KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Vandaag dan eindelijk de motoz bandjes en mijn nieuwe enduro/mx laarzen kunnen testen op de tet.

Nu heb ik al zo'n 18 jaar ervaring met downhill mountainbiken en enduro mountainbiken. Fiets en motor zijn natuurlijk niet te vergelijken, maar hoe het reageerd en aanvoelt off road komt toch wel goed overheen. Dat ging dus ook wel aardig voor een eerste keer.

Nu kom ik alleen met de achterkant van mijn laarzen tegen de passagier voetsteunen als ik sta, en ben er nog niet overuit of ik dat nu fijn vind of dat het fijner rijdt als ik ze eraf haal en niet voel, toch wat meer bewegingsvrijheid dan.

Mensen hier tips of ervaring?
 
Zo, sensor is weer los en beetje geschuurd maarrrr nu zag ik dat mijn koelvloeistof tankje nagenoeg leeg is, is dat normaal bij koude motor en zo niet is dat normaal bij +/- 6500km? Ik weet niet of het uitmaakt maar hij staat op zijn bok

Edit: het kan zijn dat er nog lucht in zat vanwege nieuwigheid.. morgen maar ff bellen en bijvullen
 
Laatst bewerkt:
de slang onderaan de radiator aan de rechterkant schijnt wel eens wat te lekken, klem aandraaien verhielp het bij mij. Hoewel makkelijk te spotten door de kvs op m'n rechterlaars.
 
Zo, sensor is weer los en beetje geschuurd maarrrr nu zag ik dat mijn koelvloeistof tankje nagenoeg leeg is, is dat normaal bij koude motor en zo niet is dat normaal bij +/- 6500km? Ik weet niet of het uitmaakt maar hij staat op zijn bok

Edit: het kan zijn dat er nog lucht in zat vanwege nieuwigheid.. morgen maar ff bellen en bijvullen
Kvs tank leeg kan gewoon door de koudere temperaturen komen.
 
eh, nee :+ misschien tenzij robinnus ergens in siberië zit. Er is een beetje niveauverschil te zien tussen koude en warme motor en dan heb je het over 80 graden verschil, die 15 graden ten opzichte van kamertemperatuur gaat dat effect echt niet hebben.

als je tankje leeg is ben je ergens kvs verloren. De hoop is dat dat niet via het motorblok gebeurt.
 
Ik heb al voldoende verschil gezien in warme motor - warm weer vs koude motor - koud weer om ruim zichtbaar niveauverschil in het kvs tankje te hebben, zeker met wat lucht in het systeem.
 
tot leeg? dat is nogal wat namelijk. Ik heb er van de zomer veel naar gekeken omdat ik dus een lekje had.

anyway, ik hoef er geen discussie over te voeren, maar ik ben van mening dat als je tankje leeg is dat je gewoon ergens wat kwijt bent geraakt, en dan is het beter een lek te zoeken dan te hopen dat het aan het koude weer ligt. Better safe than stranded on the side of the road :+
 
Ik heb het bij de auto ook eens gehad dat het koelvloeistof niveau te laag stond bij een bijna nieuwe auto. De garage ging alleen bijvullen. Het bleek vaak voor te komen dat af fabriek er nog lucht in het koelsysteem zat. (Bij mijn nieuwe auto weet ik niet eens hoe ik het KVS en oliepeil moet controleren. Toch maar eens gaan kijken)

Bij mijn KTM vermoede ik hetzelfde. En daarna bleef het niveau gelijk.
 
De vloeistof zelf zet niet veel uit onder invloed van temperatuur, maar een eventuele luchtbel wel.
 
received_442329697091965.jpeg
Af fabriek was de pakking niet goed verwijderd. Gevolg ook een lekkage. Onder garantie opgelost.
 
Ik heb ook ruim 2 jaar gereden met de koelvloeistof onder het minimum. Ik kon het nog net zien zitten. Daar merkt de KTM niks van.

Enkele weekenden geleden eindelijk eens de moeite genomen om de kappen te demonteren en de koelvloeistof bij de vullen, nu weer mooi op niveau. En als bonus gelijk even de kappen goed in de wax gezet ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan