KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Bij de 30K beurt moeten de kleppen worden gecontroleerd en zo nodig gesteld. Indien blijkt dat de kleppen gesteld moeten worden is het duidelijk meer werk.
Dat maakt de grote 30K..60K..90K beurten een stuk duurder dan de kleinere 15K..45K..75K variant.
Ik verwacht dat de schatting van @guntherrex redelijk goed klopt. Natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de remblokken, remvloeistof, ketting, banden enz, enz,
 
klopt, dit is echt alleen de beurt zonder remblokken, ketting oid. Zelf heb ik nog een andere startmotor laten plaatsen, dat was nog een dikke 300 erbij. In het voorjaar gaat er nog een nieuwe kettingset op, deze gaat de winter nog wel mee. Remblokken zijn origineel maar die gaan lang mee!
 
Dat het controleren van de klepspeling en zo nodig aanpassen duur is geld tegenwoordig voor de meeste motoren. De KTM LC8 valt nog mee daar het niet nodig is om het motorblok uit te bouwen.
Dus bij de meeste merken zijn de grote beurten een goede inruil interval.

Overigens zal elke goede dealer en handelaar deze beurt nietjes uitvoeren voordat deze in de showroom gaat. (En dan blijkt ineens dat er veel minder goede handelaren zijn)
 
Grote beurt is idd kleppen controleren en als het nodig is stellen (was bij mij niet nodig). Om daarbij te komen en alles weer netjes in elkaar te zetten kost veel tijd.

Verder gewoon olie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilters en algehele controle + proefrit.

Ik was €750 kwijt bij Akersloot. Heb toen alleen de beurt gedaan, banden, remmen en kettingset was nog niet aan onderhoud toe.

Ik mocht er zelfs bij aanwezig zijn en kon over alles vragen stellen. Ook zeer deskundig werd er mee omgegaan en oog voor details. Leuk om René zo aan je motor bezig te zien.
 

Bijlagen

  • 3C376A62-232B-4A3C-A2A1-A086F915A372.jpeg
    3C376A62-232B-4A3C-A2A1-A086F915A372.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 22
Bizar dat jullie die 800 euro neerleggen voor een grote beurt...

Wat al eerder werd vermeld, ga even bij jou in de buurt rondvragen bij de garages en vraag wat het kost. Duurder betekend niet altijd beter er zijn zat garages die het voor een stuk minder doen en dezelfde kwaliteit leveren.
 
Laatst bewerkt:
Bizar dat jullie die 800 euro neerleggen voor een grote beurt...

Wat al eerder werd vermeld, ga even bij jou in de buurt rondvragen bij de garages en vraag wat het kost. Duurder betekend niet altijd beter er zijn zat garages die het voor een stuk minder doen en dezelfde kwaliteit leveren.
Zo is het, er is al een enorm verschil in uurloon. Logisch ook, centrum Amsterdam heeft andere kosten dan een garage in een afgelegen dorp.
Even rondzoeken dus, kan je nog steeds bij KTM dealer terecht. 800 is echt ontstellend veel geld.
 
reken op zo'n 800,- als het netjes gedaan wordt met brandstoffilter erbij. Net laten doen in Akersloot, aanrader als je uit noordholland komt.
FF in de gaten houden dat het vervangen van het brandstoffilter bij 30/45k zeer aan te raden is maar niet standaard door KTM voorgeschreven wordt. Je moet hier zelf om vragen (a 200 eurie extra kosten).
 
Dat het controleren van de klepspeling en zo nodig aanpassen duur is geld tegenwoordig voor de meeste motoren. De KTM LC8 valt nog mee daar het niet nodig is om het motorblok uit te bouwen.
Dus bij de meeste merken zijn de grote beurten een goede inruil interval.

Overigens zal elke goede dealer en handelaar deze beurt nietjes uitvoeren voordat deze in de showroom gaat. (En dan blijkt ineens dat er veel minder goede handelaren zijn)
Mijn 1090 had er 27k opstaan en NIWA had netjes de 30k beurt gedaan. Klasse!!
 
Bizar dat jullie die 800 euro neerleggen voor een grote beurt...

Wat al eerder werd vermeld, ga even bij jou in de buurt rondvragen bij de garages en vraag wat het kost. Duurder betekend niet altijd beter er zijn zat garages die het voor een stuk minder doen en dezelfde kwaliteit leveren.
Vind het een beetje vreemd dat je wel 15k voor een motorfiets wil uitgeven en dan, na heel veel uren rijplezier, mekkert dat je 800€ voor goed onderhoud moet betalen.
Ik snap dat je die kosten zo laag mogelijk wil houden maar kosten maken voor onderhoud is “all in the game”.
 
Je zegt "800 euro voor goed onderhoud", waar baseer je op dat goed onderhoud 800 euro moet kosten?
Ach ja. Als je bij 30k km een grote beurt met een nieuwe kettingset nodig hebt en ook nog je brandstoffilter laat vervangen zit je er heel dik overheen. Zelfs bij een dorpse sleutelaar in Duitsland (mits de voorgeschreven kwaliteitsonderdelen en vloeistoffen zijn gebruikt).
 
Vind het een beetje vreemd dat je wel 15k voor een motorfiets wil uitgeven en dan, na heel veel uren rijplezier, mekkert dat je 800€ voor goed onderhoud moet betalen.
Ik snap dat je die kosten zo laag mogelijk wil houden maar kosten maken voor onderhoud is “all in the game”.
Hoezo is 800 euro veel vinden voor een beurt mekkeren? Helemaal als ik significant minder betaal bij een erkende ktm dealer. Dat we het kunnen betalen houdt niet in dat het normaal is
 
Ach ja. Als je bij 30k km een grote beurt met een nieuwe kettingset nodig hebt en ook nog je brandstoffilter laat vervangen zit je er heel dik overheen. Zelfs bij een dorpse sleutelaar in Duitsland (mits de voorgeschreven kwaliteitsonderdelen en vloeistoffen zijn gebruikt).
Met kettingset ja! En bandjes en ook nog even voltanken en door 3 rondborstige dames laten inzepen, dan kom ik er ook wel overheen:+
 
Prijs is niet alleen prijs wat word er geleverd voor dit bedrag is het belangrijkste
Op z'n hollands goedkoop is altijd goed
 
Geen wonder dus, dat je nogal wat KTMs te koop ziet staan met een kilometerstand, nét onder de 30.000 ....
Zelf daarom al 3x ingeruild op een nieuwe. Bij elke 30K beurt was ik ook aan de beurt om ketting en banden mee vervangen. Als je dan een leuke korting kan krijgen op een nieuwe en je kan de 1200-1300 voor onderhoud uitsparen, zakelijk afschrijven etc.
 
tja onderhoud schrijf ik ook gewoon af hoor, maar de 1190 is zowiezo de nieuwste motor die ik tot nu toe in bezit heb gehad :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan