KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Is een bekend probleem: Brandstoffilters en evt ook de pomp vervangen.
Ik heb hetzelfde gehad en was opgelost na een nieuwe pomp en filters.
Ik had al z'n vermoeden na wat verhalen op forums te hebben gelezen.

Hebben jullie nog een speciaal type pomp gemonteerd of wellicht aftermarket of gewoon KTM?

Bedankt voor de snelle reacties
 
Filtersetje KTM OEM
Pomp van Quantum. Heel veel goedkoper dan bij KTM zelf, maar gewoon oem kwaliteit.

Waarschijnlijk is de pomp zelf nog goed, maar ik heb er destijds voor gekozen om gelijk alles te vervangen. Onder het mom van als je de boel toch al uit elkaar heb..
 
Ik had al z'n vermoeden na wat verhalen op forums te hebben gelezen.

Hebben jullie nog een speciaal type pomp gemonteerd of wellicht aftermarket of gewoon KTM?

Bedankt voor de snelle reacties
Dat de pomp bij de 990 defect is gebeurd niet zo snel. Bij mij doet de pomp het al hetzelfde aantal kilometers als bij jou, met nog een ton er boven op. Bij de 950 gingen de contactpunten in de pomp na verloop van tijd wel defect, maar daar is een mod voor. 990 pomp intern in de tank, 950 extern.
Wel nodig om soms het filter van de benzinepomp te vervangen. Maar hiervoor wordt geen vaste interval aangegeven door KTM.
 
Als je mazzel hebt zijn alleen je filters verstopt, wanneer de motor een tijd aan staat zuigen de (al bijna verstopte) filters zicht vol en laten ze amper brandstof door. Wanneer je hem uitzet is er een deel vuil afgevallen. (Puur een redenatie, de filters worden bijna nooit gereinigd, vandaar). Er zijn speciale kits die de brandstofpomp juist andersom laten draaien bij het uitschakelen om zo de filters schoon te "blazen". Zelf geen ervaring mee.

De pomp kan ook nog kapot zijn, wat bij mijn 990 ook het geval was, hij gaf nog maar 2.5bar druk en hierdoor stotterde de motor volgas bij meer dan 7000 toeren (te arm mengsel). Met een hele rijke mapping (AKRA) was dit weer gecompenseerd, maar dat was puur uit nood een oplossing. Van adv riders heb ik een aftermarket pomp met filters gekocht, wat alles oploste, ook stationair (te) langzaam draaien en soms uitvallen.

Dus, wat ik zou doen is dit:
De brandstofpomp uit de tank halen en de filters bekijken en schoonmaken, de pomp even goed bekijken en reinigen. Terugplaatsen, pas op voor de grote O-ring die de tank in gaat, deze wil wel eens scheuren bij het terugmonteren. Goed invetten met wat siliconenspray helpt aardig. (Originele KTM exemplaren zijn duur $$ maar het is een standaardmaat die bij de betere onderdelenzaak goedkoper te krijgen is)

Daarna de brandstofdruk meten, deze moet 3.5 bar zijn voor de adv modellen. Is dit niet het geval, dan kan je de pomp los testen zonder de drukregelaar, dan zou die ook meer dan 3.5bar moeten opbrengen. Doet hij dat, dan is de drukregelaar stuk. (metalen tonnetje op de brandstofpomp). Doet hij dat niet, dan is je pomp zelf het probleem

Als dit allemaal goed is zul je het verder moeten zoeken, maar dit zijn wel de meest voor de hand liggende oplossingen.
 
Nieuwe pomp en filters besteld, kon het niet laten om het oranje beest vast uit elkaar te halen vandaag. 🍊

Wat een bende, filters zijn echt aan het oplossen lijkt wel.

Hopelijk is dit de oorzaak van het probleem
 

Bijlagen

  • 16510522055125276972694010674010.jpg
    16510522055125276972694010674010.jpg
    304,2 KB · Weergaven: 44
  • 16510522311984018742510532656842.jpg
    16510522311984018742510532656842.jpg
    238,6 KB · Weergaven: 44
Nieuwe pomp en filters besteld, kon het niet laten om het oranje beest vast uit elkaar te halen vandaag. 🍊

Wat een bende, filters zijn echt aan het oplossen lijkt wel.

Hopelijk is dit de oorzaak van het probleem
Het kán natuurlijk iets anders zijn (al verwacht ik dat niet) maar ook als dit niet de oorzaak is, is het zeker hoogtijd om dit te vervangen.
 
Afgelopen weekend deze 990 uit 2006 aangeschaft! Weinig kilometers en in nette staat. Heel blij mee! Zwarte handkappen moeten er eigenlijk op, misschien een keer andere wielen erin en wat subtiele stickers op het zwarte gedeelte van het plastic, maar voorlopig vind ik het wel prima zo. Nog geen 16.000 gelopen.

4D5BB3A1-7C92-4618-83A7-0C4AF438ECAE.jpeg

5AA826B5-EFC7-4342-88EA-541CD783C932.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Knap fietsje zeg! Wrom andere wielen?
Ik werk zelf bij Haan Wheels, dus kan eigenlijk zelf maken wat ik mooi vind. Technisch gezien niet echt nodig natuurlijk, maar wel leuk. Originele spaken zijn niet super mooi meer, en je ziet de draad nog boven de nippels zitten en daar stoor ik me stiekem toch wel aan.
 
Tof man!
Ik werk in een restaurant, kom jij een keer bij me eten, regel jij een setje wielen voor mij?O-)
Tof man!
Ik werk in een restaurant, kom jij een keer bij me eten, regel jij een setje wielen voor mij?O-)
Haha ja als het zo zou werken!!

Zwarte naven, zwarte velgen, zwarte spaken en blanke aluminium nippels is wel een mooie combinatie. Of oranje naaf en nippels.
 
Vandaag de 950 SM-R opgehaald. Heeft iemand nog een adresje voor SAS blaking plates die niet te opzichtig zijn? Zonder tekst of alleen "KTM" heeft de voorkeur.
Eventueel ook opzoek naar het oude type akra dempers (met tuit) die ik wel wil overkopen of ruilen voor Leovince dempers.

EDIT:

Heeft iemand ook een idee waar je een voorspatbord (de hoge) kan halen? op KTM-parts staat dat deze discontinued is.
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend voor het eerst echt gereden met de 990. Gister nog vloeistoffen gecontroleerd en op peil gezet, oranje plastic handvatten vervangen door alu zwarte. Motor is een beetje wennen. Zeker op lage snelheid vind ie het allemaal niet zo fijn, erg onrustig dan. Maar met het gas erop gaat ie als de brandweer. Heb gaskabel iets strakker gezet, daar zat aardig wat vrije slag in en dat scheelt al een hoop.

3B4D8D81-F16E-4D05-98CB-DA289BADE396.jpeg
 
Erg herkenbaar dat onrustige in lage toeren, ik heb ook een ‘06 gehad. De eerste 990 modellen staan er om bekend dat ze mega bokkerig zijn op het gas. Het is wel wat soepeler te krijgen met het betere tune werk, maar helemaal weg krijg je het niet. Overigens reed ie verder perfect, een uit de kluiten gewassen crossmotor ;). Ondertussen heb ik een 950 met carbs en dat rijd veel soepeler.

Edit: Mijn gouwe ouwe ‘06 *D

43EAA132-2550-484F-9C17-5B2BA3E7EE37.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan