KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Ik zeg toch ook "vind ik al redelijk hoog".
Normaal zoek ik de motoren uit met een kmstand van max 20.000km.
 
Ik zeg toch ook "vind ik al redelijk hoog".
Normaal zoek ik de motoren uit met een kmstand van max 20.000km.
Kilometers zijn geen probleem met dit blok. De mijne staat ook op 70k.

Je kunt beter een motor hebben die veel gelopen heeft EN goed onderhouden is geweest (lees: volgens het boekje en aantoonbaar) dan eentje die meest stilgestaan heeft en waarbij onderhoud overgeslagen is “omdat ie bijna niet gereden heeft”.
 
Blok is gewoon betrouwbaar, ik zou echt geen schrik hebben een 80K km exemplaar te kopen.
Zeker niet omdat dat recente kms zijn en dat aangeeft dat het ding gebruikt is, wat betekent dat veel van de andere kleine ktm akkefietjes al zullen opgelost zijn.
 
Ik zeg toch ook "vind ik al redelijk hoog".
Normaal zoek ik de motoren uit met een kmstand van max 20.000km.
En waarom neem je die 20k als max? Wat voor logica zit erachter?

Ik heb mn 1290 gekocht met 80k kilometers en heeft er nu 96k.
Heeft nog zn volledig vermogen, 0.5l per 10.000km olie"verbruik".
Rijdt als een nieuwe , heeft ook altijd zn onderhoud op tijd gehad.
 
Mijn 1290 heeft nooit zichtbaar of redelijkerwijs meetbaar olie verbruikt. Wissel om de 15K, 60K+ gereden.
Maar een halve liter per 10K is nog steeds relatief bijna niets hoor.
 
Mijn 1290 heeft nooit zichtbaar of redelijkerwijs meetbaar olie verbruikt. Wissel om de 15K, 60K+ gereden.
Maar een halve liter per 10K is nog steeds relatief bijna niets hoor.
Wissel is bij m'n motor altijd om de 10k gebeurd door de vorige eigenaar en mezelf.
Ik ken nog 2 mensen met het lc8 blok, 1 met een superduke R die hem ook goed belast.
Hij heeft hem nieuw gekocht en heeft nu 22k kilometers en altijd al een verbruik gehad van ongeveer 0.5-0.8l per 10k kilometers.
Een ander met een 1190 verbruikt ook al jaren 0.5l per 10.000 kilometer.
Afhankelijk van hoeveel start en stops je doet kan je olieverbruik hoger of lager uitvallen.
Ik heb er nog niet vaak lange ritten mee gedaan.
80% van de kilometers zijn ritten van +-35km 1 richting.
 
Wissel is bij m'n motor altijd om de 10k gebeurd door de vorige eigenaar en mezelf.
Ik ken nog 2 mensen met het lc8 blok, 1 met een superduke R die hem ook goed belast.
Hij heeft hem nieuw gekocht en heeft nu 22k kilometers en altijd al een verbruik gehad van ongeveer 0.5-0.8l per 10k kilometers.
Een ander met een 1190 verbruikt ook al jaren 0.5l per 10.000 kilometer.
Afhankelijk van hoeveel start en stops je doet kan je olieverbruik hoger of lager uitvallen.
Ik heb er nog niet vaak lange ritten mee gedaan.
80% van de kilometers zijn ritten van +-35km 1 richting.
Ik rij zelf vrijwel alleen maar lange(re) stukken en meerdaagse toertochten. Zou prima kunnen dat mijn olieverbruik daardoor iets lager is dan het jouwe…
 
Even een hitte vraag. Ik weet het, de zoveelste . Ik kan niet 295 pagina’s doorlezen naar wat ik zoek. Gaat om een 1290 Super adventure 2018.
4000km in bezit , 3 maand , en de laatste dagen 2000km gereden. De motor is geheel origineel .

In bijna alles is de motor perfect, echt heel fijn .
Nu 8 dagen onderweg door Europa , via Grenoble naar Cannes. Toen 4 dagen Corsica met 35 graden en vandaag in Monte Carlo bij de F1 gluren zonder ticket ( ging best goed).

Op Corsica echt eraf gebrand , 1 dag ziek/ chagrijnig van geweest . Is er iets van een oplossing die niet teveel kost?

Is de nieuwe 2022 echt veel beter in hitte afvoer zoals ze beweren bij ktm ?
Wie heeft die ervaring hier al?
 
Even een hitte vraag. Ik weet het, de zoveelste . Ik kan niet 295 pagina’s doorlezen naar wat ik zoek. Gaat om een 1290 Super adventure 2018.
4000km in bezit , 3 maand , en de laatste dagen 2000km gereden. De motor is geheel origineel .

In bijna alles is de motor perfect, echt heel fijn .
Nu 8 dagen onderweg door Europa , via Grenoble naar Cannes. Toen 4 dagen Corsica met 35 graden en vandaag in Monte Carlo bij de F1 gluren zonder ticket ( ging best goed).

Op Corsica echt eraf gebrand , 1 dag ziek/ chagrijnig van geweest . Is er iets van een oplossing die niet teveel kost?

Is de nieuwe 2022 echt veel beter in hitte afvoer zoals ze beweren bij ktm ?
Wie heeft die ervaring hier al?
Ik heb alleen ervaring met een 1090 maar eraf branden doe ik alleen bij 35+ graden EN als ik stilsta (stoplicht, file). Niet tijdens het rijden…
 
Heb niet op de 2018 gereden, heb de klachten wel gehoord.
Op de '21 heb ik tot dusver totaal geen problemen, maar ben ook niet in extreme hitte geweest. 30 graden dikke prima
 
Het gaat om 30+ graden en dan wel meer dan pittig over bergwegen knallen. Motor olie rond de 97 tot 104 graden .
We reden met een groep en ik heb die dag ook op de 1090 gereden , daar nergens last van, gewoon rijwind langs je heen ipv radiateur lucht van 90 graden
 
Heb je op de achterste cilinder ook een hittebeschermende uitlaat bocht op zitten.
Niet dat dit nu alles op lost maar merken kan ik het wel op de 1090.
 
Ik heb de geïsoleerde uitlaatbocht op de achterste cilinder gezet van een 1290T en de extra kappen voor in het frame.
Nergens last van, tevens alle emissietroep eraf gesloopt wat ook helpt.
 
Even een hitte vraag. Ik weet het, de zoveelste . Ik kan niet 295 pagina’s doorlezen naar wat ik zoek. Gaat om een 1290 Super adventure 2018.
4000km in bezit , 3 maand , en de laatste dagen 2000km gereden. De motor is geheel origineel .

In bijna alles is de motor perfect, echt heel fijn .
Nu 8 dagen onderweg door Europa , via Grenoble naar Cannes. Toen 4 dagen Corsica met 35 graden en vandaag in Monte Carlo bij de F1 gluren zonder ticket ( ging best goed).

Op Corsica echt eraf gebrand , 1 dag ziek/ chagrijnig van geweest . Is er iets van een oplossing die niet teveel kost?

Is de nieuwe 2022 echt veel beter in hitte afvoer zoals ze beweren bij ktm ?
Wie heeft die ervaring hier al?

Als ervaringsdeskundige kan ik bevestigen dat de 1090 inderdaad een stuk koeler blijft dan z’n grote broer…

Je zou aan de slag kunnen met de geïsoleerde achterste uitlaatbocht en Arrow decat maar dan ben je ook €800 verder.

Kapjes en deflectors ben ik geen fan van, de hitte hoopt zich dan ergens anders op, rond de schokbreker bijvoorbeeld.

Nieuwe 1290 heeft de gesplitste radiateur en nieuw kuipwerk voor hitte afvoer. Heb er een uurtje op gereden en had geen klachten.

Goede reis!
 
Als er ooit een reden was om van dat chopper uitlaat glasvezelband spul te gebruiken dan zou dit een goede reden zijn.
 
Goeiedag KTM 1190 Adventure rijders :W

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een 1190 adventure (geen R) en nu kom ik wat bijzonders tegen bij het checken van bepaalde kentekens.

Het blijkt dat de sommige een kentekenvermogen van 110kW (150 pk) hebben en anderen een kentekenvermogen van 75kW (102 pk)..? :?

Het heeft blijkbaar niets te maken met import of bouwjaar want het is niet zo dat vanaf een bepaald bouwjaar het vermogen anders is of dat een importfiets een ander vermogen (op kenteken) heeft dan een NL geleverde fiets..


Dus.. wie weet meer? Is die 75kW een grapje/foutje van het RDW of is hier meer aan de hand?


Groet'n van een heel erg waarschijnlijk toekomstige 1190 Adventure rijder 8-)
 
Goeiedag KTM 1190 Adventure rijders :W

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een 1190 adventure (geen R) en nu kom ik wat bijzonders tegen bij het checken van bepaalde kentekens.

Het blijkt dat de sommige een kentekenvermogen van 110kW (150 pk) hebben en anderen een kentekenvermogen van 75kW (102 pk)..? :?

Het heeft blijkbaar niets te maken met import of bouwjaar want het is niet zo dat vanaf een bepaald bouwjaar het vermogen anders is of dat een importfiets een ander vermogen (op kenteken) heeft dan een NL geleverde fiets..


Dus.. wie weet meer? Is die 75kW een grapje/foutje van het RDW of is hier meer aan de hand?


Groet'n van een heel erg waarschijnlijk toekomstige 1190 Adventure rijder 8-)
Volgens mij betreft het dan een Belgische/ Duitse fiets
 
Terug
Bovenaan Onderaan