Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Stuur van een S en R zijn exact gelijk.

Dat het wat smal is kan ik me in vinden, tzt eens kijken voor iets anders. Contour en Renthal hebben mooi spul.
Weet je dat heel zeker?
Op de KTM 1190 s heb je namelijk een smaller stuur zitten, dan op de R...
Heb back to back test gereden en een van de redenen dat ik de R comfortabeler vond was door het bredere stuur. Ik krijg met smallere sturen last van mijn polsen.

Stuur voor een S en een R hebben beide ook een ander bestel nummer...

Persoonlijk ben ik dan weer geen fan van elektrische vering, het is nooit zoals je het wilt. Voor offroad nagenoeg altijd te zacht en duur als het kapot gaat
 

Inderdaad ja, wat apart. In mijn beleving zijn ze exact even breed

1090S: 6030210100001S
1090R: 6030210100001S

Die zijn dan wel weer gelijk. Nja schiet mij maar lek.
 
waren hetzelfde op de twee die ik heb gereden. stuurtje monteren is geen hersenchirurchie Maar de locale garage kan het natuurlijk ook voor je doen.
 
gisteren dan eindelijk de nieuwe teller gemonteerd! en ze hebben het balhoofd even vrij van speling gemaakt, toch weer netjes van motozoom, mag ook gezegd worden

even een sfeer plaatje, nu met standard scherm en spoilertje.

 
Hebben auto's ook zwevende remschijven? Ik meen van niet, mogelijk zit daar het verschil.
 
De aanschaf van een KTM 1290 SAS (na de verwachte aanpassingen van 2020) wordt weer ietwat waarschijnlijker, gezien de belachelijk grote opleg die ik zou moeten doen voor een andere (hopelijk !) stillere R1250GS van bouwjaar 2020...
 
Laatst bewerkt:
@Ktm_fans_boys dit even overslaan.


@SLIJKMOTO kan de dealer of een specialist niet de gasklephuizen vervangen door andere?
Voor een 2018 LC kosten deze 125,- pp bij de motorsloop. En er zal inmiddels toch wel iemand zijn die zijn 1250 Total loss heeft gereden.

Ik ben 100% met je eens dat BMW en de dealer dit eigenlijk op moet lossen. Maar een alternatief pad kan je soms veel geld besparen. Misschien vindt Danny GSi dit wel een leuk project als de GS weer in BE is. (Inruilen binnen een jaar is altijd erg onvoordelig daar de klant vaak een hogere inruil verwacht dan de inkoopprijs.)
 
Breder stuur en 21inch (en idealiter 18" achter) is offroad wel echt fijner. Maar op de weg zijn kleinere bredere banden juist fijner. De keuze zou ik zelf dus laten afhangen van hoe vaak je offroad wil.

Of gewoon een goedkoop hok erbij om mee te blubberen ( heb er zelf een tijdje een kle500 bij gehad, maar sinds vorig jaar een 690 enduro)
 
Ik heb absoluut geen negatieve ervaring met de smallere 21 en 19 inch wielen voor mij de eerste motor met deze maten.
 
verschil op de weg tussen R en S viel mij wel mee, maar de R was wel wat softer en ik was na 20 minute sturen al de schaamranden kwijt, dus zal iets minder hellingshoek aankunnen. Geeft wel aan dat het vertrouwen prima is!

uiteindelijk toch voor de S gegaan, voor de weg toch de betere fiets, en daar rij ik toch veruit het meest
 
Ik ga denk ik ook kijken naar de S. Wil graag offroad gaan rijden maar het komt er maar niet van. 99% rij ik toch echt op de weg. Mocht ik ooit nog offroad wil gaan rijden dan zet ik er wel een 21inch wiel op.

En had gelezen dat de R geen EDS heeft en de S wel. Keuzes keuzes keuzes! Zie ook dat de S wat goedkoper is dan de R
 
Ik heb er gewoon met beide gereden alle twee maar dan de 1090 versie ben voor de R versie gegaan moet zeggen mis helemaal niets.
Het valt me juist op dat ik met de 21 wiel vaker paden pak ook met wegbanden of een weg bv in spanje pyrenneeën die smal zijn en waarvan de zijkant erg laag ligt.
Met een 21 inch wiel geen probleem hobbel zo van links naar rechts overal overheen.
Hiervoor een BMW RT gehad daarmee liet ik het wel om die weggetjes te pakken nu cross ik overal heen.
Het is voor mij een openbaring geworden waar je ineens overal rijd.

Ligt natuurlijk ook ten dele aan de KTM maar deze uitvoering maakt het juist zo veelzijdig.
 
Als alles goed verloopt kan ik zaterdag een KTM 1190 adventure ophalen! Na ongeveer 4 jaar op een FZ1 naked gereden en anderhalf jaar op een V-Strom 650, is het tijd om beide motoren in te ruilen voor iets met een mooie mix van de karakters van beide.
Dit is dus de KTM geworden! Deze zal als dagelijks vervoer worden gebruikt voor woon-werk en plezier.
 

Gefeliciteerd, ik dacht dat de 1190 standaard met spaak velgen kwam en geen gegoten velgen. Zijn deze er naderhand onder gelegd?
 
Gefeliciteerd, ik dacht dat de 1190 standaard met spaak velgen kwam en geen gegoten velgen. Zijn deze er naderhand onder gelegd?
Dat is een goede. Heel eerlijk weet ik het niet. In de huidige staat stond hij te koop. dat hij standaard met spaakwielen komt wist ik niet eens.

best wel rip. Dat was namelijk het enigste puntje waarop ik zoiets had van. Eigenlijk wou ik spaakwielen, maar dat komt ooit nog wel een keer. Nu kan ik dus straks een 2e nier verkopen voor de orginele velgen :’(
 
Laatst bewerkt:
Mooie keus een 1190!

Wel apart geen spaakwielen, ben benieuwd waarom de vorige eigenaar er giet velgen eronder heeft gezet. Ik kan me geen nadelen bedenken van spaakwielen? Wellicht schoonmaken van de spaken wat meer werk, maar zelf geen last van.
Ik had precies hetzelfde dat ik ooit spaakwielen wilde op een adventure bike en nu dus heel tevreden erover

Wat me ook opvalt is dat veel KTM 1290 Adventure S te koop staan en allemaal ook gietvelgen eronder hebben, waarom daar spaakwielen niet standaard is en bij een 1190 wel?