Het stond op het 'nieuwer' model. Dus bouwjaar 2017-19.Voor welk bouwjaar?
Beste roger_SV,Beste Jacob,
Welkom op het forum en in het topic hier. De reden van aanmelding is wel jammer.
Jouw klacht lezend lijkt het inderdaad aannemelijk dat er een los contact of kabelbreuk zit in de kabelboom zoals je al suggereerde. Ik verwacht dat deze zit in de massa of de plus rond het contactslot omdat je meldt dat het bij een bepaalde stand van het stuur openbaart. Contactbreuk met het scherm is het niet. Het scherm is niet noodzakelijk de motor te laten lopen. Als je de zekering van het scherm verwijdert (onder de buddy) heb je een zwart scherm, maar start en rijdt de motor nog steeds. Een kabelbreukje in dat gedeelte zou dus wel resulteren in uitvallen van het scherm, maar niet in een uitvallende motor. Om die reden denk ik dat het in een essentiëler deel van de kabelboom zit. Daarmee valt dus alles uit net zoals bij afschakelen van het contact. Om deze reden denk ik aan het stukje kabelboom rond en na het contactslot
Het eerste wat ik zou doen is alle stekkers rond die plaats even lostrekken, inspuiten met contactspray en weer insteken. Is het dan nog niet opgelost dan is een draadbreuk de meest waarschijnlijke oorzaak.
Is het zo dat je min of meer op commando door het stuur in een bepaalde stand te zetten het scherm (en dus de hele motor) uit kunt laten vallen? Als dat zo is kun je met een multimeter of gewoon gaan meten waar het manco zit. Voor en na het contactslot moet je 12V meten op de plus en geleiding tussen massa en frame.
De KTM is net zoals de meeste moderne motoren over de plus geschakeld (itt oudere Engelse of Amerikaanse motoren), dus wat je zowiezo kunt doen is een extra massadraadje leggen van de massa na het contactslot en dit rechtstreeks te verbinden met het frame. Doe dat zo diep mogelijk in de kabelboom in om de kans het grootst te maken dat je ná de eventuele draadbreuk zit met jouw aftakking naar frame (=massa). Door deze draad omzeil je het complete gedeelte van de originele massakabels rond het contactslot, dus als de breuk in dat gedeelte zit is het probleem opgelost. Voor de plus is ook een bypasss van het contactslot te bedenken, maar als je die aalegt moet je op een andere manier dan met de contactsleutel de motor in- en uitschakelen en dat is niet zo handig (al zou ik het wel proberen als het mijn motor zou betreffen). Als je de storing kunt forceren door het stuur in een bepaalde stand te zetten kun je bij het contactslot gaan meten en weet je of het daar zit . Meet je spanning (12V) op beide draden bij het contactslot dan moet je het wat dieper in de kabeboom in de afgaande draad zoeken. Eventueel een draad parallel aan de gewraakte draad leggen. Ook dan heb je het euvel verholpen en blijft er gewoon contact door de kabelboom als de originele draad ermee kapt.
Ik kan mij voorstellen dat dit redelijk cryptisch klinkt voor iemand zonder elektronische kennis, maar dit is universeel en in essentie al zolang hetzelfde als er motoren bestaan. Ik weet niet of de huidige generatie 'plug-and-play monterurs'' onder het motto 'ik hang de motor aan de PC en als er geen foutcode komt ga ik maar in het wilde weg wat vervangen' deze basale electro-troubleshoottechniek nog machtig zijn. Je moet naar een wat ouderwetser motorzaakje waar ze zulk soort basale techniek snappen, of waar in elk geval een wat klassieker denkende monteur werkzaam is. Zoals ik jouw klacht lees is het niets specifieks en staat het los van de complexe elektronica die in moderne motoren zit. Ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad in het verlichtingscircuit van mijn Z1000 en zelf opgelost zoals hierboven omschreven.
De materiaalkosten voor jouw probleem als het zo simpel is als ik denk zijn enkele euro's voor wat draadjes, wat soldeertin en een paar krimpkousjes als je het op de nette manier aan wilt leggen, maar als je het zelf niet kunt zijn de kosten van het zoeken naar de oorzaak en het aan laten leggen van de omleiding veel hoger.
Aangezien een draadbreuk in een bewegende draad snel erger wordt verwacht ik dat als je niets gaat doen de motor steeds frequenter zal uitvallen. Als dit zo is is het wel heel aannemelijk dat het een draadbreuk in het gedeelte dat is verdenk is.
Ken je iemand die handig is met een multimeter en een soldeerbout? Dan los je het met hem/haar met mijn post waarschijnlijk zo goed als gratis op. Heel veel succes en we lezen hier uiteraard graag wat het was en hoe het wordt opgelost. Als contactslot met heen- en afgaande draad een aparte module is die als geheel kan worden vervangen zou je dat ook kunnen voorstellen als je naar de KTM dealer gaat. Die andere dingen die gedaan zijn hebben imo geen zin gehad, maar dat is nou eenmaal zoals de moderne monteur 'denkt'
De kill switch is ook vaak bron van problemen, maar die kun je in jouw geval uitsluiten. Als de kil switch geactiveerd word bij de Duke stopt de motor, maar blijft het scherm gewoon aan Aangezien bij jou het scherm ook uit gaat is het DUS niet de kill switch. Ik geef je 99% kans dat het rond het contactslot zit en dan meest aannemelijk in de kabelboom. Niet dat het veel uitmaakt, maar heb je het model 2012-2016 of het model vanaf 2017-heden?
Ik zit net even door het electrische schema van de 1st gen Duke 125 te bladeren en krijg de indruk dat de massa helemaal niet geschakeld wordt door het contactslot, alleen de plus. Enkelpolig geschakeld dus. Dat maakt het gemakkelijker en op zich is het ook niet nodig een contactslot dubbelpolig te maken. Een draadbreuk in de massa wordt dan minder aannemelijk aangezien die massakabel niet door het bewegende gedeelte van de kabelboom langs het stuur hoeft
Beste roger_SV
Ik heb de motor terug gekregen van de zaak. Er bleken inderdaad een aantal kabels gebroken te zijn in de kabelboom ( vraag mij niet hoe dit kan..). Verder startte de motor niet. Om dit probleem op te lossen had hij wel zeker een paar uur nodig om de oorzaak te vinden. Hij uiteindelijke bedrag zou rond de 500 euro bedragen. Ik vond dit te veel aangezien ik een week geleden 900 euro heb betaald , en een paar dagen later weer 500 euro uit de zak moet trekken. Dus ik vroeg hem om er alleen voor te zorgen dat de motor niet uit viel, en het defecte elektrisch starten te laten voor wat het is . Aangezien ik om de week weer honderden euro's moet betalen voor deze ' relatief ' nieuwe motor ( 9000 km ) , wil ik hem het liefst zo snel mogelijk verkopen. Momenteel rijd de motor wel , alleen moet ik hem aanduwen door te rennen. De monteur gaf mij het advies om zelf online een tweede hands relais en startrelais te kopen en zelf te monteren om geld te besparen. Als dit niet helpt zou ik toch een nieuwe kabelboom moeten kopen. Nu heb ik hem net thuis neergezet , en onderweg bleek er weer een nieuw probleem te zijn , namelijk : de gehele verlichting doet het niet ( voor , achter , knipper-licht en toeter ). Verder staat de snelheidsmeter ook op 0 en zie ik dus niet hoe snel ik ga. Deze motor heeft mij veel te veel geld gekost en ik wil hem daarom het liefst zo snel mogelijk verkopen. Nu weet ik niet zo goed wat ik allemaal wel en niet moet reparen voordat ik hem verkoop. De motor moet wel starten en functionerende verlichting hebben voordat ik hem weg kan doen. De vorige eigenaar heeft er veel aan gesleuteld op de foute manier ( plakband , lijm , soldeer waar niet nodig , etc ) en heel veel delen zijn verroest. Ik zit in een groot dilemma : moet ik de motor verkopen omdat ik de komende jaren gegarandeerd problemen krijg? of blijf ik er op rijden omdat ik nu al zo veel geld er in heb gestopt aan reparaties dat de motor ondertussen wel in goede staat is gekomen?
Alvast bedankt!
Beste roger_SV
Ik heb de motor terug gekregen van de zaak. Er bleken inderdaad een aantal kabels gebroken te zijn in de kabelboom ( vraag mij niet hoe dit kan..). Verder startte de motor niet. Om dit probleem op te lossen had hij wel zeker een paar uur nodig om de oorzaak te vinden. Hij uiteindelijke bedrag zou rond de 500 euro bedragen. Ik vond dit te veel aangezien ik een week geleden 900 euro heb betaald , en een paar dagen later weer 500 euro uit de zak moet trekken. Dus ik vroeg hem om er alleen voor te zorgen dat de motor niet uit viel, en het defecte elektrisch starten te laten voor wat het is . Aangezien ik om de week weer honderden euro's moet betalen voor deze ' relatief ' nieuwe motor ( 9000 km ) , wil ik hem het liefst zo snel mogelijk verkopen. Momenteel rijd de motor wel , alleen moet ik hem aanduwen door te rennen. De monteur gaf mij het advies om zelf online een tweede hands relais en startrelais te kopen en zelf te monteren om geld te besparen. Als dit niet helpt zou ik toch een nieuwe kabelboom moeten kopen. Nu heb ik hem net thuis neergezet , en onderweg bleek er weer een nieuw probleem te zijn , namelijk : de gehele verlichting doet het niet ( voor , achter , knipper-licht en toeter ). Verder staat de snelheidsmeter ook op 0 en zie ik dus niet hoe snel ik ga. Deze motor heeft mij veel te veel geld gekost en ik wil hem daarom het liefst zo snel mogelijk verkopen. Nu weet ik niet zo goed wat ik allemaal wel en niet moet reparen voordat ik hem verkoop. De motor moet wel starten en functionerende verlichting hebben voordat ik hem weg kan doen. De vorige eigenaar heeft er veel aan gesleuteld op de foute manier ( plakband , lijm , soldeer waar niet nodig , etc ) en heel veel delen zijn verroest. Ik zit in een groot dilemma : moet ik de motor verkopen omdat ik de komende jaren gegarandeerd problemen krijg? of blijf ik er op rijden omdat ik nu al zo veel geld er in heb gestopt aan reparaties dat de motor ondertussen wel in goede staat is gekomen?
Alvast bedankt!