KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Dat is nogal een verschil ja.
Ik weet ook niet hoe het met trillingen zit bij zo'n heavy duty mount, die op de 2 bovenste bevestigingen van het windscherm vast gezet wordt. Dat voelt ook niet super stevig, trillingsvrij.
 
Ik ga nog even afwachten op antwoord van heedshop.eu

Hun gps houder ziet er ook wel solid uit, zie alleen nergens staan wat de diameter is.
 
Ik heb er wel ervaring mee op een SAS. Trilt inderdaad als je stil staat. Maar zodra je rijd drukt de wind op het scherm en is het trillen zeer snel over.

Het echte Off-road werk heb ik niet getest maar ik verwacht dat je dan wel last krijgt van trillen. Zeker met een klein SAR ruitje.
 
Precies dit probleem heb ik ook gehad, eerst op m'n SA-T, die heb ik ingeruild met kromme schijven.

Vorig jaar een gebruikte SAR gekocht, en die schijven hadden precies hetzelfde probleem.
De verkoper kon het probleem niet waarnemen (of deed alsof), maar ik wist vrij duidelijk hoe het voelde.
Na lang onderhandelen heb ik 100,- bijbetaald, zodat ze nieuwe Brembo oro schijven en blokken erop zouden doen. Deze zitten er nu 5000km op, en nog niks te merken.
Remmen fijn he, die Oro schijven?

Welke blokken heb jij?
 
Opzoek naar een gsm houder voor op mijn 1090 adv r.

Ik had een aliexpress touratech namaak, goedkoop, duurkoop dus. Trilt aan alle kanten, proberen te laten lassen. Waarbij het materiaal waarvan de beugel gemaakt is, weg smolt. Touratech model zou ook trillen, omdat het een gebogen model is en om daar €60,- aan uit te geven en ook te laten lassen, zie ik niet zitten.

De locatie wat deze beugel gaf vond ik wel super fijn, dus dat wil ik nu ook. Ben nog een van heed tegen gekomen en een heavy duty op ebay:


Iemand ervaring met 1 van deze 2? De heavy duty is wel het mooist vind ik, maar belangrijker is dat de trillingen een stuk minder worden, helemaal weg zal het nooit zijn, maar wel graag tot een minimum.
SW motech GPS houder, werkt voor mij met amper trillen op 1090 orginele KTM houder vindt ik drama

1618554148055.png
 
Remmen fijn he, die Oro schijven?

Welke blokken heb jij?
Vind het erg fijne schijven (remmen zo goed, dat ik nu overweeg om Hyperpro veren te monteren om het duiken tegen te gaan)
Volgens mij zitten er TRW blokken in, maar het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn.
 
Dat ze het niet opmerken is omdat ze er niet lang genoeg mee rijden om voldoende warmte in de schijf te brengen.
Bij mijn 2e set schijven kon ik het oproepen tijdens een rit, flink aan remmen op bv een kruising en dan rem los laten en praktisch direct daarna weer remmen.

Een monteur rijdt een keer de straat op en neer, remt 3 a 4x en merkt niets.
Haalt de schouders op en schrijft op de werkbon, “niet geconstateerd “

Om die reden heb ik mijn SA tijdens een vakantie 3 weken bij de dealer laten staan en de monteurs toestemming gegeven om de motor voor een dagje sturen te gebruiken. Of het daaraan heeft gelegen weet ik niet maar ineens was het geen probleem om een nieuw wiel e.d. te krijgen.
Ik merkte het bij de proefrit al bij de 3e keer rijden. De verkoper is er toen vrijwel direct ook op gaan rijden na de proefrit, ook met de boodschap om meerdere keren hard na elkaar te remmen om de temperatuur er in te krijgen, en nog voelde hij niks (althans, dan gaf hij aan).

Helaas zijn er nog volop verkopers die enkel geinteresseerd zijn in de verkoop sluiten, en minder geintereseerd in hoe tevreden de koper is met het product en het bedrijf. (achteraf las ik ook wel bovengemiddeld veel slechte reviews over dat bedrijf)
 
Ik merkte het bij de proefrit al bij de 3e keer rijden. De verkoper is er toen vrijwel direct ook op gaan rijden na de proefrit, ook met de boodschap om meerdere keren hard na elkaar te remmen om de temperatuur er in te krijgen, en nog voelde hij niks (althans, dan gaf hij aan).

Helaas zijn er nog volop verkopers die enkel geinteresseerd zijn in de verkoop sluiten, en minder geintereseerd in hoe tevreden de koper is met het product en het bedrijf. (achteraf las ik ook wel bovengemiddeld veel slechte reviews over dat bedrijf)
Grappig is dat hè, mijn dealer reed ook een paar keer op en neer door de straat en concludeerde hetzelfde.. “Niks aan de hand hoor, voel niets vreemds, misschien ben jij wel wat (te) gevoelig” :?
 
Vind het erg fijne schijven (remmen zo goed, dat ik nu overweeg om Hyperpro veren te monteren om het duiken tegen te gaan)
Volgens mij zitten er TRW blokken in, maar het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn.
Dank!

Overigens:
Als je duiken van de vork wil verminderen moet je geen sterkere veren monteren maar de demping verhogen. Mocht je naar hyperpro gaan, vraag hen dan om de demping in de vork te reshimmen tegen het duiken...
 
Hmmm, ik zou dit advies niet zonder meer overnemen :+

Hoogpoters duiken zowiezo meer met remmen, dat krijg je met lange veerwegen. Demping aanpassen maakt de boel vaak een stuk minder comfortabel (en gecontroleerd), veren selecteer je op je gewicht. Mocht micb nou een stuk meer wegen dan waar ktm op gerekend had bij het ontwerp dan zouden zwaardere veren best verbetering kunnen opleveren.

dat gezegd hebbende: als je wil dat je motor niet duikt moet je zo'n beierse trutteschudder kopen :+
 
Ik vond destijds progressieve veren van Hyperpro een wereld van verschil maken tegen het duiken bij mijn F800GS. Was een enorme verbetering van het stuurgedrag.
 
Met m'n 100 kilo zal ik niet zwaarder zijn dan de gemiddelde Oostenrijker, dus gewicht zal het niet zo zeer zijn. Het duiken is vooral op te merken wanneer je op hoge snelheid hard remt (bijvoorbeeld van 200 terug naar 100) dan duikt hij gewoon volledig onderin.
Progressieve veren bieden natuurlijk het grootste voordeel wanneer je al voorbij de helft ingeveerd bent, en dit lijkt me daarom een betere oplossing dan de demping aanpassen.

Bij m'n vriendin haar motor (800gs) is het echt een wereld van verschil.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom van een GS en vind het duiken van mijn 1290 SAS enorm meevallen. Nu heeft hij in Street mode natuurlijk anti duik maar ook in Sport mode heb ik geen last van het duiken bij het remmen. Zelf comfort mode valt het alles mee. Al merk je wel snel dat doorrijden in comfort mode niet echt prettig is de demping is voor mijn voorkeur dan iets te soft.

En ik zal met mijn twee meter toch echt wel iets zwaarder en langer zijn dan waar men in Oostenrijk rekening mee hield.
 
op mn vorige motor (SA-T) was het duiken ook merkbaar minder dan op mn huidige (SA-R), dus op dat vlak deed de actieve vering zeker z'n werk.
 
Hmmm, ik zou dit advies niet zonder meer overnemen :+

Hoogpoters duiken zowiezo meer met remmen, dat krijg je met lange veerwegen. Demping aanpassen maakt de boel vaak een stuk minder comfortabel (en gecontroleerd), veren selecteer je op je gewicht. Mocht micb nou een stuk meer wegen dan waar ktm op gerekend had bij het ontwerp dan zouden zwaardere veren best verbetering kunnen opleveren.

dat gezegd hebbende: als je wil dat je motor niet duikt moet je zo'n beierse trutteschudder kopen :+
Ik heb de ingaande demping van mijn 1090 wat opgeschroefd. En hij duikt nu minder en meer gecontroleerd. Hij rijdt ook strakker en meer gecontroleerd. Denk dat het scheelt hoeveel je de demping opschroeft...

Ik heb wel (lineaire) veren op gewicht....
 
Demping heeft zeker invloed om het duiken bij kort remmen te verminderen, maar bij langere tijd maximaal vertragen (langer dan 2 seconden) dan duikt de motor uiteindelijk toch, zelfs al staat de demping op max. Het enige wat een demping namelijk doet, is de veer werking vertragen.
 
Als je niet wil dat de voorvork duikt bij remmen moet je geen fiets kopen met lange veerwegen en conventionele vork.
 
Als je niet wil dat de voorvork duikt bij remmen moet je geen fiets kopen met lange veerwegen en conventionele vork.
Of het 2021 model kopen, die heeft een anti-duik modus oid, uiteraard wel verpakt in een upgrade veringspakketje van ik meen €300,- maar ja, op een fiets van dik 21 rooitjes....who cares....
 
Als je niet wil dat de voorvork duikt bij remmen moet je geen fiets kopen met lange veerwegen en conventionele vork.
Er zijn zat mensen die zo'n fiets kopen vanwege andere redenen zoals de hoge en rechtop-positie (goed overzicht) en de looks maar die niet in terrein rijden waardoor die extreme veerweg meer nadelen dan voordelen heeft. Beetje kort door de bocht dus.😉
 
Als je niet wil dat de voorvork duikt bij remmen moet je geen fiets kopen met lange veerwegen en conventionele vork.
Erg kort door de bocht.

De SA-R is een heel erg veelzijdige machine, en ik verwacht dat de motor met een setje progressieve veren nog beter zal rijden.
Daarnaast heeft een progressieve vering ook veel voordeel met het offroad rijden. (mn xt1200 had ik regelmatig helemaal onderin met het offroaden)
Nu is het wel zo dat ik voor het offroaden een 690 erbij heb, maar wanneer de trail attack banden versleten zijn komt er iets onder waarmee de 1290 ook echt wel het asfalt gaat verlaten (met deze banden was ik al wel verbaasd hoe goed er mee te rijden is in los zand).
 
Misschien kort door de bocht, maar het is dan ook simpel. Lange veerweg = duiken bij het remmen zonder anti duik systeem. Zoals hierboven gezegd, veer bepaalt hoe ver, demping bepaalt hoe snel hij duikt, dat is louter fysica.
Wat duiken bij het remmen is helemaal niet per definitie slecht, dat hoort bij zo'n fiets die jij koopt voor de looks of de zitpositie. Beetje wennen en je kan dat duiken als een voordeel gebruiken in sommige situaties.
 
Misschien kort door de bocht, maar het is dan ook simpel. Lange veerweg = duiken bij het remmen zonder anti duik systeem. Zoals hierboven gezegd, veer bepaalt hoe ver, demping bepaalt hoe snel hij duikt, dat is louter fysica.
Wat duiken bij het remmen is helemaal niet per definitie slecht, dat hoort bij zo'n fiets die jij koopt voor de looks of de zitpositie. Beetje wennen en je kan dat duiken als een voordeel gebruiken in sommige situaties.
Langere veerweg is niet altijd meer duiken. M'n 690 enduro heeft ook geen korte veerweg, maar duikt niet met het rijden. Deze is voldoende stug te krijgen, zonder de compressie maximaal te zetten. Het is dus heel erg afhankelijk van hoeveel veerspanning de veer levert, en hoeveel gewicht en kracht duwen deze veer in.
Ook bij een motor met een korte veerweg kan een veer te slap zijn, en daardoor dus ook te ver duiken bij het remmen. Er zijn genoeg voorbeelden van motoren die uit de fabriek komen met te slappen veren. Bij KTM zit er in de basis altijd al wel redelijk mooi spul onder de fietsen, maar ook zij zullen concessies doen in het kiezen van de materialen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan