Heren, dames en alle anderen die tussen wal en schip vallen
Er is een tijd van komen en tijd van gaan en... juist ja, ik ben er vanaf volgend weekend met de staart tussen de benen vandoor
De opvolger van de 1090R is inmiddels ook bekend
Lang getwijfeld over een 1250GS, toch wel - althans volgens de bladen en internet - dé toonaangevende fiets.
De praktijk bleek helaas anders, heb op diverse demo's proefgereden en werkelijk geen enkele reed hetzelfde.
Over het algemeen voldeed op geen enkel model de schakel assistent - modelletje rauw op je dak en zonder kloppen binnen zegmaar.
Het ene model had een (naar mijn idee) krakend cardan, ander model getik vanuit het blok bij een bepaald toerental. En weer een andere had nérgens last van en liep als een zonnetje. En geen dealer die mij er meer over kon vertellen.
Sorry maar daar ga ik mijn spaarpot dus niet op stukslaan...
Een Super Adventure 1290R behoorde ook nog tot de mogelijkheden.
De proefritten op een S bevielen opzich wel, van de elektronische schokbrekers was ik niet zo gecharmeerd maar ach.. de R heeft toch van die fijne handmatig verstelbare dus geen man overboord.
Blok lijkt wel een turbine, waar is dat karakter gebleven? Quickshifter werkt wel erg goed moet ik zeggen, bij vrijwel elk toerental.
Alleen... en dat komt de grote máár... één van de redenen dat de 1090R de deur uitgaat is vanwege het hoge zwaartepunt wat van manoeuvreren in de tuin en/of op lage snelheid geen pretje maakt. Laat een 1290R nog nog juist wat extra pondjes in de strijd gooien.
Plus daarbij dat mijn autisme compleet met me aan de haal gaat als het gaat om het TFT scherm wat om de haverklap van dag naar nacht en visa versa veranderd.
En verder nog wat kleine dingetjes, zoals de wat aparte ergonomie op een KTM. Grote motor, maar krappe zithouding. Ben al in de weer geweest met lagere voetsteunen en Rox risers maar het bleef ietwat behelpen. Ook dat gaat een 1290R niet verhelpen, sterker nog die is natuurlijk identiek aan mijn 1090R.
Verder hebben nog de revue gepasseerd: Honda AT 1000, Yamaha Super Tenere, Suzuki V-Strom 1050, Kawasaki Versys 1000 en noem het maar op.
Maar DIT lieve lezers is het geworden;
Jawel, toch een splinternieuwe KTM Super Adventure 1290 R
Voor wat betreft het hoge zwaartepunt: eindelijk een goede reden om naar de sportschool te gaan
De nadelen neem ik graag voor lief; lichtsensor afdekken en je hebt altijd de mooiere dark modus
Van de week voor het laatste met de 1090R naar het werk geweest en FUCK wat is het een cool ding!
Heeft absoluut de looks, de afwerking is spot-on en rij-eigenschappen zijn gewoon zeer goed.
Straks dus met mijn 'must haves' als in; TFT scherm, cruise controle, quick shifter en nog wat lekkere goodies.
Ik ben happy!!