KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Bij mijn 2017 model dat in 2018 voor het eerst op kenteken is gezet:

Bruto BPM € 2302
Catalogusprijs € 17973

Dit is de kale prijs zonder accessoires enzo, klopt bij de mijne wel :Y
 
De afgelopen week heb ik geprobeerd om vaker in zijn 6 te rijden en een beetje als een ouwe lul. Gewoon om te kijken hoe zuinig ik kan rijden in de spits van Haarlem naar Amsterdam. 1L op 18.2km heb ik kunnen halen. Het gemiddelde van de afgelopen jaar staat op 1 op 13 😄
 
Je kan met deze motor alleen echt zuinig rijden als je langere tijd met een constante snelheid in de hoogste versnelling rijdt, tussen 90 en 120. Dan is 1 op 20 makkelijk haalbaar. Als je redelijk normaal en secundair rijdt, zit je rond de 1 op 16/17, en ga je echt sportief te werk, dan wordt het tussen 1 op 11/14. Een circuitdagje zorgt voor 1 op 11.
 
Mijne kan nét 1:20, cruise control op 100 in 6e.

Hangt blijkbaar erg van de motor af.
 
Misschien heb jij er altijd koffers aan hangen, of ben je een stuk zwaarder, of zit je luchtfilter vol, of hebben jouw banden meer rolweerstand of het Belgische asfalt, of rij je met een hoger percentage ethanol in je benzine, of dikkere olie :) Er zijn zoveel dingen van invloed. Zou je alle factoren gelijk trekken voor verschillende GT's, zal het niet veel verschil maken.
 
Je kan met deze motor alleen echt zuinig rijden als je langere tijd met een constante snelheid in de hoogste versnelling rijdt, tussen 90 en 120. Dan is 1 op 20 makkelijk haalbaar. Als je redelijk normaal en secundair rijdt, zit je rond de 1 op 16/17, en ga je echt sportief te werk, dan wordt het tussen 1 op 11/14. Een circuitdagje zorgt voor 1 op 11.

Klopt helemaal.

Op spritmonitor zitten verrassend veel zuinige GT's, maar ik de meer bewuste zuinige rijders ervan oververtegenwoordigd te zijn op dergelijke tools:


Zit er zelf overigens ook tussen, zelfde nickname
 
Ik heb nu 2.5 jaar een V-Strom 650 xta, nieuw gekocht in 2017, dit was mijn eerste 'echte' motor. Nu ben ik toe aan een upgrade. Al een jaar ben ik aan het rondkijken, met name naar deze en verschillende uitvoeringen van:

- BMW R1200 GS
- Ducati Multistrada
- Triumph Tiger
- KTM 1290 GT

De Super Tenere en Africa Twin trekken mij niet zo, weet niet precies waarom. De Versys heb ik gereden en beviel me niet.

Na alles onder de loep genomen te hebben neig ik zeer naar de KTM. Voor mij belangrijk is:
- Comfort (voor lange toeren en woon/werk)
- Flexibiliteit (wil wel lekker speels kunnen rijden)
- Duurzaamheid (wil hem goed kunnen inruilen na 2-3 jaar)

Iets met het comfort van een Goldwing maar met de beweeglijkheid van een sportieve motor lijkt me ideaal. :-D

Tot heden heb ik nog nooit op een KTM gereden, in het voorjaar hoop ik een lange proefrit van een dag of weekend te doen, als het bevalt zou ik de v-strom willen inruilen.
 
Ik heb nu 2.5 jaar een V-Strom 650 xta, nieuw gekocht in 2017, dit was mijn eerste 'echte' motor. Nu ben ik toe aan een upgrade. Al een jaar ben ik aan het rondkijken, met name naar deze en verschillende uitvoeringen van:

- BMW R1200 GS
- Ducati Multistrada
- Triumph Tiger
- KTM 1290 GT

De Super Tenere en Africa Twin trekken mij niet zo, weet niet precies waarom. De Versys heb ik gereden en beviel me niet.

Na alles onder de loep genomen te hebben neig ik zeer naar de KTM. Voor mij belangrijk is:
- Comfort (voor lange toeren en woon/werk)
- Flexibiliteit (wil wel lekker speels kunnen rijden)
- Duurzaamheid (wil hem goed kunnen inruilen na 2-3 jaar)

Iets met het comfort van een Goldwing maar met de beweeglijkheid van een sportieve motor lijkt me ideaal. :-D

Tot heden heb ik nog nooit op een KTM gereden, in het voorjaar hoop ik een lange proefrit van een dag of weekend te doen, als het bevalt zou ik de v-strom willen inruilen.

Dat wordt best een flinke overstap, weet je zeker dat je er niets 'tussenin' wil?
Ik kwam van jaren 1000cc (daytona, rsv, tuono) fietsen af en vindt de 1290 al een hele kluif.
 
Ik heb nu 2.5 jaar een V-Strom 650 xta, nieuw gekocht in 2017, dit was mijn eerste 'echte' motor. Nu ben ik toe aan een upgrade. Al een jaar ben ik aan het rondkijken, met name naar deze en verschillende uitvoeringen van:

- BMW R1200 GS
- Ducati Multistrada
- Triumph Tiger
- KTM 1290 GT

De Super Tenere en Africa Twin trekken mij niet zo, weet niet precies waarom. De Versys heb ik gereden en beviel me niet.

Na alles onder de loep genomen te hebben neig ik zeer naar de KTM. Voor mij belangrijk is:
- Comfort (voor lange toeren en woon/werk)
- Flexibiliteit (wil wel lekker speels kunnen rijden)
- Duurzaamheid (wil hem goed kunnen inruilen na 2-3 jaar)

Iets met het comfort van een Goldwing maar met de beweeglijkheid van een sportieve motor lijkt me ideaal. :-D

Tot heden heb ik nog nooit op een KTM gereden, in het voorjaar hoop ik een lange proefrit van een dag of weekend te doen, als het bevalt zou ik de v-strom willen inruilen.
Niet aan een KTM S.A.S 1290 gedacht?
Volgens mij rijd die soepeler, "iets" minder vermogen voor bredere koppelkurve.
 
Niet aan een KTM S.A.S 1290 gedacht?
Volgens mij rijd die soepeler, "iets" minder vermogen voor bredere koppelkurve.

Klopt inderdaad die is er ook nog. De GT leek me net iets straat gerichter, en ik vraag me af of de zithouding niet iets fijner voor de rug zal zijn. Bedankt voor de tip, zal beiden gaan testrijden.

Dat wordt best een flinke overstap, weet je zeker dat je er niets 'tussenin' wil?
Ik kwam van jaren 1000cc (daytona, rsv, tuono) fietsen af en vindt de 1290 al een hele kluif.

Daar heb je gelijk in, maar ik durf het wel aan. Ondanks dat ik uiteindelijk wel wat "gekke dingen" doe, heeft me dat jaren gekost om daarnaartoe te werken. Stiekem ben ik een hele voorzichtige rijder...
 
Ik wil alvast achterremblokken op voorraad nemen en zat zelf aan onderstaande gesinterde te denken, nou zijn deze met of zonder heat shield te bestellen.

Hebben jullie ervaring hiermee ?

Het hitteschild is wenselijk als je een agressieve remmen bent, en dan met name op het circuit of in de bergen.
Het hitteschild is ook over te zetten, dus als je een setje met HS koopt kan je die voortaan overzetten op de nieuwe sets zonder HS.
 
Het hitteschild is wenselijk als je een agressieve remmen bent, en dan met name op het circuit of in de bergen.
Het hitteschild is ook over te zetten, dus als je een setje met HS koopt kan je die voortaan overzetten op de nieuwe sets zonder HS.
Bedankt.
Ik ben geen agressieve remmer maar trap er weleens doorheen met duo bergaf (ik zal ook gelijk de remolie verversen), zijn er ook nadelen met HS ?
 
Bij een van mijn koffers draait het slotje maar er gebeurt bijna niks
Is dit iets wat je zelf kunt maken?
Is bij mijn andere koffer ook al eens gebeurd en mocht toen 90,- afrekenen
 
Bij een van mijn koffers draait het slotje maar er gebeurt bijna niks
Is dit iets wat je zelf kunt maken?
Is bij mijn andere koffer ook al eens gebeurd en mocht toen 90,- afrekenen
Is volgens mij een permanente oplossing voor, ik meen het kunstof blokje met 2 componentenlijm vastlijmen.

Dit wil ik voor ik weer ga toeren preventief aanpakken. eerst even bij de dealer navragen hoe....
 
Het was gelukkig niet zo erg als ik dacht
Het schroefje wat het slotje meeneemt zat niet strak genoeg meer, even aandraaien en het werkt weer
 
Iemand van hier al eens zelf zijn koplamp afgesteld? Ik dacht dat er niets aan te stellen was. Maar zag bij toeval in het onderhoudsboekje hoe het moet.

Gisteren mijn Akrapovic gemonteerd, toen ik m eenmaal had gestart moest ik natuurlijk direct een ritje maken. Maar een paar brake-checks later en knipperende automobilisten was ik het toch wel zat en voor mijn trip naar Portugal over 3 weken toch maar mijn koplamp wat lager zien te zetten.
 
Het was gelukkig niet zo erg als ik dacht
Het schroefje wat het slotje meeneemt zat niet strak genoeg meer, even aandraaien en het werkt weer
1580655074902.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan