KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Weet iemand wat de diameter is van de (voor)remcilinders op de 1090? Dus de remcilinders in de remklauwen of de hoofdrem cilinder op het stuur.

Ik vraag dat omdat ik overweeg de hoofdremcilinder te vervangen voor een radiale.
Ik denk dat je dat wilt doen omdat je remkracht mist , mocht dat zo zijn herken ik me daar ook in. Dit is op te lossen door andere remblokken te monteren.
Deze ervaring heb ik al met mijn GSXR600 de bijt en remkracht werd er veel beter hiermee.
TRW Lucas Sinter Road Track Bremsbelag Bremsbeläge vorne front MCB683SRT
 
Dank je wel voor de Tip! ik heb soms het idee dat de Brembo's mij compleet vergeten als het gaat om remmen, maar dit gevoel had ik bij de KTM 1190R ook al dus het is ook een gevoel van wenning.
Ga zeker de blokken van TRW aankopen en voelen wat het verschil is.
 
Ik denk dat je dat wilt doen omdat je remkracht mist , mocht dat zo zijn herken ik me daar ook in. Dit is op te lossen door andere remblokken te monteren.
Deze ervaring heb ik al met mijn GSXR600 de bijt en remkracht werd er veel beter hiermee.
TRW Lucas Sinter Road Track Bremsbelag Bremsbeläge vorne front MCB683SRT
Bedankt!

Heb je ook ervaring met Brembo remblokken?
 
Weet iemand wat de diameter is van de (voor)remcilinders op de 1090? Dus de remcilinders in de remklauwen of de hoofdrem cilinder op het stuur.

Ik vraag dat omdat ik overweeg de hoofdremcilinder te vervangen voor een radiale.
Lijkt me een goede investering :Y

1290 remt een stuk beter, die heeft ook een radiale rempomp.
 
Dank je wel voor de Tip! ik heb soms het idee dat de Brembo's mij compleet vergeten als het gaat om remmen, maar dit gevoel had ik bij de KTM 1190R ook al dus het is ook een gevoel van wenning.
Ga zeker de blokken van TRW aankopen en voelen wat het verschil is.
Let wel op dat je die juiste versie pakt met de lucas blokken weet ik zeker dat de bijtkracht en remvermogen toe noemt ook onder Circuit belasting. Brembo is ook goed maar kan hiet zeggen dat deze beter zijn dan standaard . als je vervangings blokken pakt.

IK ga straks voor de TRW lucas dan de versie die ik genoemd hebt
 
volgens mij is de pomp al radiaal? Alleen iets meer onder een hoek als bijvoorbeeld een brembo RSC.

Hoewel ik de remmen wat tam vind aangrijpen kan je er wel hard mee ankeren, is meer het initiële gevoel, echt hard knijpen hoef ik niet, ook niet met passagier. Agressievere blokken zullen waarschijnlijk wel verbetering geven in het gevoel ja.
 
Dat is mijn gedachte ook! Alleen is het wel belangrijk om de juiste diameter van de remcilinder te hebben. Vandaar mijn vraag....
Die snap ik even niet, het is toch de complete pomp met hendel die je vervangt? Remleiding terug aansluiten en klaar is Kees.
Maar daar was iets mee bedenk ik me net, hoek van de banjo aansluiting is verschillend 1090/1290 🤔
 
diameter is belangrijk, maar de hefboom verhouding ook. van brembo:

  • 19RCS to be installed on twin disks bikes with axial or radial calipers but NOT on Floating Calipers
  • 17RCS to be installed on twin disks bikes with axial or radial calipers whose pistons diameter is 32mm or lower, but NOT on Floating Calipers; for example Ducati Panigale or RSV4, Yamaha R6 etc etc.
  • 15RCS to be used on twin disks braking system carrying floating calipers (Naked), and on single disk bikes (motard).
    The 15 RCS with 15 x 20 set up works like a 16 x 18 mc, while 15 x 18 equals a 16 x 16 mc.
  • 14RCS to be installed on single/twin disks Scooters and single disks Motorcycles (from 50cc up to 600cc) . Available both Right and Left Side.
 
Dat de remmen niet direct zo bijten als op een sportmotor is met opzet. KTM is een offroad georiënteerd merk en dan wil je de remmen beter kunnen doseren. Het is echt een kwestie van gewenning want de remmen hebben meer dan genoeg kracht om snel tot stilstand te komen als dat nodig is.
 
Dat de remmen niet direct zo bijten als op een sportmotor is met opzet. KTM is een offroad georiënteerd merk en dan wil je de remmen beter kunnen doseren. Het is echt een kwestie van gewenning want de remmen hebben meer dan genoeg kracht om snel tot stilstand te komen als dat nodig is.
Als je niks anders gewend bent lijken ze prima ja, maar eens op een 1290 gereden weet je dat het een heel stuk beter kan. Wat zeg ik, een 1250GS remt de Corona uit je luchtpijp zo hard!
 
Als je niks anders gewend bent lijken ze prima ja, maar eens op een 1290 gereden weet je dat het een heel stuk beter kan. Wat zeg ik, een 1250GS remt de Corona uit je luchtpijp zo hard!

de GS remt veel harder door de rembekrachtiging, geeft daardoor wel minder gevoel in het remmen met offroad rijden.
 
Die rembekrachtiging van BMW wordt al niet meer toegepast sinds modeljaar 2007 en inderdaad, de GS remt véél directer, fijngevoeliger en met minder handkracht dan de 1290 SAS, ofschoon hij eveneens een allroad is...
Mijn huidige 790 Adventure R remt al een stuk beter, zodat die schrikseconde bij het inknijpen van de remmen bij de eerste felle stop tenminste niet meer voorkomt, maar het is niet op BMW-niveau.
Ieder merk heeft zijn eigenaardigheden en kwaliteiten, maar aan dat vage, flauwe remgevoel van de 1290 SAS heb ik nooit kunnen wennen.
 
Dat de remmen niet direct zo bijten als op een sportmotor is met opzet. KTM is een offroad georiënteerd merk en dan wil je de remmen beter kunnen doseren. Het is echt een kwestie van gewenning want de remmen hebben meer dan genoeg kracht om snel tot stilstand te komen als dat nodig is.
Weet niet hoor, maar al mijn offroad motoren remmen een stuk directer dan mijn 1190 deed.
Dat eerste stuk wat zo slap en twijfelachtig is, is het laatste wat je wilt op je motor.
Geef mij het directe wat BMW heeft op al mijn motoren.
 
Weet niet hoor, maar al mijn offroad motoren remmen een stuk directer dan mijn 1190 deed.
Dat eerste stuk wat zo slap en twijfelachtig is, is het laatste wat je wilt op je motor.
Geef mij het directe wat BMW heeft op al mijn motoren.
Dat is gewoon het k*tABS van KTM.
 
Bij mij is het vaak dat bij de eerste keer remmen de vrije slag heel groot is, bij tweede keer remmen is de vrije slag veel kleiner. Ik heb de remvloeistof al laten vervangen door de dealer en ze er naar laten kijken maar het probleem is niet verholpen. Op zich is de remkracht ruim voldoende maar dat verschil in aangrijpen vind ik niet fijn.

Verder ben ik nog steeds heel blij met de 1090. 🙂
 
Ik vond de remmen op mijn vorige Ducati's (multi/diavel) ook veel directer aanvoelen, maarja die hadden dan weer andere Italiaanse eigenaardigheden ;)

Wat me wel opvalt dat mijn 2013 Multistrada me een stuk meer feedback gaf wat er zo onder de voorbanden gebeurd t.o.v. de 1290sas. Zou dat aan die elektronische vering liggen, dat het daardoor wat afstandelijker aanvoelt?
 
diameter is belangrijk, maar de hefboom verhouding ook. van brembo:

  • 19RCS to be installed on twin disks bikes with axial or radial calipers but NOT on Floating Calipers
  • 17RCS to be installed on twin disks bikes with axial or radial calipers whose pistons diameter is 32mm or lower, but NOT on Floating Calipers; for example Ducati Panigale or RSV4, Yamaha R6 etc etc.
  • 15RCS to be used on twin disks braking system carrying floating calipers (Naked), and on single disk bikes (motard).
    The 15 RCS with 15 x 20 set up works like a 16 x 18 mc, while 15 x 18 equals a 16 x 16 mc.
  • 14RCS to be installed on single/twin disks Scooters and single disks Motorcycles (from 50cc up to 600cc) . Available both Right and Left Side.
Dank!

Dit illustreert precies mijn vraag over de zuigerdiameter van de klauwen: zijn die <= 32 mm dan moet ik 17mm kopen, anders 19.

Wie weet het antwoord?
 
Die rembekrachtiging van BMW wordt al niet meer toegepast sinds modeljaar 2007 en inderdaad, de GS remt véél directer, fijngevoeliger en met minder handkracht dan de 1290 SAS, ofschoon hij eveneens een allroad is...
Mijn huidige 790 Adventure R remt al een stuk beter, zodat die schrikseconde bij het inknijpen van de remmen bij de eerste felle stop tenminste niet meer voorkomt, maar het is niet op BMW-niveau.
Ieder merk heeft zijn eigenaardigheden en kwaliteiten, maar aan dat vage, flauwe remgevoel van de 1290 SAS heb ik nooit kunnen wennen.
Hé inderdaad, ik dacht dat i-abs-II ook met rembekrachtiging was, maar dat blijkt enkel voor i-abs-I te zijn.
 
Interessant, ga ik eens proberen als het weer lekkerder weer is:
Dit heb ik ook gedaan nadat ze bij de dealer de boel gewoon hadden vastgezet. Maakte een groot verschil idd! Ben wel super geirriteerd dat de duur betaalde “professional” de juiste procedure niet volgt. Dat maakt dat ik besloten heb voortaan meer zelf te gaan doen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan