KTM Duke 125

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.144
457
Nederland
www.startersmotor.nl
Een YZF-R125 gaat 120km/u? Ik heb er dit jaar nog 140km/u op gereden. En een 125 Duke kan ook wel ietsje harder dan 100. Maar de snelweg is niet het terrein voor de snelweg en de Nederlandse overheid had gewoon A1 moeten geven aan mensen met een B-rijbewijs (wel verplicht 4 u les bijv) en A2 gewoon vanaf 18 jaar. Je kan de snelweg op hoor, maar je hebt inderdaad niets over. Bij problemen kan je alleen sturen en remmen. Je kan niet even het gas opendraaien om weg te komen.
 
  • Like
Waarderingen: MrFarugo

jean-pie

Die hard MF'er
20 jan 2015
731
85
Mijn zoon heeft sinds kort zijn code 80 en daar voor had ook zijn A1 , toen hij met zijn A1 rijbewijs bezig was waren we ook aan het kijken wat het zou gaan worden , we gingen eigenlijk kijken voor een honda cbr 125 repsol uitvoering , de verkopers vertelde ons ook dat de Honda geen krachtige motor was en de top ongeveer 110 was , toen zijn we verder gaan kijken en hebben we KTM RC125 gekocht , dat rijd wel goed , 134 en dan gaat de elektronische begrenzer er in , ook de afwerking zit goed , dus met de RC kan je in Nederland gewoon met het verkeer mee .
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.697
500
Voor zover ik weet exact hetzelfde blok en vermogen. Wat de zithouding en stroomlijn dan al niet doen 👍🏻
 

jean-pie

Die hard MF'er
20 jan 2015
731
85
Toch zit er verschil in mijn zoon bracht zijn motor weg voor een 7500 km beurt , toen kreeg hij een Duke 125 mee en dat was niet voor uit te branden zei hij , 110 max en met moeite dus hij was blij dat hij zijn RC weer terug kon halen dus zal er toch een verschil ergens zitten dat de RC harder rijd.
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.697
500
Waarschijnlijk een ander aantal tanden op het achterste tandwiel dan. De 125 die ik heb gereden met mijn zoon achterop haalde als we er beiden plat op gingen liggen 120 km/u. Da's een goeie geweest dan. 👍🏻😂
 

jean-pie

Die hard MF'er
20 jan 2015
731
85
Zou kunnen , was helemaal origineel , nieuw gekocht en niets aan veranderd maar dit rijd wel goed en kan zeer goed met het verkeer mee in ons landje .
Het word anders als we richting Luxemburg gingen en vanaf Luik krijg je serieuze klimmen en dan heeft de 125 vermogen te kort dan kwam hij met 95 a 100 boven.
 

JacobDuke125

Rookie
4 feb 2020
8
0
Ik ben net nieuw hier bij Motor furom , dus goeie dag allemaal. Ik heb nogal wat problemen met mijn KTM DUKE 125, en hoopte hier advies of tips te vinden. Ik heb de motor 3 maanden geleden gekocht ( 3e hands ) met 6500 km op de teller. Na twee maanden rijden stopte hij er mee. De dash gaf een error code aan de motor wilde niet starten. Tijdens de reparatie van de motor heeft de zaak de spanningsregelaar , accu, starting motor, dynamo en de integral unit ( weet niet zo goed dit is ) vervangen. Ik moest in totaal rond de 900 euro betalen aan onderdelen en werkuren. Afgelopen week heb ik de motor terug gekregen, en nu ( 5 dagen later ) kwam er een nieuw probleem om de hoek kijken. Tijdens het rijden ging om de 5 minuten het dashboard en dus ook de motor uit en dan weer aan met de begintekst Ready to Race. Na hier en daar verschillende dingen te proberen kwam ik er achter dat de motor weer helemaal opstartte ( ready to race tekst zichtbaar en motor uit ) als ik het stuur in een bepaalde hoek hield. Nu heb ik hem weer terug naar de motorzaak gebracht waar me verteld is dat het waarschijnlijk aan de kabelboom ligt en dat er een draadje daar verkeerd zit. Ik ben 19 jaar en heb niet al het geld van de wereld. Daarom vroeg ik mij af of iemand een de reden weet van mijn probleem met de motor , en of iemand een indicatie kan geven van de mogelijke kosten aangezien ik na de aanschaf en de reparatie van de motor niet veel geld over heb gehouden. Ik zou graag willen weten wat ik zou kunnen verwachten van de kosten.
alvast bedankt en fijne dag allemaal!
 

ggfh666

Die hard MF'er
12 feb 2008
527
8
BE
Heb zoiets op de 690 ook voorgehad.
Zou iets met de massa geweest zijn, die niet goed zit, waardoor de computer reset . Spijtig genoeg ken ik ook niks van electriciteit.
 
  • Like
Waarderingen: JacobDuke125

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.697
500
Beste Jacob,
Welkom op het forum en in het topic hier. De reden van aanmelding is wel jammer.
Jouw klacht lezend lijkt het inderdaad aannemelijk dat er een los contact of kabelbreuk zit in de kabelboom zoals je al suggereerde. Ik verwacht dat deze zit in de massa of de plus rond het contactslot omdat je meldt dat het bij een bepaalde stand van het stuur openbaart. Contactbreuk met het scherm is het niet. Het scherm is niet noodzakelijk de motor te laten lopen. Als je de zekering van het scherm verwijdert (onder de buddy) heb je een zwart scherm, maar start en rijdt de motor nog steeds. Een kabelbreukje in dat gedeelte zou dus wel resulteren in uitvallen van het scherm, maar niet in een uitvallende motor. Om die reden denk ik dat het in een essentiëler deel van de kabelboom zit. Daarmee valt dus alles uit net zoals bij afschakelen van het contact. Om deze reden denk ik aan het stukje kabelboom rond en na het contactslot
Het eerste wat ik zou doen is alle stekkers rond die plaats even lostrekken, inspuiten met contactspray en weer insteken. Is het dan nog niet opgelost dan is een draadbreuk de meest waarschijnlijke oorzaak.
Is het zo dat je min of meer op commando door het stuur in een bepaalde stand te zetten het scherm (en dus de hele motor) uit kunt laten vallen? Als dat zo is kun je met een multimeter of gewoon gaan meten waar het manco zit. Voor en na het contactslot moet je 12V meten op de plus en geleiding tussen massa en frame.
De KTM is net zoals de meeste moderne motoren over de plus geschakeld (itt oudere Engelse of Amerikaanse motoren), dus wat je zowiezo kunt doen is een extra massadraadje leggen van de massa na het contactslot en dit rechtstreeks te verbinden met het frame. Doe dat zo diep mogelijk in de kabelboom in om de kans het grootst te maken dat je ná de eventuele draadbreuk zit met jouw aftakking naar frame (=massa). Door deze draad omzeil je het complete gedeelte van de originele massakabels rond het contactslot, dus als de breuk in dat gedeelte zit is het probleem opgelost. Voor de plus is ook een bypasss van het contactslot te bedenken, maar als je die aalegt moet je op een andere manier dan met de contactsleutel de motor in- en uitschakelen en dat is niet zo handig (al zou ik het wel proberen als het mijn motor zou betreffen). Als je de storing kunt forceren door het stuur in een bepaalde stand te zetten kun je bij het contactslot gaan meten en weet je of het daar zit . Meet je spanning (12V) op beide draden bij het contactslot dan moet je het wat dieper in de kabeboom in de afgaande draad zoeken. Eventueel een draad parallel aan de gewraakte draad leggen. Ook dan heb je het euvel verholpen en blijft er gewoon contact door de kabelboom als de originele draad ermee kapt.
Ik kan mij voorstellen dat dit redelijk cryptisch klinkt voor iemand zonder elektronische kennis, maar dit is universeel en in essentie al zolang hetzelfde als er motoren bestaan. Ik weet niet of de huidige generatie 'plug-and-play monterurs'' onder het motto 'ik hang de motor aan de PC en als er geen foutcode komt ga ik maar in het wilde weg wat vervangen' deze basale electro-troubleshoottechniek nog machtig zijn. Je moet naar een wat ouderwetser motorzaakje waar ze zulk soort basale techniek snappen, of waar in elk geval een wat klassieker denkende monteur werkzaam is. Zoals ik jouw klacht lees is het niets specifieks en staat het los van de complexe elektronica die in moderne motoren zit. Ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad in het verlichtingscircuit van mijn Z1000 en zelf opgelost zoals hierboven omschreven.
De materiaalkosten voor jouw probleem als het zo simpel is als ik denk zijn enkele euro's voor wat draadjes, wat soldeertin en een paar krimpkousjes als je het op de nette manier aan wilt leggen, maar als je het zelf niet kunt zijn de kosten van het zoeken naar de oorzaak en het aan laten leggen van de omleiding veel hoger.
Aangezien een draadbreuk in een bewegende draad snel erger wordt verwacht ik dat als je niets gaat doen de motor steeds frequenter zal uitvallen. Als dit zo is is het wel heel aannemelijk dat het een draadbreuk in het gedeelte dat is verdenk is.
Ken je iemand die handig is met een multimeter en een soldeerbout? Dan los je het met hem/haar met mijn post waarschijnlijk zo goed als gratis op. Heel veel succes en we lezen hier uiteraard graag wat het was en hoe het wordt opgelost. Als contactslot met heen- en afgaande draad een aparte module is die als geheel kan worden vervangen zou je dat ook kunnen voorstellen als je naar de KTM dealer gaat. Die andere dingen die gedaan zijn hebben imo geen zin gehad, maar dat is nou eenmaal zoals de moderne monteur 'denkt' :(
 
  • Like
Waarderingen: JacobDuke125

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.697
500
De kill switch is ook vaak bron van problemen, maar die kun je in jouw geval uitsluiten. Als de kil switch geactiveerd word bij de Duke stopt de motor, maar blijft het scherm gewoon aan Aangezien bij jou het scherm ook uit gaat is het DUS niet de kill switch. Ik geef je 99% kans dat het rond het contactslot zit en dan meest aannemelijk in de kabelboom. Niet dat het veel uitmaakt, maar heb je het model 2012-2016 of het model vanaf 2017-heden?
Ik zit net even door het electrische schema van de 1st gen Duke 125 te bladeren en krijg de indruk dat de massa helemaal niet geschakeld wordt door het contactslot, alleen de plus. Enkelpolig geschakeld dus. Dat maakt het gemakkelijker en op zich is het ook niet nodig een contactslot dubbelpolig te maken. Een draadbreuk in de massa wordt dan minder aannemelijk aangezien die massakabel niet door het bewegende gedeelte van de kabelboom langs het stuur hoeft ....
 
Laatst bewerkt:

JacobDuke125

Rookie
4 feb 2020
8
0
Beste Jacob,
Welkom op het forum en in het topic hier. De reden van aanmelding is wel jammer.
Jouw klacht lezend lijkt het inderdaad aannemelijk dat er een los contact of kabelbreuk zit in de kabelboom zoals je al suggereerde. Ik verwacht dat deze zit in de massa of de plus rond het contactslot omdat je meldt dat het bij een bepaalde stand van het stuur openbaart. Contactbreuk met het scherm is het niet. Het scherm is niet noodzakelijk de motor te laten lopen. Als je de zekering van het scherm verwijdert (onder de buddy) heb je een zwart scherm, maar start en rijdt de motor nog steeds. Een kabelbreukje in dat gedeelte zou dus wel resulteren in uitvallen van het scherm, maar niet in een uitvallende motor. Om die reden denk ik dat het in een essentiëler deel van de kabelboom zit. Daarmee valt dus alles uit net zoals bij afschakelen van het contact. Om deze reden denk ik aan het stukje kabelboom rond en na het contactslot
Het eerste wat ik zou doen is alle stekkers rond die plaats even lostrekken, inspuiten met contactspray en weer insteken. Is het dan nog niet opgelost dan is een draadbreuk de meest waarschijnlijke oorzaak.
Is het zo dat je min of meer op commando door het stuur in een bepaalde stand te zetten het scherm (en dus de hele motor) uit kunt laten vallen? Als dat zo is kun je met een multimeter of gewoon gaan meten waar het manco zit. Voor en na het contactslot moet je 12V meten op de plus en geleiding tussen massa en frame.
De KTM is net zoals de meeste moderne motoren over de plus geschakeld (itt oudere Engelse of Amerikaanse motoren), dus wat je zowiezo kunt doen is een extra massadraadje leggen van de massa na het contactslot en dit rechtstreeks te verbinden met het frame. Doe dat zo diep mogelijk in de kabelboom in om de kans het grootst te maken dat je ná de eventuele draadbreuk zit met jouw aftakking naar frame (=massa). Door deze draad omzeil je het complete gedeelte van de originele massakabels rond het contactslot, dus als de breuk in dat gedeelte zit is het probleem opgelost. Voor de plus is ook een bypasss van het contactslot te bedenken, maar als je die aalegt moet je op een andere manier dan met de contactsleutel de motor in- en uitschakelen en dat is niet zo handig (al zou ik het wel proberen als het mijn motor zou betreffen). Als je de storing kunt forceren door het stuur in een bepaalde stand te zetten kun je bij het contactslot gaan meten en weet je of het daar zit . Meet je spanning (12V) op beide draden bij het contactslot dan moet je het wat dieper in de kabeboom in de afgaande draad zoeken. Eventueel een draad parallel aan de gewraakte draad leggen. Ook dan heb je het euvel verholpen en blijft er gewoon contact door de kabelboom als de originele draad ermee kapt.
Ik kan mij voorstellen dat dit redelijk cryptisch klinkt voor iemand zonder elektronische kennis, maar dit is universeel en in essentie al zolang hetzelfde als er motoren bestaan. Ik weet niet of de huidige generatie 'plug-and-play monterurs'' onder het motto 'ik hang de motor aan de PC en als er geen foutcode komt ga ik maar in het wilde weg wat vervangen' deze basale electro-troubleshoottechniek nog machtig zijn. Je moet naar een wat ouderwetser motorzaakje waar ze zulk soort basale techniek snappen, of waar in elk geval een wat klassieker denkende monteur werkzaam is. Zoals ik jouw klacht lees is het niets specifieks en staat het los van de complexe elektronica die in moderne motoren zit. Ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad in het verlichtingscircuit van mijn Z1000 en zelf opgelost zoals hierboven omschreven.
De materiaalkosten voor jouw probleem als het zo simpel is als ik denk zijn enkele euro's voor wat draadjes, wat soldeertin en een paar krimpkousjes als je het op de nette manier aan wilt leggen, maar als je het zelf niet kunt zijn de kosten van het zoeken naar de oorzaak en het aan laten leggen van de omleiding veel hoger.
Aangezien een draadbreuk in een bewegende draad snel erger wordt verwacht ik dat als je niets gaat doen de motor steeds frequenter zal uitvallen. Als dit zo is is het wel heel aannemelijk dat het een draadbreuk in het gedeelte dat is verdenk is.
Ken je iemand die handig is met een multimeter en een soldeerbout? Dan los je het met hem/haar met mijn post waarschijnlijk zo goed als gratis op. Heel veel succes en we lezen hier uiteraard graag wat het was en hoe het wordt opgelost. Als contactslot met heen- en afgaande draad een aparte module is die als geheel kan worden vervangen zou je dat ook kunnen voorstellen als je naar de KTM dealer gaat. Die andere dingen die gedaan zijn hebben imo geen zin gehad, maar dat is nou eenmaal zoals de moderne monteur 'denkt' :(
Beste roger_SV,
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie op mijn probleem. Ik denk dat ik enigzins wel wat begrijp van de uitleg die u mij heeft gegeven ondanks mijn matige elektronische kennis. Ik zal het even bespreken met de monteur , aangezien de motor daar nu staat. Als de monteur van alles wil vervangen en er weer 300 tot 400 euro voor vraagt ga ik zeker een nieuwe zaak opzoeken.Ik heb de 2012-2016 versie en ga er van uit dat hij inderdaad enkelpolig geschakeld is. Ik ben u heel dankbaar en laat van mij weten als er nieuws is!
 

JacobDuke125

Rookie
4 feb 2020
8
0
De kill switch is ook vaak bron van problemen, maar die kun je in jouw geval uitsluiten. Als de kil switch geactiveerd word bij de Duke stopt de motor, maar blijft het scherm gewoon aan Aangezien bij jou het scherm ook uit gaat is het DUS niet de kill switch. Ik geef je 99% kans dat het rond het contactslot zit en dan meest aannemelijk in de kabelboom. Niet dat het veel uitmaakt, maar heb je het model 2012-2016 of het model vanaf 2017-heden?
Ik zit net even door het electrische schema van de 1st gen Duke 125 te bladeren en krijg de indruk dat de massa helemaal niet geschakeld wordt door het contactslot, alleen de plus. Enkelpolig geschakeld dus. Dat maakt het gemakkelijker en op zich is het ook niet nodig een contactslot dubbelpolig te maken. Een draadbreuk in de massa wordt dan minder aannemelijk aangezien die massakabel niet door het bewegende gedeelte van de kabelboom langs het stuur hoeft

Beste roger_SV
Ik heb de motor terug gekregen van de zaak. Er bleken inderdaad een aantal kabels gebroken te zijn in de kabelboom ( vraag mij niet hoe dit kan..). Verder startte de motor niet. Om dit probleem op te lossen had hij wel zeker een paar uur nodig om de oorzaak te vinden. Hij uiteindelijke bedrag zou rond de 500 euro bedragen. Ik vond dit te veel aangezien ik een week geleden 900 euro heb betaald , en een paar dagen later weer 500 euro uit de zak moet trekken. Dus ik vroeg hem om er alleen voor te zorgen dat de motor niet uit viel, en het defecte elektrisch starten te laten voor wat het is . Aangezien ik om de week weer honderden euro's moet betalen voor deze ' relatief ' nieuwe motor ( 9000 km ) , wil ik hem het liefst zo snel mogelijk verkopen. Momenteel rijd de motor wel , alleen moet ik hem aanduwen door te rennen. De monteur gaf mij het advies om zelf online een tweede hands relais en startrelais te kopen en zelf te monteren om geld te besparen. Als dit niet helpt zou ik toch een nieuwe kabelboom moeten kopen. Nu heb ik hem net thuis neergezet , en onderweg bleek er weer een nieuw probleem te zijn , namelijk : de gehele verlichting doet het niet ( voor , achter , knipper-licht en toeter ). Verder staat de snelheidsmeter ook op 0 en zie ik dus niet hoe snel ik ga. Deze motor heeft mij veel te veel geld gekost en ik wil hem daarom het liefst zo snel mogelijk verkopen. Nu weet ik niet zo goed wat ik allemaal wel en niet moet reparen voordat ik hem verkoop. De motor moet wel starten en functionerende verlichting hebben voordat ik hem weg kan doen. De vorige eigenaar heeft er veel aan gesleuteld op de foute manier ( plakband , lijm , soldeer waar niet nodig , etc ) en heel veel delen zijn verroest. Ik zit in een groot dilemma : moet ik de motor verkopen omdat ik de komende jaren gegarandeerd problemen krijg? of blijf ik er op rijden omdat ik nu al zo veel geld er in heb gestopt aan reparaties dat de motor ondertussen wel in goede staat is gekomen?
Alvast bedankt!
 

Jeroen-15

MF'er
30 aug 2010
243
25
25
Wageningen
Die heeft hij in de quote verstopt;

Beste roger_SV
Ik heb de motor terug gekregen van de zaak. Er bleken inderdaad een aantal kabels gebroken te zijn in de kabelboom ( vraag mij niet hoe dit kan..). Verder startte de motor niet. Om dit probleem op te lossen had hij wel zeker een paar uur nodig om de oorzaak te vinden. Hij uiteindelijke bedrag zou rond de 500 euro bedragen. Ik vond dit te veel aangezien ik een week geleden 900 euro heb betaald , en een paar dagen later weer 500 euro uit de zak moet trekken. Dus ik vroeg hem om er alleen voor te zorgen dat de motor niet uit viel, en het defecte elektrisch starten te laten voor wat het is . Aangezien ik om de week weer honderden euro's moet betalen voor deze ' relatief ' nieuwe motor ( 9000 km ) , wil ik hem het liefst zo snel mogelijk verkopen. Momenteel rijd de motor wel , alleen moet ik hem aanduwen door te rennen. De monteur gaf mij het advies om zelf online een tweede hands relais en startrelais te kopen en zelf te monteren om geld te besparen. Als dit niet helpt zou ik toch een nieuwe kabelboom moeten kopen. Nu heb ik hem net thuis neergezet , en onderweg bleek er weer een nieuw probleem te zijn , namelijk : de gehele verlichting doet het niet ( voor , achter , knipper-licht en toeter ). Verder staat de snelheidsmeter ook op 0 en zie ik dus niet hoe snel ik ga. Deze motor heeft mij veel te veel geld gekost en ik wil hem daarom het liefst zo snel mogelijk verkopen. Nu weet ik niet zo goed wat ik allemaal wel en niet moet reparen voordat ik hem verkoop. De motor moet wel starten en functionerende verlichting hebben voordat ik hem weg kan doen. De vorige eigenaar heeft er veel aan gesleuteld op de foute manier ( plakband , lijm , soldeer waar niet nodig , etc ) en heel veel delen zijn verroest. Ik zit in een groot dilemma : moet ik de motor verkopen omdat ik de komende jaren gegarandeerd problemen krijg? of blijf ik er op rijden omdat ik nu al zo veel geld er in heb gestopt aan reparaties dat de motor ondertussen wel in goede staat is gekomen?
Alvast bedankt!
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.697
500
Poeh ja. Nu zie ik het.
Dat ziet er niet best uit. Een motor waar iemand aan heeft lopen prutsen is een ramp. Zelfs voor de doorgewinterde sleutelaar. Voor iemand zonder kennis al helemaal. De motor verkopen zoals ie nu is levert je heel veel verlies op. De motor rijdend maken gaat je ook heel veel kosten. De startmotor zal het niet aan liggen, maar dat had ik in mijn eerste reactie al gezegd. Die had de garage al vervangen, dus zijn waarschijnlijk beide goed. Kun je trouwens ook heel eenvoudig testen. Had de garage ook kunnen doen voor het vervangen, maar waarschijnlijk was er dus helemaal niets mis met die die erop zat. Het probleem van zo'n moderne motor is alle elektronica. Niet te volgen voor een normaal logisch denkend mens, en blijkbaar ook niet door de garage waar je 'm heen hebt gebracht. Nu willen ze weer wat gaan 'proberen'. Ik zou dat zeker niet bij die zaak laten doen. Als ik het zo lees doen ze maar wat en jij mag betalen. No cure no pay zou beter zijn.
Het is zuur, maar ik denk dat je nog het minste verlies hebt als je de motor in onderdelen verkoopt. Waarschijnlijk is er maar een onderdeel echt kapot, dus ga ervan uit dat een klant terug zal komen en geef dan gewoon geld terug voor dat onderdeel als je het enigszins kunt rijmen met de problemen die je hebt. Het zal wel echt kapot zijn.
even heel stom: heb je alle zekeringen gecontroleerd? Verlichting claxon etc, hebben eigen zekeringen. Startmotor waarschijnlijk ook.
 
  • Like
Waarderingen: JacobDuke125

ggfh666

Die hard MF'er
12 feb 2008
527
8
BE
Zou er in een werkplaatshandboek genoeg info staan om het stuk aan het contact open te leggen en te kijken of er geen kapotte bedrading zit?
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.697
500
Nee het WPHB is niet gericht op de DHZ sleutelaar. Het is niet te vergelijken met een WPHB van bijvoorbeeld Haynes of Clymer.
In dit WPHB staan geen 'slimme dingetjes' die je als hobbysleutelaar met basis-gereedschap kunt proberen om iets te testen of een alternatieve oplossingen voor gereedschap voor het geval je het peperdure specialistisch KTM gereedschap niet hebt. Het is meer een manual voor de KTM monteur die alles voor handen heeft. Het boek heeft zeker in het elektronica gedeelte een redelijk hoog 'vervang dit maar' gehalte. Niet ideaal voor de leek, al is het wel heel goed bruikbaar voor de niet-elektronica gerelateerde zaken. Dergelijke basale dingen als doormeten van een kabelboom, schakelaar, relais of startmotor staan er niet in, maar gelukkig blijft de logica van 80 jaar motorfietsen nog steeds redelijk overeind. Electronen zijn nog steeds negatief geladen. ;)
Een startrelais, startmotor of schakelaar zijn nog steeds binnen 1 minuut door te meten met een multimeter van een tientje zoals dat al jaren kan en door iedereen die een heeeeel klein beetje heeft opgelet tijdens het uitleggen van de eerste wet van Ohm vroeger bij natuurkunde is uit te voeren. ;)

Maar nog even terug op de motor van Jacob.
Alles nog eens bij elkaar harkend verwacht ik dat met het vervangen van de kabelboom, door een nieuwe (of tweedehandse) alle problemen best eens tot het verleden zullen behoren. Als er door voorganger(s) al geknoeid is in de kabelboom weet je eigenlijk genoeg. Losse contacten, kabelbreuken, kortsluitingen.... Ik denk dat de kans reëel is dat alle andere onderdelen goed zijn en werken, maar het op de communicatie daartussen fout gaat. Black box elektronische shizzle versterkt elkaars foutmeldingen dan met dit tot gevolg. Als de kabelboom er als al een hoop ellende uitziet daar geen tijd meer in steken, maar gewoon vervangen. Past helemaal in de moderne tijd. :Y
Als ik Jacob zou zijn zou ik een ORIGINELE kabelboom zien te bemachtigen en die erin zetten. Dat is iets dat iedere kleuter die niet kleurenblind is moet kunnen vervangen. Stekkers met kleurtjes en vormpjes die maar op een manier in elkaar kunnen. Denk aan die peuterblokkenpuzzles. Zo eenvoudig is het, zeker als je de huidige er nog in hebt zitten. De nieuwe ernaast leggen, oude stekkertje eruit , nieuwe erin en de boel netjes vastleggen met tie wraps. Tank, koplamp en de zijkapjes eraf halen zal het probleem ook niet zijn toch? Wat wel handig is is het maken van foto's vóór de de oude lostrekt. Daarmee krijg je de nieuwe weer in de goede positie door de motor gevlochten en voorkom je dat ie ergens bekneld of in allerlei rare bochten komt te liggen. Hierbij ga ik er voor het gemak wel even vanuit dat de kabelboom die je er nu in hebt nog op de goede manier in de motorfiets ligt. igv twijfel even naar een motorzaak waar zo'n zelfde motor staat en kijken hoe het daar loopt, al staat dit ook best aardig in het WPHB.
Voor het vervangen van de kabelboom (en verwijderen van tank en enkele kapjes) is géén speciaal gereedschap nodig.
Een tweedehands kabelboom zal vanaf zo'n 60 Euro kosten (gok ik), nieuw is uiteraard duurder.
Ga wel voor een originele en uiteraard een voor EXACT jou motor. Model en bouwjaar dus. Er zit als het goed is een witte sticker met streepjescode en onderdeelnummer op jouw kabelboom. Gebruik deze info.
Ik heb wel eens gehoord dat het China-alternatief van een kabelboom vaak niet klopt wb kleuren etc. Dat zou verkeerde besparing zijn. De kabelboom vervangen zou ik nog proberen voor de hoop op te geven.
Welk bouwjaar KTM 125 Duke heb je?
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: JacobDuke125

JacobDuke125

Rookie
4 feb 2020
8
0
Beste Roger SV,
Dan zal ik dat dan maar doen inderdaad. Mijn duke komt uit 2011. Heel erg bedankt voor u hulp! Dit bespaart me moeite, tijd en heeel veel geld wat ik niet heb. Thanks...