KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Beste KTM liefhebbers,
Nieuw in deze groep zal ik even kort introduceren...
Ik ben sinds kort 57 jaar al weer. Rij vanaf mijn 19e motor, waarvan ongeveer 30 jaar het hele jaar door. Na 2,5 jaar 'vreemd' te zijn gegaan op een Kawa Z1000Sx stap ik aanstaande zaterdag weer op een KTM. Het was even tellen maar dit wordt mijn 19e motor 8-).
Zaterdag stap ik op een 2019 1290 SA S. Ik kijk er naar uit! Jullie kennen dat gevoel vast wel.
Vóór de Kawa heb ik 3 jaar een 1290 SA T gehad. Dit was een lease motor (heel prettige constructie trouwens) en 70.000km op gereden.
Die km's gingen bijna probleemloos. Het enige echte probleem waren de voorschijven. Elke 13-15k km moesten ze vervangen worden doordat ze krom waren. Rond de 10k km begon je iets te voelen en het trillen liep al snel op tot het niet meer verantwoord was en de schijven vervangen moesten worden. 5 a 6 sets schijven versleten. De dealer vond dat het aan mijn remgedrag lag, ik vond dat het aan de motor lag. Tijdens de ongeveer 500.000 motor km's was dit de enige motor met dit probleem.
KTM is er diverse keren bij geroepen, 2 keer moto-master flame schijven erop gehad maar niets hielp. Alle draaiende delen voorpartij zijn nauwkeurig nagemeten. Niets raars... Tot nu toe is er niets uit gekomen. Doordat het een lease motor was heeft het mij nooit iets gekost maar vreemd is het wel. Ook andere KTM dealers zeggen dat ze nog nooit van dit probleem hebben gehoord. Het zou exemplarisch moeten zijn.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie vergelijkbare problemen gehad?
Jos
 
Hallo Jos, welkom hier. Spijtig voor jou ga je met je nieuwe SAS ook last krijgen van je remmen.

Welke issues heb je in 2,5 jaar gehad met de Kawa? Geen denk ik? Dan vind ik het een dappere keuze om weer voor een KTM te kiezen als je het in het verleden al 5 a 6 setjes schijven heeft gekost. Nu moet je ze zelf bekostigen a €450 per set, zonder blokken.

Mag ik vragen welke dealer er nog nooit van gehoord heeft? Wat dat is namelijk de grote onzin, wereldwijd wordt er over geschreven en gepraat. Van 1090, 1190, 1290 Adv tot de SuperDuke.
 
Ik heb er nooit van gehoord en toch veel gelezen over de 1090🤔.

Mijn voor schijven zijn recent vervangen (55000 km) omdat ze te dun werden (onder de afkeurmaat) maar niet vanwege het genoemde probleem.
Ik heb gekozen voor Brembo Oro vervangingsschijven omdat deze dikker zijn (5 vs. 4,5 mm) dan de OEM schijven.
 
Zoek maar eens op warping disk , op Advrider bijvoorbeeld staat er een hoop over geschreven.

Maar buiten dat is zo’n 1290 SAS wel een geweldige fiets hoor :}
 
Wat ik begrepen heb uit meerdere postings dat deze remproblemen bij veel KTM motoren voornamelijk te maken heeft met de naven. De spaakwielen (R) hebben hier meer last van dan de gietwielen (S).
Oplossing de naven iets af laten afdraaien bij de bevestiging van de schijven zodat deze schijven netjes recht gemonteerd worden.
 
Gietwielen zouden er idd minder last van moeten hebben. Is één van de redenen om voor een S te kiezen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb daar inderdaad veel over gelezen, gelukkig heeft mijn 1190 er geen last van.

Gisteren wel even wat functionele bling gemonteerd

jL81yZ9.jpg


Scheelt weer ruimte onder het zadel. Werkt erg makkelijk moet ik zeggen.
 
ik heb daar inderdaad veel over gelezen, gelukkig heeft mijn 1190 er geen last van.

Gisteren wel even wat functionele bling gemonteerd

jL81yZ9.jpg


Scheelt weer ruimte onder het zadel. Werkt erg makkelijk moet ik zeggen.
Goed dat je de originele Roadlock hebt gekocht!
Die van KTM mag dan wel blingbling oranje zijn maar is 1,5x zo duur en zit geen ART keurmerk op.
 
ik heb daar inderdaad veel over gelezen, gelukkig heeft mijn 1190 er geen last van.

Gisteren wel even wat functionele bling gemonteerd

jL81yZ9.jpg


Scheelt weer ruimte onder het zadel. Werkt erg makkelijk moet ik zeggen.
kan je ermee wegrijden als je vergeet te unlocken? Ik kies steevast voor abus detecto, geen zin in wegrijden met het schijfremslot er nog op...
 
ja dat viel mij ook op.... erg apart. je moet wel de iets kleine spacer gebruiken dan welke in het boekje staat

wegrijden gaat niet lukken, wiel beweegt geen mm als de pen door de schijf zit. Dus ook geen beschadigde schijf of klauw mocht je hem vergeten
 
klopt... gelukkig staat de motor op de zaak :+

Ook maar een SW motech GPS mount gekocht want dat powerparts gebakkie heb ik weinig vertrouwen in.
 
Beste KTM liefhebbers,
Nieuw in deze groep zal ik even kort introduceren...
Ik ben sinds kort 57 jaar al weer. Rij vanaf mijn 19e motor, waarvan ongeveer 30 jaar het hele jaar door. Na 2,5 jaar 'vreemd' te zijn gegaan op een Kawa Z1000Sx stap ik aanstaande zaterdag weer op een KTM. Het was even tellen maar dit wordt mijn 19e motor 8-).
Zaterdag stap ik op een 2019 1290 SA S. Ik kijk er naar uit! Jullie kennen dat gevoel vast wel.
Vóór de Kawa heb ik 3 jaar een 1290 SA T gehad. Dit was een lease motor (heel prettige constructie trouwens) en 70.000km op gereden.
Die km's gingen bijna probleemloos. Het enige echte probleem waren de voorschijven. Elke 13-15k km moesten ze vervangen worden doordat ze krom waren. Rond de 10k km begon je iets te voelen en het trillen liep al snel op tot het niet meer verantwoord was en de schijven vervangen moesten worden. 5 a 6 sets schijven versleten. De dealer vond dat het aan mijn remgedrag lag, ik vond dat het aan de motor lag. Tijdens de ongeveer 500.000 motor km's was dit de enige motor met dit probleem.
KTM is er diverse keren bij geroepen, 2 keer moto-master flame schijven erop gehad maar niets hielp. Alle draaiende delen voorpartij zijn nauwkeurig nagemeten. Niets raars... Tot nu toe is er niets uit gekomen. Doordat het een lease motor was heeft het mij nooit iets gekost maar vreemd is het wel. Ook andere KTM dealers zeggen dat ze nog nooit van dit probleem hebben gehoord. Het zou exemplarisch moeten zijn.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie vergelijkbare problemen gehad?
Jos
mooie machine Jos!
 
Kan iemand mij hiermee helpen.

Als ik off road rijdt en in een staande positie sta, dan is het heel lastig remmen met de achterrem. Moet de voorkant van mijn voet erg ver naar onderen duwen wil de rem aangrijpen, erg oncomfortabel en zou graag willen dat die sneller aangrijpt en daardoor meer controle krijg.

Kan ik dit aanpassen door de rempedaal wat hoger te plaatsen? Of moet ik wat anders.
 
Kan iemand mij hiermee helpen.

Als ik off road rijdt en in een staande positie sta, dan is het heel lastig remmen met de achterrem. Moet de voorkant van mijn voet erg ver naar onderen duwen wil de rem aangrijpen, erg oncomfortabel en zou graag willen dat die sneller aangrijpt en daardoor meer controle krijg.

Kan ik dit aanpassen door de rempedaal wat hoger te plaatsen? Of moet ik wat anders.
Je kunt het rempedaal verstellen (hoger of lager instellen). Zie instructieboekje over hoe dit moet als je er zelf niet uitkomt.
 
Gietwielen zouden er idd minder last van moeten hebben. Is één van de redenen om voor een S te kiezen.
Inderdaad, om die reden heb ik ook een SAS gekocht na de SA met spaakwielen.
Had hetzelfde probleem, bij 6000 km merkbaar, bij 10.000 km hinderlijk en bij 13.000 km gevaarlijk.
Met veel moeite nieuwe schijven gekregen zonder nieuwe blokken en na 4000 km voelde je het trillen alweer komen.
Bij een andere dealer bij 30.000 km een nieuw voorwiel en weer schijven gekregen, geen risico meer genomen en bij 33.000 ingeruild op een nieuwe SAS.
De dealers zeggen altijd dat het aan de rijstijl ligt en dat het bijna nooit voorkomt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan