KTM RC8 topic deel 4

Motoplus vakblad ?
betreft motoren die stationair op papier meer dan 95 db regels gelden in eerste instantie voor Tirol. Zal de komende periode wel extra gecontroleerd worden helaas ;-(

Ach so, Motoplus....ja dat lees ik dus niet hehe
Maar ik heb de artikelen nu gelezen maar ik ben wel de pineut eigenlijk.
Typeplaatje zegt 100db maar dat maakt dus niks uit want meer dan 95db sowieso.
Knap vervelend dit want ik kom met enige regelmaat in Tirol, alleen niet op de aangegeven passen.
Trouwens, de RDW geeft mijn motor op als 103db bij 5100 toeren ☹
Dat lijkt me wel heel erg veel voor een standaard uitlaat en eerlijk gezegd geloof ik er ook geen reet van.
 
Ik vul het topic ook maar even wat verder; klopt het verhaal dan je bij montage ander uitlaat de accu even kunt afkoppelen, de motor met de nieuwe uitlaat 15 minuten stationair laat draaien, uit zetten, en daarna rijden?, dit lees ik op de site bij Jester, motor regelt zelf om en nabij de juiste afstelling van de nieuwe setting?
 
Ik vul het topic ook maar even wat verder; klopt het verhaal dan je bij montage ander uitlaat de accu even kunt afkoppelen, de motor met de nieuwe uitlaat 15 minuten stationair laat draaien, uit zetten, en daarna rijden?, dit lees ik op de site bij Jester, motor regelt zelf om en nabij de juiste afstelling van de nieuwe setting?

Gefeliciteerd met je aankoop en welkom bij de club!

M.b.t. je vraag; Bovengenoemd zijn 'soft' settings en geeft absoluut niet het resultaat wat je zoekt na het monteren van een uitlaat zonder katalysator. Het laden van de Akra Evo 1 map tezamen met het afblinden van de SAS is de beste optie (of maatwerk laten programmeren). Een Jester of een Dominator ploffen op zeker kapot (zeker de laatst genoemde), na verloop van tijd als je de SAS niet afblind. Beide uitlaten heb ik eerder onder 1 van mijn vorige RC8-en gehad (heb inmiddels mijn 3e RC8 nu) en mijn ervaring is dat er bijna niet mee valt te rijden zo erg is de herrie, de doorlaat is veel te klein en een te laag dempend vermogen.

Het kost je wat tijd, maar ik kan je aanraden om topic 2 en 3 eens door te lezen, daar wordt je een stuk wijzer van qua details omtrent de motorfiets die je zojuist hebt gekocht. Zeker met het laden van welke map met welke uitlaat en wat de voor- en nadelen zijn, alles is al eens voorbij gekomen...
 
Gefeliciteerd met je aankoop en welkom bij de club!

M.b.t. je vraag; Bovengenoemd zijn 'soft' settings en geeft absoluut niet het resultaat wat je zoekt na het monteren van een uitlaat zonder katalysator. Het laden van de Akra Evo 1 map tezamen met het afblinden van de SAS is de beste optie (of maatwerk laten programmeren). Een Jester of een Dominator ploffen op zeker kapot (zeker de laatst genoemde), na verloop van tijd als je de SAS niet afblind. Beide uitlaten heb ik eerder onder 1 van mijn vorige RC8-en gehad (heb inmiddels mijn 3e RC8 nu) en mijn ervaring is dat er bijna niet mee valt te rijden zo erg is de herrie, de doorlaat is veel te klein en een te laag dempend vermogen.

Het kost je wat tijd, maar ik kan je aanraden om topic 2 en 3 eens door te lezen, daar wordt je een stuk wijzer van qua details omtrent de motorfiets die je zojuist hebt gekocht. Zeker met het laden van welke map met welke uitlaat en wat de voor- en nadelen zijn, alles is al eens voorbij gekomen...
Bedankt voor je reactie, heb een sas eliminator setje, k&n filter en Dominator demper besteld, na de soft setting laat ik 'm dan wel afstellen bij de dealer. Ben benieuwd naar de herrie, met en zonder de db killer, had onder mijn mille een behoorlijk ingekorte titanium evo pijp die ook niet stil was...
 
Gelijk nog maar een vraagje, heeft iemand de vertanding ook aangepast?, had mijn mille best extreem staan wat erg soepel reed ook in lage toeren, ktm is nogal schokkerig op lage snelheid, paar tandjes groter achter lijkt mij niet verkeerd?

Zoals Blue Rallye Golf al zegt moet je de topic maar eens teruglezen. Het laden van een andere mapping en het plaatsen van een andere gashendel verminderd het bokkige al een stuk. Ik zou daar voor gaan als eerste optie.

Mvg,
Derek
 
Is dat niet meer iets wat hielp bij de single spark modellen?
Ik heb iig niet zo'n last van bokken. Alleen in 30-50 km/u zones op heel slecht wegdek. Van die klinker weggetjes. Dan is het in z'n 3 en met m'n gashand gedeeltelijke op het stuurgewichtje leunen om het gas zo constant mogelijk te houden en zo snel mogelijk beter wegdek opzoeken.
Haarspeldbochten desnoods met een beetje achterrem en rotondes gewoon sneller nemen of terug naar z'n 1 en dan is het allemaal prima te doen.
 
Grappig.....
2x een RC8 op een veiling

Nog te koop

Al verkocht:
 
Grappig.....
2x een RC8 op een veiling

Nog te koop

Al verkocht:

Leuk om te volgen, mooie prijs check want ik heb er ook zo eentje :P
 
Is dat niet meer iets wat hielp bij de single spark modellen?
Ik heb iig niet zo'n last van bokken. Alleen in 30-50 km/u zones op heel slecht wegdek. Van die klinker weggetjes. Dan is het in z'n 3 en met m'n gashand gedeeltelijke op het stuurgewichtje leunen om het gas zo constant mogelijk te houden en zo snel mogelijk beter wegdek opzoeken.
Haarspeldbochten desnoods met een beetje achterrem en rotondes gewoon sneller nemen of terug naar z'n 1 en dan is het allemaal prima te doen.
Na me wat ingelezen te hebben op wat Engelse fora nu om te beginnen een tandje kleiner voortandwiel besteld, schijnt voor op de openbare weg gelijk al veel beter te rijden (komt overeen met mijn ervaring op de rsv mille, reed met korte gearing ook veel leuker), had inmiddels ook het sas setje binnen maar na demontage tank, kuip en bovenkant airbox eerst maar weer gestopt, zit wel erg veel extra spul in de aibox wat los moet voordat de aibox er af kan en las hier en daar al dat de onderkant van de airbox nogal vast wil zitten, misschien toch maar uitbesteden....
 
Wil je alles van het SAS weghalen dan?
Ik heb alleen de aansluitingen op de zijkanten van het blok weggehaald en daar die plaatjes voor gezet.
De slangen die daar zaten heb ik afgedopt en met een tiewrappie uit het zicht gehangen, maar verder alles laten zitten.
Ok, weghalen scheelt een beetje gewicht, maar verder levert het je niks op. Is vooral veel werk zoals je merkt 😏
Als je het niet weg haalt is je motor een stuk makkelijker terug naar originele staat te brengen. Bijvoorbeeld voor als je 'm ooit nog gaat verkopen of als men daar in de toekomst op gaat controleren.

Zou overigens voorzichtig zijn met dingen loshalen in de airbox. De secundaire gaskleppen niet demonteren. Dat moet volgens mij om de hele airbox los te kunnen maken? (Het is alweer een tijdje geleden dat ik de boel daar open had.) Ik heb ze in ieder geval een keertje opnieuw moeten laten synchroniseren omdat ze ontregeld waren nadat ik geprobeerd had de airbox los te halen om ergens bij te komen.
 
Heren,
Wat raden jullie aan qua remblokken voor de RC8R eigenlijk?
Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
OEM of toch EBC, Brembo etc?
 
Wil je alles van het SAS weghalen dan?
Ik heb alleen de aansluitingen op de zijkanten van het blok weggehaald en daar die plaatjes voor gezet.
De slangen die daar zaten heb ik afgedopt en met een tiewrappie uit het zicht gehangen, maar verder alles laten zitten.
Ok, weghalen scheelt een beetje gewicht, maar verder levert het je niks op. Is vooral veel werk zoals je merkt 😏
Als je het niet weg haalt is je motor een stuk makkelijker terug naar originele staat te brengen. Bijvoorbeeld voor als je 'm ooit nog gaat verkopen of als men daar in de toekomst op gaat controleren.

Zou overigens voorzichtig zijn met dingen loshalen in de airbox. De secundaire gaskleppen niet demonteren. Dat moet volgens mij om de hele airbox los te kunnen maken? (Het is alweer een tijdje geleden dat ik de boel daar open had.) Ik heb ze in ieder geval een keertje opnieuw moeten laten synchroniseren omdat ze ontregeld waren nadat ik geprobeerd had de airbox los te halen om ergens bij te komen.
Ik heb besloten er zelf niet aan te gaan prutsen, was al bang dat ik dingen zou ontregelen/stuk maken in de airbox, ik wil wel de complete sas handel er af hebben, stekkertje moet ook los en ander dingetje in, laat de motor dan gelijk goed af stellen op het nieuwe spul.
Tandwiel zal ik er zelf wel vast op zetten, inmiddels ook stompgrips op de tank geplakt.
 
Eerste ritje met tandje kleiner voor; maakt groot verschil, rijd echt veel beter!, vooral de eerste 2 versnellingen veel beter bruikbaar in krappere bochten en lagere snelheid, aanrader dus, paar tandjes achter groter kan ook nog wel er bij later
 
Kwam er vanmiddag ook achter dat ik olie lekkage heb aan linker zijde blok, lijkt dynamo deksel in de buurt van 2 kabeltjes die er in gaan.
Motor rookte nog al bij stil staan, kwam olie op de uitlaat....gelukkig garantie, moet maar even uitgezocht worden.
 
Ga de rc8 groep verlaten. Maar blijf wel team orange 😃
 

Bijlagen

  • F0EBDCE3-FF41-4874-9FCF-492A4BD5506F.jpeg
    F0EBDCE3-FF41-4874-9FCF-492A4BD5506F.jpeg
    2,9 MB · Weergaven: 19
  • D9D6C434-F8BC-402A-8F11-5A2C7125BB93.jpeg
    D9D6C434-F8BC-402A-8F11-5A2C7125BB93.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 23
boys, wie weet waar ik streetthrottle (de progressive street throttle cam) voordelig kan bestellen. Ik zag in het forum (2017) dat hij al en keer voorbij is gekomen.
Geloof dat er 2 types waren , goedkope uitvoering en een dure exemplaar . Wat zijn jullie ervaringen en welke jullie voorkeur. ?
Mijn KTM moet namelijk een 30.000km beurt en wil toch eens proberen kleiner tandwiel voor in combinatie met deze streetthrottle of er veel verschil is.

Graag jullie ervaringen en of een streetthrottle de moeite waard is

Laat maar horen
 
Kan je het tandwiel aanraden, denk dat je die streetthrottle dan niet meer nodig hebt, heb zelf eerst alleen het voortandwiel gewisseld voor 1 tand kleiner en denk dat ik achter nog 2 tanden groter er bij pak.
Had die ervaring al opgedaan met mijn rsv mille, en bij de rc8 heeft het eigenlijk hetzelfde erg fijne resultaat.
 
Gister motor weer opgehaald bij de dealer, dynamodeksel pakking vervangen i.v.m kleine lekkage en sas systeem verwijderd/ dominator demper gemonteerd. Lekker geluidje!, 156,43 pk aan het wiel, alleen nu neiging af te slaan bij langzaam rijden in 1 en 2 bij gas dicht als je op een kruising/bocht af komt, denk dat afstelling nog beetje aangepast moet, verder rijd het super
 
Hey kameraden,

Mijn RC8 R wordt enkel gebruikt op circuit. Betreft een modeljaar 2011. 2e hands gekocht.

Ik kom regelmatig boven de geluidsnormen uit op circuit. Originele uitlaat maar katalysator verwijderd en ook een deel van de einddemping intern. SAS verwijderd, lambdasondes zijn ook geëlimineerd.

Ik heb een volledige en niet bijgewerkte originele uitlaat liggen en ben van plan deze te monteren. Ik ben echter bang dat dit de gasrespons niet ten goede zal komen.

Ik veronderstel dat ik in ieder geval SAS en lambdasondes terug moet aansluiten omdat de katalysator terug gebruikt wordt. Is dat juist?

Zijn er zaken die ik kan doen ter optimalisatie van de gasrespons qua ECU, luchtfilter, enz.... ?

Thanks.


Michel
 
Heb nog maar kort een rc8r maar begreep uit de info dat zonder het sas systeem de katalysator snel kapot zal gaan.
Probleem wat ik eerde melde over afslaan opgelost door soft settings te doen door koude motor 15 minuten stationair te laten draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan