ik niet aan het ongeluk en zie ik die beelden van toen ook niet. Wanneer er een monument-je zou staan zou ik denk ik toch emotioneel worden.

Persoonlijk hoeft het voor mij dus niet zo. In principe vind ik ook dat de berm vrij moet worden gehouden. Verder vind ik het ook irritant dat mensen een maand lang bloemen en andere meuk neer leggen bij een plek des onheils maar die tering zooi niet meer opruimen.

Maar verder heb ik er geen problemen mee :P
 
Begrijp de reden ook niet helemaal, ik snap dat je het zelf niet mooi vindt,

Maar we zitten hier met een stel "snelheidsduivels" te beweren dat het te gevaarlijk is voor de weggebruikers ???? Ik denk dat je het verkeer veiliger maakt voor jezelf door jou motor te verbieden, dan gedenkstenen te verbieden,...

Dus leven en laten leven, voordat je het weet begint een andere idioot jouw dingen/pleziertjes te verbieden....

Overigens zou als het om iemand ging die ik ken, het de 1ste week op prijs stellen, een compleet kerkhof daar bouwen hoeft van mij ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan