KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Die zie je idd niet.
De secundaire kleppen kun je heel makkelijk voor 100% open zetten. Ook al wijken ze dan iets af merk je dat niet.
Kun je dat iig uitsluiten.
 
Laatst bewerkt:
Top, dat vermoede ik al. Die van de secundaire kleppen kan je niet zien zeker?
De waarde gaat geregeld alle kanten op zie ik met tune ecu. Denk dat ik maar voor veilig ga en beide ga vervangen.
Is dit als je hem stationair laat draaien of je m enkel op contact hebt staan?

Als hij stationair draait klopt het wel, je stationair stappen motor regelt dan nl de gasstand.
 
Wel handig om te weten wat er nu in zit, en hoe je naalden staan. Het is helaas wel een klusje voor je er bij kunt bij de 950.
Daar was ik al bang voor... Ik zal er een zaterdagje of zondag voor reserveren.

Ondertussen ben ik wat beeldmateriaal van de 950 aan het verzamelen. Ritje van afgelopen zondag staat er niet helemaal goed op doordat mijn microfoon tijdens de rit kapot is gegaan. Gelukkig toch nog een stukje gevonden waarvan het grootste deel van de audio wel goed is en wat roffelt ie toch heerlijk:}

Linkje lijkt niet te werken, spatie tussen de : en / weghalen dan maar.
https: //youtu.be/Qclroa1Gl_w
 
Ik vind dat hij behoorlijk knalt bij gas dicht, dat is veel te arm normaal gesproken, pilot circuit mag zeker rijker. Kjk ook even hoe je naalden staan, die mogen 1 standje omhoog met open dempers.
 
Is dit als je hem stationair laat draaien of je m enkel op contact hebt staan?

Als hij stationair draait klopt het wel, je stationair stappen motor regelt dan nl de gasstand.
De tps sensor zie je in programma tune ecu.
Bij een niet draaiende motor zou deze op 0 procent moeten staan.
Als ik dan het gas heel voorzichtig open draai zie ik 1 procent, 2 procent, 3 procent, 4 procent, 51 procent, 6 procent, 7 procent, 48 procent, 8 procent, 9 procent enz.
Hierdoor gaat de ecu in de war en gaat verkeerd inspuiten.
 
De tps sensor zie je in programma tune ecu.
Bij een niet draaiende motor zou deze op 0 procent moeten staan.
Als ik dan het gas heel voorzichtig open draai zie ik 1 procent, 2 procent, 3 procent, 4 procent, 51 procent, 6 procent, 7 procent, 48 procent, 8 procent, 9 procent enz.
Hierdoor gaat de ecu in de war en gaat verkeerd inspuiten.
Ah zo ja. Ik kijk altijd naar z'n spanning. Die is met motor uit ca 0,6V dacht ik.
Maar jouw test is goed.

Ik wilde je gewoon even behoeden voor de te snelle conclusie dat hij stationair een aantal % heen en weer "zoekt". Dat hoort gewoon zo.
 
Ah zo ja. Ik kijk altijd naar z'n spanning. Die is met motor uit ca 0,6V dacht ik.
Maar jouw test is goed.

Ik wilde je gewoon even behoeden voor de te snelle conclusie dat hij stationair een aantal % heen en weer "zoekt". Dat hoort gewoon zo.
De 0,6 volt klopt.
Die is bij mij nu ook variabel bij motor uit.
Ene keer 0.73 dan 0,61.
Beide tps sensoren inmiddels nieuw besteld.
Zijn dinsdag binnen als het goed is.
Ben wel nog steeds benieuwd hoe ik de 2e tps sensor af moet stellen.
Vindt er ook niks over in de repair manual.
 
Ik vind dat hij behoorlijk knalt bij gas dicht, dat is veel te arm normaal gesproken, pilot circuit mag zeker rijker. Kjk ook even hoe je naalden staan, die mogen 1 standje omhoog met open dempers.
Helder verhaal, zal ik daar volgende week mee bezig. Ik las ook dat dit misschien door een versleten grafietring bij de dempers kan komen, weet jij of dat kan kloppen?
 
Zodra er zuurstof bij komt dan zou dit kunnen, maar vaak zie je dan ook wel roet-sporen je uitlaat uit komen op die plek.
Heb je het SAS systeem er nog op zitten? Die kan er ook aan bijdragen.

Ik heb de 'X-mod van x-bikes' er in zitten, daar loopt hij echt een stuk beter op, komt kortweg neer op:
- SAS en EPC er af.
- Foam filter (inleg filter van MWR)
- Zijkapjes en snorkel uit de box
- Naald 1 groef omhoog
- 170/175 of 175/180 main jets (elke motor is net anders)
- ~2 rotations of de pilot screws (ook motor afhankelijk)

Koppel, vermogen maar vooral de 'gasreacties' worden er een stuk beter van en ik ben er heel blij mee! Zat op de dyno tegen het rijke aan bovenin dus volgende keer als ik het los heb ga ik nog 1 stapje kleiner met de mains denk ik. Hij was afgelopen in de Harz ook wat dorstiger dan de rest van m'n reisgezelschap haha.
 
Zodra er zuurstof bij komt dan zou dit kunnen, maar vaak zie je dan ook wel roet-sporen je uitlaat uit komen op die plek.
Heb je het SAS systeem er nog op zitten? Die kan er ook aan bijdragen.

Ik heb de 'X-mod van x-bikes' er in zitten, daar loopt hij echt een stuk beter op, komt kortweg neer op:
- SAS en EPC er af.
- Foam filter (inleg filter van MWR)
- Zijkapjes en snorkel uit de box
- Naald 1 groef omhoog
- 170/175 of 175/180 main jets (elke motor is net anders)
- ~2 rotations of de pilot screws (ook motor afhankelijk)

Koppel, vermogen maar vooral de 'gasreacties' worden er een stuk beter van en ik ben er heel blij mee! Zat op de dyno tegen het rijke aan bovenin dus volgende keer als ik het los heb ga ik nog 1 stapje kleiner met de mains denk ik. Hij was afgelopen in de Harz ook wat dorstiger dan de rest van m'n reisgezelschap haha.
De SAS is er af ja. Wat is/doet EPC en waar zit het?
Luchtfilter en de behuizing moet ik dus nog bekijken, hopelijk komt dat na 't weekend. Morgen eerst een ritje. Net even met de killers erin naar het werk geweest maar hij knalt nog steeds wel met gasdicht.

Bedankt voor de instellingen, die bewaar ik even!
 
EPC zijn kleppen met slangen die naar de bovenkant van je carbs lopen, die zorgt er voor dat je kleppen in (ik geloof de) eerste 2 versnellingen niet helemaal open gaan:
1627046479574.png

Als je SAS er af is neem ik aan dat dit er ook niet meer op zit.

Afstellingen qua main jets en pilot screws zijn wel inschatting he, standaard heb je dit als het goed is:
1627046609638.png


Houdt hij nu met killers ook minder in als je van vol naar half gas gaat of wordt het juist erger?
 
EPC zijn kleppen met slangen die naar de bovenkant van je carbs lopen, die zorgt er voor dat je kleppen in (ik geloof de) eerste 2 versnellingen niet helemaal open gaan:
Bekijk bijlage 1657611
Als je SAS er af is neem ik aan dat dit er ook niet meer op zit.

Afstellingen qua main jets en pilot screws zijn wel inschatting he, standaard heb je dit als het goed is:
Bekijk bijlage 1657616

Houdt hij nu met killers ook minder in als je van vol naar half gas gaat of wordt het juist erger?
Nou dan hoop ik dat die EPC eraf is want ik houd nu het voorwiel al niet aan de grondO-)
Net nog een ommetje gemaakt en ik heb het idee dat het beter is geworden met de killers, al is het natuurlijk nog niet volledig over.
Zou dus betekenen dat ie iets meer peut kan gebruiken
 
Of gewoon de killers er in laten zitten, gaat hard zat hoor ik :9

Wat doet de EPC eigenlijk bij de 990 (injectie)?
De EPC vertraagt het open gaan van de second throttle kleppen ietsje in de 2de en 3de versnelling bij snel volledig open trekken van de gashendel. Wordt geregeld door de ECU en binnenkomende signalen van de TPS, gear position sensor en toerental
Dus je krijgt niet gelijk vol vermogen, maar wordt iets uitgerekt
 
990 SMR, nu ook als cross motor! :) :) :)
Je zou zeggen dat je niet zo'n actie doet omdat je alleen maar een wheelie hebt gemaakt.
 
Zo. Helemaal als een motoragent je wilt aanhouden.. als je je respectvol opstelt kan je er best mee wegkomen
 
Een grote KTM is voor velen een crosser. Maar als je je inderdaad in deze bochten wringt, is er vast meer aan de hand ;)
 
De 0,6 volt klopt.
Die is bij mij nu ook variabel bij motor uit.
Ene keer 0.73 dan 0,61.
Beide tps sensoren inmiddels nieuw besteld.
Zijn dinsdag binnen als het goed is.
Ben wel nog steeds benieuwd hoe ik de 2e tps sensor af moet stellen.
Vindt er ook niks over in de repair manual.
Nieuwe tps sensoren gemonteerd inmiddels en netjes afgesteld met tune ecu.
Gasklephuizen gesynchroniseerd en hij leek prachtig te lopen.
Alles dicht gebouwd en proef rijden.
Loopt veel mooier als ooit te voren.
Alleen... afremmen op de motor is bijna niet mogelijk en stationair toerental is af en toe weer te hoog. Vertrouw toch de idle tappen motor niet.
Iemand zoiets liggen?
 
Nieuwe tps sensoren gemonteerd inmiddels en netjes afgesteld met tune ecu.
Gasklephuizen gesynchroniseerd en hij leek prachtig te lopen.
Alles dicht gebouwd en proef rijden.
Loopt veel mooier als ooit te voren.
Alleen... afremmen op de motor is bijna niet mogelijk en stationair toerental is af en toe weer te hoog. Vertrouw toch de idle tappen motor niet.
Iemand zoiets liggen?
Vandaag weer verder gezocht naar de oorzaak van het te hoog stationair lopen.
Het lijkt erop dat de oorzaak gevonden is.

Het afstellen van de TPS sensor op 0.6 Volt kan pas nadat er in tune ecu de optie adjust trottle cabel is geselecteerd. Dan stuurt de stationair stappen motor de gaskleppen echt naar de nulstand. Dan de tps op 0.6 Volt afstellen.
Bij een draaiende motor is de TPS waarde ook 0.6Volt en zal de Ecu de juiste hoeveelheid brandstof inspuiten.
Valt op dat zelfs merken dealers er weinig van weten. Lastig klusje, maar lijkt nu in orde.

Morgen lekker dagje uittesten :)
 
  • Leuk
Waarderingen: TPOD
Terug
Bovenaan Onderaan